Corrosie fietslamp (regentest)

Onlangs ontdekte is dat de koplamp van mijn nog geen 1 jaar oude fiets al behoorlijk was aangetast door corrosie. Hiermee bedoel ik niet de behuizing of de buitenkant, maar het binnenwerk (de lens, printplaat en stekkers)

Ik heb in het verleden al eens batterij verlichte (bagagedrager) achterlichten gehad die dan na een paar jaar (bij één na vier jaar om precies te zijn) last hadden van corrosie en waarvan dan bijv de AAN/UIT knop het niet meer goed deed of de contacten met de batterijen vervuild waren. Daar keek ik niet van op; batterijen vinden het ook niet meer leuk en kunnen gaan lekken. En zo wordt het al snel een bende. Ik had van dat achterlicht het boeltje gereinigd met azijn, laten drogen, wat contactspray er op, en zo kon die dan weer even mee.

Dat ik een gecorrodeerde lamp nog eens opnieuw mee zou maken, met een lamp (door naafdynamo van stroom voorzien, dus geen lekkende batterijen) die nog niet eens een jaar oud is, verbaasd me moet ik zeggen. Het is ook best een dure lamp om te moeten vervangen, dus dat scheelt natuurlijk wel vergeleken met een lampje van bijv. een tientje. (Het betreft hier een AXA blueline 50, af-fabriek gemonteerd op mijn Batavus Dinsdag Exclusive)

Hieronder wat foto’s. Ik kwam er toevallig achter omdat bij aankomst geparkeerde fiets de zon direct in de lens scheen van de koplamp en ik toen een wazige witte vlek zag in de lens. Die kreeg ik er niet afgepoetst en ik vroeg me af waar dat vandaan kwam. Het bleek aan de binnenkant te zitten. Toen ik de lamp open schroefde trof ik dit aan. Allemaal bloemkoolvorming:

Eenmaal thuis gekomen en het koel lichaam / lens houder los geschroefd: je ziet nu de schade op de printplaat goed.

Ook aan de achterkant van de printplaat en de stekker was al een klein beetje corrosie te zien (geen foto van)

Grappig - toen ik ging googlen naar gelijksoortige ervaringen om wat in te lezen over een remedie / oplossing, stuitte ik op de fiets verlichting tests van de Fietsersbond (fijne tests zijn dat trouwens!) waar zelfs een testonderdeel, de regentest in is opgenomen waar hier specifiek op getest wordt. Is dus kennelijk voor veel fietsverlichting een bekend probleem (en gek genoeg nog immer niet op te lossen door fabrikanten? Of is het onwil/verdienmodel?)

Hier een foto van na het schoonmaken en drogen. De bloemkooltjes/aanslag/corrosie heb ik goeddeels weg kunnen krijgen van de printplaat en de koelplaat (van de led chip) :

Ook de lens en het koellichaam/lenshouder nagenoeg helemaal schoon gekregen (geen foto van) dus geen witte waas meer te zien door het lens glaasje. En hopelijk heb ik hiermee de levensduur van de lamp iets weten op te rekken.

Dit allemaal met behulp van wat azijn (verdund met wat water) en een zacht tandenborsteltje. En eindeloos weken en voorzichtig boenen. Ik heb geprobeerd de SMD of led chip telkens niet onder te dompelen tijdens het weken en droog te houden. Dat is goeddeels gelukt denk ik. In ieder geval werkt de lamp nog goed.

Verder heb ik hier en daar zuurvrije vaseline op de printplaat, stekkers en langs de niet-afdichtende afdichtingen gesmeerd. In de hoop daarmee water en vocht indringen tegen te gaan, danwel de printplaat af te dekken tegen vocht. De AXA blueline heeft 2 waterkerende O-ringen, maar die volstaan kennelijk niet. Vervolgens speelt bij dit type lamp denk ik ook mee dat er aluminium wordt gebruikt. En dat slaat al groen uit als je het gewoon in de buitenlucht houdt.

Deze ‘vaseline’ behandeling had ik preventief al gedaan bij het achterlicht (op basis van mijn eerder opgedane ervaringen) Maar bij de koplamp leek me dat niet nodig / durfde ik het uit elkaar halen niet aan.