Controller vervangen na zwaardere accu e-bike

Hallo,

Ik heb nadat de fiets lange tijd heeft stilgestaan (accu kapot) de accu vervangen.
Meteen een zwaardere accu besteld. Was eerst 36v 12 ah 250w. Is nu 36v 15ah 540w.

De controller heb ik niet vervangen. Nu geeft de fiets goede ondersteuning in de eerste 4 gangen. Echter in gang 5 en 6 hapert hij. Dan slaat de motor even aan en stopt weer.

Op de controller staat een sticker met de tekst max 12ah. Kan het hier aan liggen en dien ik ook de controller te vervangen? Of kan het ergens anders aan liggen?

Alvast bedankt

Het aantal Ah (de capaciteit) kan eigenlijk niet het probleem zijn, misschien wel de interne weerstand. Alle accu’s hebben een kleine interne weerstand, als je meer stroom verbruikt neemt de spanning (een beetje) af.

Misschien heeft de nieuwe accu een hogere interne weerstand, bij de hoogste standen wordt de meeste stroom verbruikt en daal de spanning ook het meest.

Als ik naar deze getallen kijk, vraag ik me af of je het voltage van je motorsysteem wel goed hebt.
36 x 15=540
Maar 36 x 12 is geen 250
24 x 10.4 is wel 250

Dank je voor je antwoord. Kan ik hier iets aan doen?
Klopt. Klein foutje. De oude accu was 36v 10 ah.

Motor van de fiets is 250w

Je bent wel erg zuinig in je informatie.
Wat voor systeem heb je?

De interne weerstand van een batterij is een eigenschap die je niet kan verbeteren, over tijd/bij veroudering neemt de interne weerstand toe. Om na te gaan of dat het geval is zou je de spanning moeten meten als je in 5 of 6 fietst, die zou je kunnen vergelijk met de oude accu.

Ik zou overwegen de accu terug te sturen, hij voldoet niet.