Coalitie: "Lopen, fietsen en OV moeten verdubbelen"

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/coalitie-lopen-fietsen-en-ov-moeten-verdubbelen/

Het aandeel van lopen, fietsen en openbaar vervoer in de dagelijkse reizigerskilometers moet worden verdubbeld. Dat stelt een coalitie van zeven maatschappelijke organisaties waaronder de Fietsersbond in een brief aan alle provinciale lijsttrekkers. Met deze brief willen zij de kandidaten voor de Provinciale Staten stimuleren om in te zetten op goede bereikbaarheid voor iedereen, maar…

Ah, niet dé coalitie (regering) maar een gelegenheidssamenwerking van professionele organisaties die politiek-correct drammen als gemeenschappelijke eigenschap dragen. Die maken niet hun wensen bekend maar gaan gelijk eisen stellen… het MOET.

Dit is niet de manier waarop verandering bereikt wordt. Zoals gewoonlijk komt echte verandering vanuit de bevolking, ofwel er moet een algemeen geaccepteerde wens zijn om te lopen, fietsen en/of OV-en. En die is er niet, men wil autorijden. Einde verhaal.

Ik denk dat het mis is gegaan bij de titel, als daar het woord moeten zou zijn verwijderd zou niemand iets zijn opgevallen denk ik:

Coalitie: “Lopen, fietsen en OV verdubbelen”

Waar @Lomito kriebels krijgt van het word moet, krijg ik die bij drammen :wink:

Ik zie het vaak worden gebruikt door mensen die het vervelend vinden dat mensen met een andere mening daar vaak voor uit komen.

Goed gelezen maar niet gevonden. Zelfs als gedaan wordt wat verzocht, meer te investeren de fiets, lopen en openbaar vervoer, dan nog zal Rover, Natuur en Milieu of de Fietsersbond geen extra cent krijgen.

Dat lees ik ook nergens, een minder aandeel van de auto in de mobiliteitsmix (nu z’n 70%) lijkt me een prima idee.

Wat @Lomito schrijft dat veranderingen van onderen moeten komen klinkt goed maar dat lijkt niet de meest effectieve manier. Mocht je iets willen bereiken dan lijken me politieke partijen, de pers en belangenorganisaties een stuk effectiever. Dat de fietsersbond, als belangenorganisatie, lobbyt om de fiets meer op de agenda te krijgen lijkt me meer dan logisch.

Ik bedoel daarmee dat er draagvlak moet zijn voor ingrijpende veranderingen, dat is ook de reden waarom bijvoorbeeld het voorgenomen klimaatbeleid niet geaccepteerd wordt door de bevolking. Of neem rekeningrijden… Voor die laatste begint overigens wel draagvlak te ontstaan omdat de Randstad onbereikbaar dreigt te worden.

Tegelijk zijn er ook veranderingen/innovaties die zorgen voor nieuwe manieren van transport. De elektrische fiets en dan met name de speed pedelec zal voor een flinke verschuiving kunnen zorgen van auto naar fiets. Helaas is de speed pedelec nog relatief onbekend bij automobilisten als alternatief voor de auto in woon-werkverkeer. Hier ligt dan ook een prachtige taak voor de belangenbehartigerscoalitie…

Misschien goed om dan ook de details te noemen: Saskia Kluit is kandidaat voor de Eerste Kamer voor Groen Links. Waar de Tweede Kamerlid een full-time baan is, is vergadert de Eerste Kamerlid maar één dag in de week, op dinsdag.

Ik ben heel benieuwd hoeveel meer onverenigbare petten je kan vinden door alle leden ven de Eerste Kamer aan te klikken en de Functies naast het Eerste Kamerlidmaatschap te checken.

Zelf vind ik een commissariaat bij een bedrijf problematischer dan een functie bij een publieke belangenorganisatie.

Het gemiddelde aantal bijbanen per senator is zeven.

De keuze van vervoersmiddel maakt zeker uit, denk alleen maar aan het parkeren en de kosten per kilometer.

De mobiliteit van Nederland kan ook best een stukje omlaag, ik ben nog op zoek naar de nummers die ik ooit heb gezien maar Europees gezien maken Nederlanders beduidend meer kilometers dan andere Europese landen. De waarschijnlijke oorzaak is de Nederlandse autowegenstructuur die beter is dan de rest van Europa.

Een prima manier om het fietsaandeel omhoog te krijgen is dus het aantal fietskilometer gelijk houden maar het aantal autokilometers omlaag krijgen.