Cassette/ketting trapt door

Nou zoals ik eerder schreef had ik die schoongemaakt met een tandenborstel en wat terpentine. Vervolgens ingevet met van dat vet waar je ook lagers mee invet. Leek me geschikt spul…

Vet plakt erg en trekt vuil aan, maar of dat nou de oorzaak is? Morgen verder. Terpentine hoort bij verf, zou ik niet gebruiken.

Ok, niet echt de juiste keuzes dan.

Welterusten dan. En soieso bedankt voor je inzet. Self-reliant worden is dan ook mijn doel.

Groet,

Ok lijkt erop dat ik de oorzaak gevonden heb

.

Op de foto is te zien dat zwarte ding waaraan je een kettingscherm kunt monteren. Die had ik gister na het monteren van de nieuwe trapas eraf gelaten. Vanochtend ben ik simpelweg alle stappen nagegaan en bedacht me dat dat de oorzaak kon zijn. Dat ding functioneert als een soort spacer die de crank net een paar millimeters naar rechts verschuift waardoor de sprong naar de binnenste stand wel vanzelfsprekend is. (De kooi springt nog steeds dezelfde afstand naar links, maar de voorbladen zijn iets naar rechts verschoven)

Ik weet niet of dit bij iedere fiets zo functioneert?

Wel moet ik aangeven dat het scherp afstellen van voor en achter in totale harmonie niet mogelijk lijkt. Park Tool gaf dit al aan, dat in veel gevallen je er op moet rekenen dat je niet alle standen kunt halen (zonder dat het ergens langs schuurt, zei het de kransjes achter of de kooi voorop)

Dus omdat ik begin in achter op groot en voor op klein (1 - 1) merk ik dat niet uit kom naar mate ik richting achter klein en voor groot (8 - 3). Maar dit alles zal een kwestie van oefenen zijn en de keuze maken welke versnellingen ik beschikbaar wil hebben en welke niet zo relevant voor me zijn.

Dat zal inderdaad bij iedere fiets op gelijksoortige wijze werken.
Bij de keuze van een crankstel staat veelal aangegeven of past onder een kettingscherm. Ook bij de keuze van een trapas kun je kiezen voor een as die bestemd is voor een z.g. E-type, dit is een beugel die je ook achter de flens van de rechter cup plaatst voor de montage van een speciale voor derailleur. Die beugel is qua effect te vergelijken met die voor een scherm. Op de foto lijkt de trapas nogal ver uit het bracket te steken. Niet vastgeschroefd.
Het afstellen, zodanig dat je alle versnellingscombinaties geluidloos kunt gebruiken, is inderdaad kwestie van geluk. Maar het bestaat wel…

Nee op de foto staat alles los, dat was puur voor de foto. Onderhand is alles strak gemonteerd.

Maar goed. Stel dus dat ik de crank erop zou willen monteren zonder die kettingschem houder (hoe dat ook heet) dan zou ik logischerwijze voor een trapas moeten gaan met langere uiteinden nietwaar?

Als die beugel 2mm dik is, en je laat die weg, dan heb je in principe een iets langere trapas nodig om de situatie met voorheen te kopiëren. 3mm langer is dan genoeg. Je kunt altijd eerst zonder proberen.

Ja dat dacht ik al. Maar nee, ik laat die beugel er nu op natuurlijk, ook handig als ik nog zon scherm op de kop tik.

Ben erg opgelucht dat situatie opgelost is. Was er de hele dag mee bezig gister. Moest uiteindelijk andersom leren denken, letterlijk. Merk wel dat hoe meer problemen ik ondervind hoe meer ik de mechaniek beter leer begrijpen. Dankzij dit voorval begrijp ik derailleurs veel beter.

Interessant voor de meelezers ook weer lijkt me dit.

Vooral knap dat je zelf de situatie heb weten te ontleden tot de bodem.