Cardanas-fiets - ervaringen?

Hallo allen,

De laatste tijd zie ik een tweetal merken (Brik en Beixo) dat fietsen met een cardanas verkoopt (i.p.v. een ketting). Vanwege de onderhoudsvriendelijkheid, en omdat ik nog wel eens het strand op wil met de fiets, leek me dat wel een interessante optie voor mijn aan te schaffen nieuwe fiets.

Het probleem is dat beide merken nogal nieuw zijn, ik geen echte tests kan vinden en ik twijfel tussen beiden. Beixo levert een completere fiets met meer opties; Brik heeft naar mijn idee mooiere fietsen, maar je betaalt nogal wat extra voor licht, bagagedrager, etc. De Brik-modellen heb ik nu getest, de Beixo niet. 

De vraag daarom: hebben jullie ervaring met een of met beiden en zoja, zou je me erover willen vertellen?

Alvast bedankt,

Ilja

Ik heb een vakantie lang ervaring met de Beixo vouwfiets met 3 versnellingsnaaf. De fiets stond in de gehuurde kampeerbus.

  1. De weerstand door de tandwielaandrijving is voelbaar hoger. Dat is overigens ook getest. Bij een andere Beixo fiets was de extra weerstand 50% hoger dan een singlespeed (Fietsersbond test).
  2. De fiets is ook nogal zwaar, een extra handicap bij een vouwfiets en kan bovendien niet erg compact gevouwen worden.
    De Beixo is niet nogal nieuw. Mijn ervaring is van 2009, toen bestond het merk tenminste al enkele jaren.
1 like

In een cardan gaat relatief veel vermogen verloren als je deze aandrijving vergelijkt met een ketting. Dat heeft te maken met de tandwieloverbrenging, waarbij het ene tandwiel haaks op het andere staat. Bij een ketting lopen beide tandwielen in gelijke richting.
Daarnaast is zand op de ketting niet zo’n groot probleem, verzekerde onze fietsenmaker me. Gewoon de ketting regelmatig met siliconensmering indruppelen en laten drogen. Zand kun je er gewoon afvegen.

Toch maar in het diepe gesprongen en een Brik gekocht (de Brut). Na een klein jaar kan ik zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Ik heb niet het gevoel dat de weerstand veel hoger is dan bij mijn oude fiets, maar misschien is daar sinds 2009 ook het nodige in verbeterd. Wel had hij enige tijd nodig om ‘in te slijten’, zogezegd, wat je vooral merkte bij optrekken vanuit stilstand (weinig stoplichtin in Leiden, goddank). Maar nu pedaleer ik naar hartenlust en merk ik dat absoluut niet meer.

Het gemis van een kettingkast is erg prettig; niet zozeer vanwege mogelijke vuile kettingen, maar wel omdat je broek nooit smerig wordt en daarbij (een onverwachte bonus) omdat je de fiets gemakkelijker parkeert in krappe ruimtes. Wat helpt is dat de Brik een fijne, goed afgewerkte fiets is met degelijke onderdelen. Je zou geen goedkoop barrel met een cardanaandrijving willen, vermoed ik. Maar ja, dat geldt ook voor een ketting.

De keuze tussen Brik en Beixo was overigens vooral op het uiterlijk van de fiets gebaseerd; een vriendin van me heeft een Beixo en is er erg tevreden mee, dus ik denk niet dat er veel verschil tussen zit.

Dat je went aan de weerstand en dat die ook iets minder wordt, is normaal. Inmiddels zitten we in het tijdperk van de tandriem, heb ik met mijn zonen inmiddels meer dan 4 jaar ervaring mee. Niet de nadelen van de ketting en als enige nadeel van andere wijze van aandrijving: hogere kosten. Inmiddels al vele volgers en dat kun je niet van cardan zeggen. Ook Beixo heeft tandriem.
Overigens ook na 2009 hebben cardanfietsen nog altijd een veel hogere weerstand: 50% meer wrijvingsweerstand dan een singlespeed met ketting. Zie de meting van testkees Bakker.

Net de test gevonden. Bij de singlespeed leverde hij een inspanning van 68 watt en bij de Beixo cardanas-fiets een inspanning van 102 watt en da’s bijna exact 50% meer.

Maar hij bouwt zelf wat voorbehouden in: de Nexus 7-naaf (die in een andere test 12w meer inspanning nodig maakte dan een Nexus 8) en onzekerheid over de banden maken de meting wat weinig exact. Bovendien claimt de fabrikant (en mijn ervaring ondersteunt dat) dat het cardanas-mechanisme na een paar honderd kilometer minder weerstand biedt.

Zijn nulmeting-meetfiets is bovendien een vrij extreem exemplaar met een ook ten opzichte van de overige fietsen in de test veel lagere weerstand. De uitspraak “een cardanas-fiets geeft 50% meer weerstand dan een kettingfiets” lijkt me op basis van deze test dus erg kort door de bocht. TestKees beweert dat zelf overigens ook niet.

Realistischer zou zijn om het met de overige fietsen uit de test te vergelijken, die allemaal rond 85w scoren. Dan kom je op 19% meer uit. Haal je het verschil van de Nexus 7 weg (12w) dan kom je op een hogere weerstand – puur voor het aandrijfmechanisme – van 5% uit, wat maar net boven de 3% ligt die fabrikanten claimen.

Slotsom: iets meer weerstand die na verloop van tijd afneemt en dan constant blijft. Nou ja, dan duwen we iets harder.

Bij cardanoverbrenging is alles afhankelijk van de kwaliteit van de onderdelen en constructie: materiaal, stijfheid en smering. Als die allemaal goed zijn hoeft een cardanas niet heel veel vermogensverlies op te leveren (altijd iets, inderdaad, maar het kan heel marginaal worden gehouden). In de automobielindustrie hebben ze daar al anderhalve eeuw ervaring mee.

Het verschil tussen een BMW en een Brik of Beixo is dat de eerste maar op Ă©Ă©n plaats een hoek maakt met conische tandwielen (de achterwielen) en een fiets op twee (trapas en achterwiel). Dat maakt de toepassing van kwalitatief hoogwaardig spul nog belangrijker.

Een ketting heeft ook nadelen, natuurlijk. Slijtage zal sneller tot een vergrootte weerstand en een minder efficiĂ«nte vermogensoverdracht leiden en de constructie als geheel is kwetsbaarder vanwege het grote aantal draaipunten. Je hebt niet veel vuil nodig om de zaak te laten knarsen. Maar goed, een behoorlijke kettingkast en da’s opgelost.

Maar ik zou zeer wantrouwig staan tegenover een goedkope cardanasfiets, aangezien een goed functionerende cardanconstructie nou eenmaal geld kost.

Bijna geen speld tussen je analyse te krijgen. Leuk dat je de zaak zo serieus hebt onderzocht. Daar hou ik wel van. Veel fietsplezier!

Ik rij sinds zomer 2001 (dus al 15 jaar) op een fiets met een cardan-as en zou niet meer zonder willen.Onderhoudsarm, mooie sportieve design-fiets. Ik gebruik m ook als een vervanger voor een racefiets en dat gaat prima. Als er al meer weerstand zou zijn zou dat voor een geoefend fietser geen probleem hoeven zijn. Ik rij wel hard maar geen wedstrijden. Fiets is helaas niet meer te koop.

Ook al is jouw fiets niet meer nieuw te koop, is het toch wel interessant te vernemen om welke fiets het gaat en met welke componenten hij is uitgerust. Ook is de reden van de productiestop interessant.
Iedere extra weerstand vanwege het aandrijfsysteem (en daar bestaat geen twijfel over) zal door de fietser (geoefend of niet) moeten worden overwonnen, hetgeen ten koste zal gaan van de (gemiddelde) snelheid.

Sinds July '16 fiets ik op de Beixo Slim met cardan aandrijving. De fiets weegt 17,5 kilo een normaal gewicht voor een sportieve herenfiets.
Volgens de verkoper zou het geluid van het cardan, een zacht knorren, minder worden met het gebruik. Dat merk ik niet, sterker nog, na ongeveer 1000 km werd dit veel luider en ging de fiets zwaar lopen. Ik heb het achterdeel van het cardan opgengemaakt en schoongemaakt. Probleem opgelost. Conclusie; het cardan van Beixo is zeker niet onderhoudsvrij. Reken erop dit elke 500 - 1000 km schoon te maken, iets wat overigens gemakkelijk gaat.
Zoals gezegd; een cardan trapt zwaarder dan een ketting. In de praktijk is daar niet veel of niets van te merken. Ook andere factoren ondermeer trappers, lagerwerk banden(spanning), zijn van groot belang.
Voordeel is inderdaad geen vieze ketting en geen vieze broekspijpen. En, een heel mooie fiets!

Ik rij nu ook al zo’n 10 jaar met een “cardanfiets” een Beixo Slim, ik heb er 2 op de eerste rijd nu mijn zoon, de tweede is een groter model en die heb ik maandag 19 juni 2017 laten ombouwen naar E-bike heb hem de zelfde dag terug gereden van De Bilt naar Schiedam goed 70 kilometer de accu was bij thuiskomst nog half vol heb wel voornamelijk stand 1-3 gebruikt.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Mijn fiets is overigens alles behalve standaard, hij heeft een Alfine 11 naaf die zelf ook niet standaard meer is, hij heeft schijfremmen enz. enz.

Leuk om al de positieve berichten van de cardanas te lezen. Zelf heb ik nu twee jaar een Brik Brut omdat het een prachtige fiets is en onderhoudsarm zou moeten zijn. Ik heb er echter andere ervaringen mee. De lagers van de as slijten veel te snel, daarom is al een keer de hele cardanas vervangen onder garantie. Nu begint het probleem weer op te spelen. Ik vind dat toch te veel problemen voor een fiets die onderhoudsarm zou moeten zijn. Ik fiets ongeveer 3500 km per jaar op de fiets
Desondanks, als ik er dan op fiets voel ik mij een blije rijder. Veel leuke reacties erop, en mensen herkennen de luxe van de fiets wat ook een voordeel is bij het station :wink:

Mag ik aannemen dat je bedoelt dat de kans op diefstal vanwege de andere aandrijving klein is?

Ja precies, er had moeten staan dat mensen de luxe niet lijken te herkennen.

Je kunt de tekst achteraf corrigeren, via het potloodje aanklikken.

Ik heb nog geen berichten over de cardanas gelezen die mij naar de winkel deden snellen.
Vooral omdat je niet vrij bent in de keuze van het fietsframe.
De ketting (mits niet versleten en verroest) is nog steeds de meest efficiente overbrenging, en heeft ook nog eens schakelmogelijkheden in kleine stapjes.

Het verbaast me vooral dat de gebruikers van de cardanas geen problemen hebben met het gebrek aan versnellingen. Daarmee is de toepassing van de cardanas beperkt tot de stadsfiets.

In mijn ogen moet het niet zo moeilijk zijn om het tandkransje van een interne versnellingsnaaf te vervangen door een “bevel gear”

Bij mijn weten is CeramicSpeed DrivEn de enige met versnelling.
Maar dat systeem werkt nog niet feilloos.
Als het gaat werken, is er wel een mogelijkheid om een fiets uit te rusten met een 10+speed versnellingssysteem met gelijke spanning op de spaken weerszijden. Dat vind ik een relevant voordeel.

Edit per 10 jan 2019.
Heeft niemand problemen met de Q-factor van de cardanas?
Op dit plaatje is duidelijk te zien dat de crank veel verder naar buiten staat dan bij een kettingaandrijving.
Men heeft dat enigszins proberen te ondervangen door een aangepaste crank te monteren. Maar toch.


https://youtu.be/BlaTUm1R12E

Mijn Brik cardanasfiets maakt anders gebruik van een heel verdienstelijke 7-versnellings-Shimano-naafversnelling, hoor. 8 kan ook.

Googlend op ervaringen blijf ik stuiten op pertinente adepten, en mensen die hun fiets te vaak naar de fietsenmaker moeten brengen.

Op deze website las ik dat de cardanas ook wel eens bij DAF special products op de testbank heeft gestaan. Met slechte resultaten.
Omdat de omwentelingssnelheid van de tandwielen te langzaam zou zijn.

Ik zou die opmerking hebben gelaten voor wat hij was, als ik niet in een reclamefolder van Beixo had gelezen:
Bij een fiets heb je met veel meer torsie te maken (dan bij een motorfiets met snel ronddraaiende tandwielen); bij het trappen slingert de trapas van links naar rechts. Die krachten moeten worden opgevangen.

Al met al blijft de cardanas een twijfelachtige verbetering tov de ketting?

Ja, ergens heb ik soms ook het gevoel dat we naar een soort iPhone vs. Android-ideologisering toe gaan (helaas met fietsen niet ongebruikelijk). Daarom neem ik noch uitzonderlijk negatieve, noch al te juichende verhalen bijzonder serieus. Het is een fiets, en hoe goed de aandrijftrein fungeert hangt minstens zoveel af van de soliditeit van de fiets als geheel. Zelf ben ik erg blij met mijn Brik, maar vooral omdat het een stevige, goed geconstrueerde fiets is
 Een goede fiets met ketting of belt zou ook prima hebben voldaan.