Cross hybride

Hallo,

Ik ben de afgelopen jaren steeds meer gaan toerfietsen (ritten tot zo’n 100km) op m’n Gazelle stadsfiets met 7 versnellingen, vooral sinds ik de routeplanner website van de fietsersbond ontdekt heb. Nu heb ik de wens om ook vaker over onverharde paden te gaan fietsen door het bos, en in heuvelgebied (Zuid-Limburg, Eifel). Ik wil wel nog steeds toeren, niet racen of me compleet in het zweet fietsen.

Ik zoek nu een nieuwe fiets met o.a. de volgende wensen:

  • Geschikt voor off-road (maar niet voor ingewikkelde mountainbike routes). Wat ik er van begrijp, betekent dit vooral brede panden met een goed profiel.
  • Met voldoende versnellingen zodat ik ook goed steile stukken kan fietsen.
  • Een fiets waarop ik rechtop kan zitten, net zoals nu bij m’n stadsfiets.
  • Met spatborden en een bagagedrager.

Fietsen die ik (online) bekeken heb zijn o.a. de Gazelle Chamonix T30 en de Giant Toughroad SLR EX 2022. Op de Gazelle kan ik mooi rechtop zitten, maar lijkt niet voor off-road geschikt. En de Giant lijkt prima voor off-road, maar daar lijk ik niet goed rechtop te kunnen zitten.

Hebben jullie advies? Zou de Gazelle en/of de Giant aan te passen zijn zodat ze aan beide wensen voldoen? Of hebben jullie een suggestie voor een andere fiets?

Groeten,
Gerben.

Een Gazelle stadfiets met 7 versnellingen… ik neem aan met een versnellingsnaaf en niet een derailleur en waarschijnlijk ook een kettingkast. Zo ja, bedenk je dat een derailleur beduidend meer onderhoud vraagt, dat is regelmatig de ketting en tandwielen wisselen.

Wat fietsen betreft vindt ik de Cube Travel Pro (of Bergamont Vitess N8 Belt) een hele mooie optie, ik heb er dan één zelf. Die zal niet direct aan je eis voldoen wat betreft versnellingen, aan de onderkant mist er wat maar brede banden, spatborden, bagagedrager, Nexus-8 versnellingsnaaf, riem en een prima prijs.

Een Nexus-8 heeft ongeveer 1 versnelling meer aan de onderkant dan de Nexus-7 dus als je nu veel te kort komt dan moet je toch iets anders zoeken.

Ik vindt de ToughRoad SLR EX een mooie fiets met de aanmerking wat betreft de derailleur/onderhoud.

Zelf heb ik een Toughroad (SLR1 uit 2017) maar daarmee ga je inderdaad niet rechtop zitten, tenzij je er een ander stuur op zet. Met de banden die eronder zitten kan je wel prima over onverharde wegen fietsen. Zelf fietste ik in de praktijk eigenlijk nooit offroad dus heb ik de banden verwisseld voor iets met minder profiel.

Vorig jaar heb ik als commuter fiets een Cube Kathmandu gekocht. Alhoewel standaard vanwege de banden minder geschikt voor offroad vergeleken met de Giant zou ik ook met de Kathmandu zonder problemen comfortabel door het bos fietsen. Maar ook met deze fiets zit je niet rechtop genoeg zonder het stuur aan te passen. Wat dat betreft zou ik eerder kijken naar een Cube Touring of Kalkhoff Endeavor. Met beiden heb ik een korte proefrit gemaakt waarbij de Touring voor mij niet fijn aanvoelde en de Kalkhoff juist wel

1 like

Dit terzijde: als je rechtop zit worden de hamstrings niet aangespannen door de betreffende banden en pezen die op hun beurt vastzitten aan bekken en ruggegraat. Het effect is dat je bovenbenen weinig kracht zullen leveren, hetgeen nogal essentieel is om goed vooruit te komen.

@MikeRZ, @britva, @Sjef: Bedankt voor jullie reacties!

@MikeRZ: Klopt, ik heb nu een Nexus-7 versnellingsnaaf, en ik verwacht dat ook een Nexus-8 niet voldoende bereikt heeft voor in de heuvels/bergen. Dus fietsen met de (onderhoudsvriendelijke) Nexus versnellingsnaven vallen helaas af. Ik ben me bewust van het extra onderhoud, maar ik zie geen optie om dat te ontwijken.

@britva: Is het mogelijk dat een fiets een ander stuur krijgt? Is dat voor iedere fiets mogelijk, of moet de fiets ‘iets speciaals’ hebben voordat je het stuur kunt veranderen. De ToughRoad in combinatie met een
Gazelle Switch SL stuur zou ik fantastisch vinden. Zo’n stuur heb ik nu ook, en die kan ik tijdens een tocht hoger of lager zetten (afhankelijk van hoeveel tegenwind ik heb :slight_smile:).
De Cube Touring en Kalkhoff Endeavor had ik nog niet in het vizier, maar zien er interessant uit. Daar ga ik verder naar kijken.

@Sjef: Je hebt daar wel een punt over het rechtop zitten. Het is niet zozeer dat ik de hele fietstocht rechtop zit, maar ik wil het wel kunnen, terwijl ik nog met de handen bij het stuur kan. Rechtop zittend kun je zo veel beter de omgeving bekijken is mijn ervaring. Ik heb wel eens gefiets op een fiets waarbij je rechtop zittend eigenlijk niet bij het stuur kan, en dan ga ik het toch proberen door mijn schouder te overrekken, en dat was daarna behoorlijk pijnlijk.

Ja, dat kan voor iedere fiets. Sturen zijn in veel soorten en afmetingen los te koop. Het hoger of lager zetten, doe je met de stuurpen, niet met het stuur. Ook die zijn los te koop, eventueel bij de Gazelle dealer of elders. Cruciaal is de diameter van de klemzone. Kan 25,4mm of 31,8mm zijn en die moet natuurllijk bij èn stuur èn stuurpen dezelfde maat hebben.

@Sjef: Bedankt! Goed om te weten.

Afgelopen weekend een fiets gekocht. Een Cube Kathmandu EXC 2021. Ik heb er een verstelbaar stuur op laten zetten. En ik ga er nog Marathon Plus Tour banden opzetten. Vooralsnog zeer tevreden met de fiets. Nog bedankt voor jullie hulp en advies.

PS: Het was nog knap lastig om een fiets te vinden die ook daadwerkelijk beschikbaar was. Heel veel fietsen waren niet leverbaar vanwege onderdeeltekorten.

1 like

Leuk om terug te lezen wat het geworden is!