Carve Babboe-driewielbakfiets

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Carve Babboe-driewielbakfiets - Fietsersbond

Leunt lekker mee in de bocht De Carve-driewielbakfiets zou de voordelen van een tweewieler en een driewieler moeten combineren, maar hij combineert vooral de nadelen: neemt veel ruimte in op het fietspad en blijft niet staan zonder standaard. Het nadeel van een doorsnee driewieler is dat je naar buiten gedrukt wordt in de bocht en…

Misschien heeft Joopter123 een tip voor fijne fietskar.

Wel een leuk ontwerp……….misschien voor bezorgdiensten.

Het lijkt erop dat @joopter123 zichzelf onzichtbaar maakt… :pensive:

ik denk dat joopter123 daar niet zelf voor heeft gekozen…

Ik wens Babboe veel succes met de Carve, maar hoeveel jaar geleden heeft men al geprobeerd om driewielige fietsen en motorvoertuigen in de bocht te laten leunen?
De Ariel 3 werd in 1970 geproduceerd op basis van een patent uit 1966

En hoeveel van die ontwerpen hebben het productiestadium bereikt en zijn echt in significante aantallen verkocht? Ik herinner me nog een SPEZI, waar Thomas Seide zijn nijgdriewieler toonde. Dat vereist een zeer behoorlijk rijtechniek om überhaupt op gang te komen. Zou niet graag in het overdrukke Amsterdamse verkeer iemand op zo’n ding tegenkomen.
De Tiefflieger was ook zo’n schitterende fiets, maar haalde het niet. FN-trike idem.

Dat Babboe een fiets te produceert die niet bij een stoplicht veilig en makkelijk overeind kan blijven, bewijst dat ze niet goed rondgekeken hebben in Nederland als we bijv. denken aan de Velotilt. Helaas is Bart Smit overleden, maar zijn webstek is er nog steeds en het barst van de slimme ideeën. Om maar niet te spreken van de Wim Schermer! Iedere zichzelf respecterende fiets-ingenieur moet diens webstek uit zijn hoofd kennen

Maar zet hem op, Babboe!

Dat was ook een beetje de reden om een stukje over de Carve te schrijven. Op de Eurobike deze zomer waren er veel prototypes van bakfietsen met kantelsysteem. En ook de verkeersveiligheidsprijs ging naar een systeem om een gewone fiets om te bouwen naar een kanteldriewieler. Probleem blijft de overgang van driewieler bij stilstand (zodat je kunt blijven zitten) naar kantelen (zodat het stuurt als een tweewieler)
Wat ik begreep van motoren is dat kanteldriewielers daar vooral bestaansrecht hebben omdat je er met een autorijbewijs op mag rijden.

1 like

Beste TestKees,

Hartelijk dank voor de aanvulling. Eerlijkheidshalve zie ik die Carve niet zitten, als je echt bij het stoplicht op de standaard moet en er weer af. Stel je hebt er een paar kinderen inzitten, dat zie je vaak genoeg. Lijkt mij een vreselijk gehannes bij stoppen en starten, met kinderen die bewegen; en dat alles om de bocht door te zwieren?

Hier nog zo’n zwierding met een promotiefilmpje dat eigenlijk alleen maar Spielerei vertoont. Beetje zigzaggen op de weg van links naar rechts.
Arcimoto: Introducing the Arcimoto MEAN LEAN MACHINE - YouTube
Nergens zie hem gewoon een hele bocht nemen. Dan heb ik het nog niet over de matige zitpositie. Nogal wat kans op onderuitzakken en dan moet je de pedalen gebruiken om je zit te corrigeren. Maar goed, wel leuk om te zien en komt toch niet in Nederland op de markt.

Dat ze Babboe niet iets bedacht hebben vind ik nogal merkwaardig. Ik zei het al iemand zoals Bram Smit had dat op kunnen lossen. Voor de aardigheid hier een YouTube filmpje van zijn Munzo TT; geen start en stopproblemen. Ja, ik weet wel dat het bij zo’n bakbeest wat moeilijker ligt, maar toch.
Linkje: Munzo TT tilting trike - YouTube
In ieder geval nogmaals dank voor reactie.
PS
Bofkont, voor je werk naar Eurobike. 8-))

Als tweewielergaande heb ik mijn best gedaan om me te verdiepen in de wereld van de driewielers.
Ik heb de door @ligfietsen aangehaalde sites en filmpjes bekeken.
Maar ik kan nergens een beschrijving vinden van een kantelsysteem dat werkt.
De laatste teksten dateren van 2012.

Soms zie ik een statische veer die voor stabiliteit moet zorgen.
Soms zie ik een systeem met een handbediende hydraulische lock.
Vaker zie ik niets dat moet voorkomen dat de fiets omvalt.

Kortom. Ik begrijp je aanval op Babboe niet.
7. achterophanging_hydrolock

Hoe zou het toch komen, dat mensen geen moeite doen om begrijpelijk Nederlands te schrijven?? Zo komt je boodschap beter over, zonder gepuzzel door de geadresseerde.

@TestKees , als (ex) motorrijder wil ik graag een aanvulling geven op het statement dat het belang van 3-wielige motorscooters vooral het kunnen berijden met een “autorijbewijs” is.
De betere stabiliteit, flexibiliteit en het (parkeer)gemak maken een MP3 motorscooter tot een hit in motorland. 1 op de 3 motorscooters in bijv. Parijs is een MP3. Als je voor 2013 al een rijbewijs voor een auto had, dan mag je er direct op, zo niet, dan moet je toch echt eerst het A-rijbewijs halen!
Onder de 7 km/u is het kantelmechanisme met een knop op het stuur te vergrendelen, bij gas geven deblokkeerd het systeem automatisch.
Het is jammer dat Baboe niet breed heeft gekeken in de markt, want het lijkt mij een enorme aanvulling als het MP3 kantelsysteem (met name de vergrendeling en het deblokkeren), op deze Baboe was geknutseld.

1 like

Daar ben ik weer ! Was even met vakantie in de Ardennen met de kids, prachtige fietsroutes. Toevallig ook mijn bakfiets meegenomen Vogue e-superior . Helemaal tevreden!
Een tweewielbakfiets is geschikt tot maximaal 3 kinderen en is prettig bij langere afstanden. Je kunt gewoonweg minder meenemen in een tweewielbakfiets, omdat de bak een stuk kleiner is dan een driewielbakfiets. Er kunnen in de meeste modellen sowieso 2 kinderen op de bankjes in de bak.

1 like

Nav de kritiek van @ligfietsen heb ik me eens verdiept in het aanbod op dit gebied.
Op de website van het cargobikefestival vond ik een lange opsomming van fabrikanten van dit soort fietsen.
Babboe is de enige die een tilting bakfiets aanbied.
Dus moeten we Babboe prijzen dat ze deze stap durven te nemen ???

Google weet mij op verschillende tiltingsystemen te wijzen.
Maar het zijn allemaal passieve systemen…
Je kan instellen hoe snel en hoe ver je wilt kantelen.
Maar je moet je zelf actief inzetten om weer overeind te komen.

Een leuke toelichting op het tilting gedrag van een driewieler, afhankelijk van de hoogte van het zadel tov de grond.
Het zou zo maar kunnen dat de Babboe instabiel is omdat de fietser te hoog zit.
Te hoog tov het tiltingraamwerk.
De tiltingsystemen die ik heb gezien worden, zonder uitzondering, toegepast op ligfietsen.
https://sites.uwm.edu/bike-motorcycle-lab/tilting-narrow-track-recumbent-tricycle/

Prima bericht. Wat er hier aan de hand is op het forum: geen idee. Ik als Leader (“moderator”) ben ook al met een bericht weggezet, door wat, een robot…?. Wel werkt de berichtenservice nu. Daar wachten we al tien jaar op.

De Butchers & Bicycles tilting tricycle uit Copenhagen heeft in 2020 een ontwerpprijs gewonnen.
Ik lees bij deze fiets met geen woord over de door TS genoemde tekortkomingen van de Babboe.
Toch heb ik niet het idee dat ze principieel verschillen.

Overigens moet het hellen in de bocht van een tricycle niet worden vergeleken met het hellen van een fietser op een fiets met twee wielen.
De tweewieler moet zijn hellingshoek zorgvuldig kiezen als functie van bochtstraal en snelheid. Anders valt hij.
De tilting driewieler kan, ongestraft, elke hellingshoek kiezen die hem leuk lijkt.

2 likes

Je zou de fiets nog korter kunnen maken door voort te borduren op het idee van de oude pennyfarthing.
Bij een gewone fiets zit je tussen de wielen in, om het gewicht over beide wielen te verdelen.
Maar bij een bakfiets is dat geen relevante overweging.
Het gewicht van de bak geeft voldoende druk op het voorwiel.
Terwijl de fietser bovenop het achterwiel zit.

1 like