Cardanas-fiets - ervaringen?

Jonge jonge je gaat test Kees toch niet geloven, die vergelijkt appels met peren, een nexus 7 met cardan en rollerbrakes heeft 50% meer vermogensverlies dan een singlespeed.

Ik heb 35 jaar ervaring als fiets techneut enzeg dat minimaal 49% van die 50% vermogensverlies in de nexusnaaf en rollerbrakes zit.
Puur de cardanas heeft een vermogensverlies van 3% tot 5% ingeval van beide nieuw, naarmate de aamdrijflijn slijt wordt dit verschil kleiner en daarna weer groter maar dan ten gunste van de cardanas.

Wat betreft de belt aandrijving, die lopen zwaar, slijten behoorlijk en is duur. Per saldo zal je qua vervangingskosten in de loop der jaren niets winnen.
Het enige voordeel is geen vet, toch trekt het vuil aan en is het open. Om kleding te beschermen zal er een kast voor moeten.

Wat betreft Test Kees, lees zijn testen.
20 ebikes met de zelfde motor, bij de een is ie krachtig bij de ander niet. Met fietsen het zelfde, in merk a is een nexus 7 goed, in merk b is ie niet goed.
Test kees is een oelewapper, hoe die zover is gekomen geen idee maar het heeft niets met verstand van fietsen te maken.

Opgelucht?
Knap dat je daarvoor een topic van 3 jaar oud over een technologie die het niet gehaald heeft moet oprakelen.

1 like

Ik weet niet waarom je denkt dat tandriem zwaar loopt. Friction facts (de site bestaat helaas niet meer) heeft het een aantal jaren getest. Verschil met de ketting was verwaarloosbaar. Zie

De vergelijking met de single speed was als referentie. De fiets met Cardan + Nexus7 scoorde ook duidelijk slechter dan de fietsen met ketting + Nexus7. En dat een Cardan lichter gaat lopen na lang gebruik lijkt me onwaarschijnlijk. Er komen grote krachten op de haakse tandwielen met bijbehorende slijtage. Zie bv ook de overweging op dit blog.

1 like