Compleet geveerde fietsen

In de Vogelvrije Fietser No. 3 stond een artikel over luxe onderdelen op simpele fietsen.
Ook werd de geveerde fiets hier in besproken en volgens de testers waren dat de fietsen met de laagste beoordeling.
Ik rijd nu 17 jaar een Batavus Navajo Com4, en daarvoor een Koga Myata Alliance, maar deze was niet stabiel.
Ik heb in de jaren wel enkele dingen moeten vervangen aan de Batavus, maar hij rijd nog steeds geweldig goed en…stabiel.
De geveerde fietsen hebben wel meer onderhoud nodig, en als je ieder jaar de fiets nakijkt, en schoon houd, dan kun je er veel plezier van hebben.
In de jaren zijn er natuurlijk aanpassingen gedaan, zoals: stalen bussen in de ophanging achter, een nieuwe geveerde voorvork (Suntour Raidon SX 28), en een nieuwe frame schokbreker, en daarbij ook nog een Suntour SP12-NCX verende zadelpen, zodat ik kan fietsen zonder dat mijn rug belast wordt
Ik vindt het heel jammer dat deze soort fietsen niet meer gemaakt worden.

Ik kan die zadelpen niet aanraden. Na enkele maanden beginnen de scharnieren te kraken en piepen en lopen de scharnierpennen/busjes uit de scharnieren. Ik heb die rotzooi dan ook weer ingeleverd bij de fietsenmaker en vervangen door een BodyFloat, kost een lieve duit maar veert als de beste en kan zeer precies afgesteld worden op het gewicht van de fietser, zelfs tijdens de rit.

1 like

Lomito, die parallellogram verende zadelpen van Suntour heb ik nu 5 jaar op de fiets zitten en werkt nog steeds goed, daarvoor had ik ook al de Suntour SP12-ncx op de fiets gemonteerd maar was niet zo robuust als de tweede, maar daar heb ik toch ook weer 2 jaar mee gefietst.
Ik gebruik wel een hoesje om de Suntour en maak alles schoon na een rit, (en zeker als er door zand gereden is) en smeer alles goed.
En eens per jaar haal ik hem helemaal uit elkaar, maak alles schoon, en vet ik alles in (wat ik ook met de rest van de fiets doe)
En ja, er zijn natuurlijk nog betere veer systemen maar voor mij werkt de Suntour goed, samen met de frame vering.
En dan is een prijs van 80 euro een redelijke prijs, i.p.v. 300 euro voor een BodyFloat.

Ik heb € 250 betaald voor de BodyFloat. Dat is erg veel geld maar als je 14.000 km per jaar fietst is dat een prima investering gezien de veel langere levensduur én het hogere rijcomfort. Voor een gemiddelde fietstoerist die jaarlijks slechts een paar duizend kilometer rijdt is die Suntour uiteraard een betere investering. Ik heb mijn Suntour echter binnen 5 maanden aan gort gereden waarmee dat ding gewoon niet geschikt is voor mijn intensieve gebruik.

Thudbuster?