Cobi bike

Hallo allemaal,
Wij zijn sinds kort in het bezit van ebikes. Ik ben nu aan het rondkijken naar een systeem om routes te kunnen maken en rijden. Ben uitgekomen bij een systeem van Bosch cobi bike. Ik vraag me af of er hier iemand met dat systeem ervaring heeft?
Alvast bedankt
Jos

Heb je de fietsrouteplanner al geprobeerd?

Ja, die heb ik al ontdekt. Ik ben op zoek naar een vervanger van het display van de ebike waarmee je kan navigeren. Ik wil niet van alles op het stuur monteren.
We hebben fietsen met Bosch motor en een intuvia display. Nu kan je dat vervangen met diverse andere displays. Ik heb al wat recensies gelezen van het Nyon display maar van het cobi systeem nog niet
Gr Jos

Ik ben een groot voorstander van een fiets die je zelf kan samenstellen.
Maar fietsen worden steeds meer een geintegreerd geheel van onderdelen waar je nauwelijks iets van je zelf aan kan toevoegen.
Als de fabrikant van de softwarenavigatie die aan je ebikesysteem is gekoppeld, geen softwareupdates meer uitbrengt, ben je genoodzaakt om een nieuwe fiets te kopen.
Zoals autos dat al langere tijd bij autos het geval is.

In de Fietsvisie ziet de FB geen probleem in deze ontwikkeling:
Mits de menselijke maat niet uit het oog wordt verloren.
Ik kan het allemaal niet rijmen met alle duurzaamheidsambities van dees en geen.

Ik ben blij met een initiatief als Cobi, zo lang het probeert een fietsindustriewijde standaard voor connectivity neer te zetten.
En ben van mening dat de FB meer van dit soort initiatieven actief zou moeten steunen.
Al was het alleen maar om te voorkomen dat Bosch een eigen standaard van Cobi maakt.

De zinsnede in de Fietsvisie die zegt dat in 2040 alles connected zal zijn, komt op mij lijdzaam over.
Als de FB wil dat de fiets ook connected zal zijn, zal een organisatie zoals de FB zelf stappen moeten ondernemen om dat te bewerkstelligen.

Voor een review van de Cobi, zie:

Ik zie niet echt de kaart-functionaliteit terwijl dat naar mijn idee het belangrijkste is, de rest zijn naar mijn idee gimmicks.