Cube Travel Pro of Kathmandu?

Help! Ik (vrouw, 1.83m.) zoek een fiets waar ik comfortabel mee kan fietsen. Vanwege mijn lengte pas ik niet op n damesmode. In plaats van de auto wil ik vaker de fiets gaan pakken. Ik zoek een sportieve fiets die ik graag ga pakken om bv boodschapje mee te doen, vrienden te bezoeken en om sportieve ritjes mee te kunnen maken. Hij moet uiteraard lekker soepel/licht rijden. Onderhoudsvriendelijk is belangrijk want ik ben a-technisch. De Kathmandu Pro van Cube lijkt me een degelijke fiets. Ik heb erop gereden en fietst lekker (herenmodel XL). Maar nu zie ik Cube Travel Pro en die vind ik eigenlijk mooier. Maar ik heb gehoord dat de combi van de Gates band (ipv ketting) en de versnellingen die op de fiets zitten, geen ideale combi is, en daar onderhoud uit kan komen. In de ads van de Travel pro, lees ik juist dat de fiets zo onderhoudsvrij mogelijk is. Wat zouden jullie mij adviseren? Bedankt voor jullie moeite!

De twee Cubes die je uitgezocht hebt zijn heel verschillende fietsen. Qua onderhoud is een derailleur-versnelling altijd onderhoudsgevoeliger. Al is de kwaliteit van het schakelmateriaal ditmaal dik in orde. Ook heeft de Kathmandu een verende vork. Ik lees niets op de Cube-site over een mogelijkheid de vork te blokkeren. Dat zou wel moeten op dit kwaliteitsniveau. Er is alleen vering (stalen veer), geen demping en dat is het belangrijkste. Gezien de gemonteerde banden is de fiets niet bedoeld voor mountainbiken.
De Travel Pro heeft de CDN-tandriem van Gates. Hiermee zijn nog maar weinig ervaringen. Over een andere soortgelijke riem van Gates, de CDX, zijn wel slechte berichten te lezen: erg korte levensduur. En dan moet je weten dat je bij een vervanging moet rekenen op kosten van ca. €100,-. Maar in principe is de riem onderhoudsvrij en rijdt geluidloos. Ook de vork, een vaste, is onderhoudsvrij. De Alfine naaf is ook prima. De Almotion banden zijn een pluspunt: lopen heel licht en zeer lange levensduur (±15000km). Het is kiezen tussen twee kwaden, als ik het zo mag zeggen. Voorkeur voor de Travel, gezien je eisen. @MikeRZ kan je meer vertellen over de ervaring met Gates-riemen.

Bedankt voor je reactie. Mij leek de vering comfortabeler, bv over klinkerwegen, maar als ik het goed begrijp, heb ik niet zoveel aan de verende voorvork wat dat betreft?
Ik heb ook nog gereden op een specialized cirrus eq. Die leek wat stugger te rijden en de afstand van zadel tot stuur was korter (maar dat kan wellicht worden aangepast?). Is dat een betere keuze? En zou ik daar dan dezelfde banden als de Travel Pro van Cube onder kunnen laten zetten? (Je hoort het vast, ik ben een leek, dus advies wordt zeer gewaardeerd!)

De Sirrus (niet Cirrus) is een heel andere fiets, met slechts 32mm brede banden. Meer een racy type, maar dan met plat stuur. Zeker veel stugger. Banden heel hard oppompen. Brede banden passen absoluut niet. Afstand tussen zadel en stuur aanpassen, kan, maar binnen grenzen: Zadel kan misschien nog naar achteren en een langere stuurpen vergroot de afstand.
De dikke Almotion banden zijn ideaal op klinkerwegen: veel effectiever dan welke verende vork ook. Die pomp je maar tot 2 bar : heel comfortabel. Ik heb 8000 km ervaring in de maat 50-622: eigenlijk geen slijtage te zien. De 55-622 past net niet in mijn frame.

Toeval bestaat niet, maar niet lang geleden heb ik ook een Cube Travel Pro gekocht, ja ook ik vond het een mooie fiets voor een goede prijs, je kan dus wel raden waar mijn voorkeur naar uit gaat :wink:

De twee fietsen lijken met redelijk vergelijkbaar op de aandrijving na. Ik heb aardig wat ervaring met een Gates riem, zowel de oude versie als de nieuwe goedkopere CDN versie in combinatie met stalen tandwielen maar wat is nieuw voor mij op deze fiets zijn de kunststof tandwielen, CDN Urban zoals dat heet.

CDN Urban zel zeker minder lang mee gaan als de stalen tandwielen maar ze zijn te kort op de markt om er veel zinnigs over te zeggen denk ik. Ik heb het risico genomen omdat als ze te snel mochten slijten ik ze vervang door stalen (CDX) tandwielen.

De fiets heb ik vooral gekocht omdat er een riem op zat en er standaard brede banden op zitten/passen, er zit nu 55 mm op, 60 mm zou ook moeten kunnen en dat met spatborden. De banden, het rijgevoel, bevalt in de praktijk prima.

Wat @Sjef schrijft over CDX, erg korte levensduur, is niet mijn mening, hier is bijv. iemand die 31,000km met een riem heeft gedaan en niet alleen verhard rijdt. Gemiddeldes zijn moeilijk te geven maar het ik denk dat gemiddeld een riem ruim vier keer langer mee gaat dan een (open) ketting.

CDN is kwalitatief minder dan CDX, maar wat betreft de riem maak ik me geen zorgen, het risico met de tandwielen is voor mij te overzien. Slijtage hangt van hoe je aandrijving belast en hoe vuil hij wordt; wat dat betreft gebruikt ik deze fiets alleen voor woon-werk dus erg vuil zal de riem niet worden en probeer ik “soepel” te fietsen (niet te veel kracht, hogere trapfrequentie).

Als je het moeilijk vind om voor jezelf een inschatting te maken of je ook die gok wil nemen, vraag dan eens aan de fietsenmaker wat het vervangen van de tandwielen door een CDX tandwielen zou kosten (ik verwacht rond de 220 Euro) en tel zeg 2/3 daarvan op bij de prijs van de fiets. Als het zover is laat je ze vervangen, het achtertandwiel zal sneller versleten zijn dan het voortandwiel.

Mag ik vragen van waar die informatie komt?

O ja, ik heb wel het stuur, een rechte bezemsteel, vervangen door één met iets van 30° hoek (back-sweep). Daarom heb de fiets een maat groter gekocht omdat daarmee het stuur weer dichter bij komt.

1 like

Hallo Mike, ik heb net een Cube Travel Pro aangeschaft. Kleinste maat. Ik ben hem nu aan het aanpassen: mijn oude zadel er opgezet en er is in de fietsenwinkel een verstelbare stuurpen opgezet, maar het stuur lijkt nog net iets te ver weg of te laag te staan. Wellicht zou hij ook iets smaller mogen. Ik ben 1.64 lang, maar heb relatief korte armen en benen (zelfde lengte als mijn dochter van 1.54 :blush:) Fietst voor even heel lekker, maar ik kan niet even verzitten door rechterop te gaan zitten, want dan kan ik echt niet meer bij het stuur. Omdat de druk op mijn handen aan de hoge kant is, vrees ik problemen bij langere ritten, want ik heb snel last van slapende handen op de fiets. Ik vraag me af of een verhoger een mogelijke oplossing is -al wil ik ook niet té rechtop gaan fietsen-, of misschien zo’n stuur als jij op je fiets hebt laten zetten. Komt (eindelijk) mijn vraag: Welk stuur is dat? En passen de handvatten er altijd weer op?

De makkelijkste vraag: handvatten zijn gemaakt voor sturen van 22,2mm en dat zijn alle -min of meer rechte- sturen. Kromme sturen voor racefietsen zijn 24mm dik.
Het stuurmerk kun je lezen: NC17, zou deze kunnen zijn:

Die 25,4 mm is de klemmaat in het midden. Meer van @MikeRZ
Smaller kan eenvoudig: inkorten met snijgereedschap of gewoon zaag.

Hallo Nikie,

Goed bezig om je fiets zo bij te stellen dat hij optimaal bevalt. De handvatten zitten vast met wat inbusboutjes, als je die los schroef kan je ze zo van het stuur aftrekken, zo is het afstellen en het er weer op zetten ook makkelijk.

Het stuur op de foto is een NC-17 318 Trekking Pro, als de fietswinkel hetzelfde stuur er op heeft laten zitten dan heb je een stuur nodig met een klemdiameter van 31.8mm, die versie van @Sjef heeft een diameter van 25.4 mm.

Bij slapende handen zou ik zeker een stuur met back-sweep kiezen, de 32° van de NC-17 vindt ik een mooie waarde en dat op zich geeft denk ik al een grote verbetering. Verder kan je de ergonomisch handvatten zo afstellen (achterkant ophoog draaien) dat ze meer de je hand bij je pols ondersteunen.

Het NC-17 stuur heb ik op dit moment niet in gebruik omdat ik juist het stuur nog wat verder weg wilde hebben en de stuurpen (dat is het horizontale deel tussen het stuur en de stuurbuis) eigenlijk niet langer kan. Ik heb er nu een stuur op dat niet dichter bij komt, een M-Bar/ 31,8. Afstand is nu goed voor mij maar wat mij betreft had de “back-sweep” (18°) wel wat meer gemogen.

Mocht je het NC-17 stuur willen overnemen, stuur me dan een privé-berichtje.

Sorry voor mijn late reactie. Beetje drukke dagen gehad. Ik weet niet hoe ik een privé-berichtje moet sturen, maar dat ga ik uitzoeken.

Privé bericht doe je door te klikken op het symbool van @MikeRZ , de groene streepjes. In dat venster schrijf je je bericht.

Ik heb zelf ervaren dat de backsweep van het stuur geen invloed heeft op mijn handen.
Ik heb vooral veel baat bij handvatten van Ergon/GS/GP/GC series
Hebben mij van tintelende handen enz afgeholpen, op elk stuur, ongeacht de backsweep.
https://ergonbike.com/en/product.html?a=griffe

Bedenk dat tintelende resp. slapende handen (en verlies van kracht) vaak het gevolg zijn van het carpaal tunnel syndroom. Het is een afknelling in de polscorridor van de zenuw naar tenminste 3 vingers. Hoewel de operaties (thans door plastische chirurgie) inmiddels veel positiever uitpakken dan pakweg 20 jaar geleden is succes nog altijd niet verzekerd. Verlies van kracht lijkt blijvend.

Dank je wel, Sjef! Ga ik doen.

Die handvatten zitten er al op. Ik denk dat het probleem vooral de afstand is. Al heeft de Cube Travel Pro de kortste reach van alle modellen die ik heb bekeken, voor mij is de afstand nog iets te groot. Het valt mij op dat de verhouding lengte en hoogte van de fiets bij kleine maten anders is dan bij grote. Ik leun nu te veel op mijn handen en moet daar een oplossing. Voor vinden. Stuur iets naar me toe, iets gebogen en waarschijnlijk toch ook iets hoger.

Ik hoop het carpaaltunnelsyndroom vóór te blijven door een goede ergonomische houding. De handvatten heb ik al met de uiteinden meer naar boven gedraaid, zodat mijn handen in een rechte(re) lijn staan ten opzichte van mijn arm.

Een goede observatie.
Kleine fietsen worden wel lager, maar nauwelijks korter.
Fietsenbouwers zijn ontzettend bang dat je met je voet het voorwiel zal raken.
Er zijn wel korte fietsen in de handel, maar die hebben een ontzettend steile zitbuis.
Hetgeen tot gevolg zal hebben dat je zwaartepunt voor de bracket komt te liggen, en je meer op je handen moet leunen.

Ik heb eens een rekenmodelletje gemaakt waarmee je zichtbaar kan maken hoe de bewegingen van je handen veranderen als je het stuur naar achteren plaatst.
De conclusie was dat je bij een stuurbeweging met een naar achteren geplaatst stuur, je handen meer naar binnen moet bewegen, dan bij een voorlijk geplaatst stuur.
Het maakt voor de beweging van de handen in het vlak van de fiets niet uit of je stuur voorlijk of achterlijk is geplaatst.

Een rekenvoorbeeld:
Neem een recht stuur van 400 mm lang, en een stuurpen van 100 mm vooruit.
Bij tien graden draaiing van het stuur naar rechts, beweeg je je rechter hand 36 mm naar achteren, en 14 mm naar rechts
Neem een recht stuur van 400 mm lang, en een stuurpen die 100 mm naar achteren steekt.
Bij tien graden draaiing van het stuur naar rechts, beweeg je je rechter hand nu 33 mm naar achteren, en 20 mm naar links

Dit is een extreem voorbeeld.
Maar er blijkt wel goed uit dat je moet wennen aan een andere stuurbeweging wanneer je het stuur naar achteren plaatst.

Misschien is het oerontwerp van de fiets aan herziening toe voor mensen die ver van het gemiddelde afzitten qua afmetingen en lichaamsbouw.:slight_smile:

Helemaal mee eens: daarom ben ik tien jaar geleden gestart met fietsen bouwen voor kleine mensen, m.n. vrouwen. Ze zijn nog altijd enthousiast.

Later, als ik rijk ben… Misschien wel een goede optie voor mijn volgende fiets, Sjef. Het is nu voor mij te laat. Ik heb net een fiets gekocht. Voor het eerst in 15 jaar een nieuwe. Voorlopig kan ik me zo’n uitgaaf niet meer permitteren.