Cassette/ketting trapt door

Hoi,

Ik heb vandaag de cassette en ketting van mijn fiets vervangen, want die waren versleten. Nieuw materiaal van shimano:
Cassette: 8SP MTB 11-30T
Ketting: 1/2 x 3/32 6/7/8 speed 116 schakels

Helaas trapt ie enorm door. Ik heb de spanning van de ketting juist staan, dat weet ik vrijwel zeker, ik heb 1 schakel weggehaald. Nu heb ik de oude cassette er maar weer even op gezet, maar trapt natuurlijk net zo hard door, logisch want die werkt niet met een nieuwe ketting,

Begrijp eigenlijk niet wat er aan de hand is. Waar heb ik niet op gelet. De nieuwe cassette is iets kleiner dan de oude, zou het daaraan liggen. Moet je bjj cassette aanschaf ook letten op juiste grootte (28 inch in mijn geval?) De derailleur is goed genoeg afgesteld, dus daarr kan het niet aan liggen.
Misschien hoort de ketting niet bij de cassette. Kortom ik weet het echt even niet.

Ik wil soieso binnenkort de crank vervangen, maar heb er nog geen aangeschaft. Maar het lijkt me niet dat dit probleem door een versleten crank kan komen…

Als iemand enige ervaring/kennis zou willen delen zou dat erg gewaardeerd worden.

Moeilijk om vanaf afstand te zien wat het probleem is, daarom maar wat vragen:

  • Als de nieuwe cassette kleiner is heb je dan ook de derailleur zou versteld dat het geleidewiel weer dicht op de cassette staat?
  • Als de ketting overslaat gaat hij dan in een hogere of lagere versnelling?
  • Hoe heb je de lengte van de nieuwe ketting bepaald? Als de ketting voor en achter op het grootste blad staat zou hij maximaal strak moeten staan.
  • Wat zijn de exacte verschillen tussen de oude cassette en de nieuwe? De nieuwe is 11-30, wat was de oude?

De ketting kan ook overslaan op een versleten voortandwiel bij de trapas. Daarnaast kunnen de pallen in de freehub niet goed pakken (door plakkend vuil/olie of slijtage). Dan trap je ook door maar blijft de ketting wel netjes op de tandwielen.

Bedankt voor je antwoord.

Ja, ik heb het derailleur versteld, daar ligt het niet aan.
Hij slaat niet over, hij trapt door, de ketting blijft niet goed op de bladen zitten wanneer ik kracht zet.
De kettinglengte heb ik bepaald door: fiets op grond, versnelling in laag-laag (kleinste bladen), ketting overal doorheen, aantrekken tot derailleur juist staat, 1 schakel weggehaald.
De maten van de oude cassette zijn 11- 32.

Mijn voorbladen zijn 48-38-28. Begin te vermoeden dat het probleem hier dus ligt. 11- 30 past niet lekker bij mijn voorbladen. Zou dat het zijn?

De freehub is in goede staat, Ik heb die nog gedemonteerd en schoongemaakt etc. Dat is het niet.

Het verschil tussen 11-30 en 11-32 zal het niet wezen.

Hoe strak staat de ketting als je het voor en achter op de grootste tandwielen zet? 48 en 30 dus.

Laten we wel de juiste termen gebruiken: indien de ketting niet goed op de bladen (vooraan of achteraan) blijft zitten dan slaat de ketting dus wel over! Doortrappen gebeurt door een defect freewheel mechanisme (tijdelijk: ijskristallen of permanent door slijtage). De kettingspanning wordt geregeld door de achterderailleur. Als de ketting te lang is, hangt die onderaan door. Bovenaan staat hij altijd strak en zal daardoor niet vooraan overslaan. Overigens kun je nooit 1 schakel verwijderen, altijd minstens twee.
Neem even aan dat je Shimano naaf hebt. Als jij beschikt over de kennis en het gereedschap om het Shimano freewheel mechanisme te ontmantelen en schoon te maken (ook de 50 kogels vervangen?) dan kunnen wij je niets leren. Overigens zou ik dat niet doen en gewoon een nieuwe kopen of een gelijksoortige naaf en het binnenwerk overzetten. De twee dubbele palletjes zijn niet echt slijtvast en de veertjes nogal slap. De kogels en loopbanen door roest snel ingevreten.
Overigens is het DE derailleur!

yo

Bedankt voor je antwoord. Natuurlijk wilde ik niets pretenderen. Ben vergeleken met velen een beginner, daarom kom ik ook hier voor advies. Dat gezegd. Het was zeker niet het freewheel. Ik had natuurlijk niet het hele freewheel uit elkaar gehaald. Puur eraf en de lagers (niet de binnenste) schoongemaakt en ingevet enzo. Had ook even een andere erop gezet, en toen trapte die overigens wel door, de freehub. Dat is een heel ander gevoel, een geluidloos doorschuiven zo zou ik het omschrijven. toen heb ik de oude freehub er maar weer opgezet en was het weer de ketting en dat gaat dan met zon Tak-tak-tak-tak kabaal gepaard, als ie “overslaat”.

Over de ketting, dan gebruikte ik blijkbaar de verkeerde terminologie. Bij kracht zetten tijdens het trappen dan sloeg de ketting over. (maar bleef in dezelfde versnelling staan) Ik noemde het doortrappen want zo voelt het als het gebeurt.

Hoe dan ook. Onderhand heb ik een nieuw achterwiel, dat was soieso nodig (met freehub) en ook maar een 11-32 cassette. En een 48-38-28 crankstel besteld, waarop ik helaas nog steeds wacht. (rosebikes verzond mij een verkeerde)

Als het crankstel er is, dan kan ik verder zien. Tot nu toe is mijn enige verklaring dat de voorbladen te versleten waren en niet konden samen werken met de nieuwe ketting en de 11-30 cassette. Het lijkt me vrijwel uitgesloten dat die 2 (dank u) schakels weggehaald de oorzaak zijn. Als ik die niet had weggehaald was de ketting gewoon te lang.

ok groet! Ik zal laten weten hoe verloopt als het crankstel er is

Ok duidelijk. Je hebt de naaflagers (met losse kogels cup and cone genoemd) gesmeerd. Goed gedaan. Worden vaak vergeten. Te hopen dat je het probleem nu opgelost krijgt!

Het was dus inderdaad zoals ik vermoede. Het lag aan de versleten voorbladen. Met het nieuwe crankstel erop loopt de fiets beter als ooit te voren. Heeft allemaal lang geduurd, veel foutjes gemaakt maar nu weet ik hoe het moet.

Khad nog een vraagje aan je daar je er wel verstand van lijkt te hebben. Ik heb nu zo bijna alles vervangen wat aan vervanging toe leek, behalve de derailleurs dan, want die zijn in orde. Maar het leek me interessant om in de toekomst de trapaslager eens te vervangen, puur om het te kunnen. Is dit erg ingewikkeld, uberhaupt aan te raden naar jouw mening?

Groet

Eigenlijk vervang je geen lager, tenzij uit de jaren '80 met losse kogels, maar je vervangt de hele trapas JIS-standaard, dus geen ISO trapas kopen! Die is met de vaste kogellagers geintegreerd. De kosten van het onderdeel zijn heel beperkt. De arbeidsuren bespaar je. Kosten ergens tussen de €11 en €15, ligt aan waar je het koopt. Let op: voor BSA schroefdraad: geen ITA-schroefdraad.

Maar je hebt wel gereedschap nodig. Uiteraard de cranktrekker en een dopsleutel met heel veel splines die in de cups past.

En…de oude mag niet vastgecorrodeerd zijn. En dat gebeurt niet zelden, ook in alu frames. Zelfs met slaggereedschap niet los te krijgen.
Het werk doe je met de banden op de vloer en eerst de linker cup linksom los (kan van kunststof zijn of staal), ook nog met de ketting op het tandwiel; dan pas rechts de crank eraf en dan de rechtercup RECHTSOM losdraaien. Montagevolgorde andersom.
Er zijn vele merken en vele kwaliteiten te koop. Op een na goedkoopste (en toch heel goed) is de Shimano BB-UN55. In verschillende lengtes verkrijgbaar, dezelfde lengte nemen dus!
Ingewikkeld? Nee, maar als het vastgecorrodeerd zit en het is versleten, dan kun je nog een tijdje rijden, maar daar komt ook een eind aan.

Heel erg bedankt. Ik ga hier naar kijken. De 23e deze maand begint de fietsreis/vakantie, als dit daarvoor lukt zou cool zijn. Ik hoop maar dat ie niet vast gecorrodeerd is dan. De fiets is niet heel erg oud, dus wie weet heb ik geluk.

Cranktrekker heb ik natuurlijk. Die andere sleutel moet ik aanschaffen denk ik. Lijkt me het beste eerst de trapas eruit te halen om te zien welke maat ik precies nodig heb. Beetje omslachtig met bestel en verzendkosten (2 maal bestellen) Weet je toevallig of er een methode is om de maat te correct te meten zonder dat je de trapas eruit hoeft te halen?

Jazeker, je hoeft alleen maar de cranks eraf te halen. Dan meet je de lengte van de as op. Het beste gaat dat met een schuifmaat. Moderne cranks/trapassen worden gemonteerd met een losse crankbout, gewoon rechtse draad. Oudere modellen hebben een schroefdraad op het einde van de vierkante astap en een losse moer om de crank vast te zetten. Die schroefdraad telt niet mee voor de lengte van de as. Het is belangrijk om na de de eerste rit, de crankbouten na te trekken. Soms is dat wel een kwart slag.
Ik zou niet bestellen, voordat zeker is dat je de cups loskrijgt. Let op: rechtse cup heeft linkse draad en links heeft rechtse draad.

Ok. Ik zal dit alles morgen uitproberen. Bedankt voor je reacties.

Hoi sjef,

Heb zojuist de trapas eruit gehaald. Ik had die dopsleutel al, dus dat viel mee. Trapas ging er zeer gemakkelijk uit.

Hier wat wat beelden, ziet er wel wat roestig uit, of hoort dat zo?

Nee roestig hoort niet. Zeker niet in een alu frame. Alles goed invetten! 118mm lengte is courante maat.

hm ja op de trapas staat 118mm, maar met schuifmaat kom je op 116mm, hoe kan dat dan?

Ik zie toch echt ruim 118mm te lezen. Meet wel nog even de lengte van de brackethuls op. Kan 68 en 73mm zijn. Bij de bestelling moet je dat aangeven.

Oja klopt je hebt gelijk. Ik keek verkeerd. Nou is goed dan. Ik ga zo de bestelling plaatsen. Hardstikke bedankt voor je hulp, zeer gewaardeerd. Komt op 68 mm uit

Groet