Cube Travel Pro of Kathmandu?


#1

Help! Ik (vrouw, 1.83m.) zoek een fiets waar ik comfortabel mee kan fietsen. Vanwege mijn lengte pas ik niet op n damesmode. In plaats van de auto wil ik vaker de fiets gaan pakken. Ik zoek een sportieve fiets die ik graag ga pakken om bv boodschapje mee te doen, vrienden te bezoeken en om sportieve ritjes mee te kunnen maken. Hij moet uiteraard lekker soepel/licht rijden. Onderhoudsvriendelijk is belangrijk want ik ben a-technisch. De Kathmandu Pro van Cube lijkt me een degelijke fiets. Ik heb erop gereden en fietst lekker (herenmodel XL). Maar nu zie ik Cube Travel Pro en die vind ik eigenlijk mooier. Maar ik heb gehoord dat de combi van de Gates band (ipv ketting) en de versnellingen die op de fiets zitten, geen ideale combi is, en daar onderhoud uit kan komen. In de ads van de Travel pro, lees ik juist dat de fiets zo onderhoudsvrij mogelijk is. Wat zouden jullie mij adviseren? Bedankt voor jullie moeite!


Woon-school-werk
#2

De twee Cubes die je uitgezocht hebt zijn heel verschillende fietsen. Qua onderhoud is een derailleur-versnelling altijd onderhoudsgevoeliger. Al is de kwaliteit van het schakelmateriaal ditmaal dik in orde. Ook heeft de Kathmandu een verende vork. Ik lees niets op de Cube-site over een mogelijkheid de vork te blokkeren. Dat zou wel moeten op dit kwaliteitsniveau. Er is alleen vering (stalen veer), geen demping en dat is het belangrijkste. Gezien de gemonteerde banden is de fiets niet bedoeld voor mountainbiken.
De Travel Pro heeft de CDN-tandriem van Gates. Hiermee zijn nog maar weinig ervaringen. Over een andere soortgelijke riem van Gates, de CDX, zijn wel slechte berichten te lezen: erg korte levensduur. En dan moet je weten dat je bij een vervanging moet rekenen op kosten van ca. €100,-. Maar in principe is de riem onderhoudsvrij en rijdt geluidloos. Ook de vork, een vaste, is onderhoudsvrij. De Alfine naaf is ook prima. De Almotion banden zijn een pluspunt: lopen heel licht en zeer lange levensduur (±15000km). Het is kiezen tussen twee kwaden, als ik het zo mag zeggen. Voorkeur voor de Travel, gezien je eisen. @MikeRZ kan je meer vertellen over de ervaring met Gates-riemen.


#3

Bedankt voor je reactie. Mij leek de vering comfortabeler, bv over klinkerwegen, maar als ik het goed begrijp, heb ik niet zoveel aan de verende voorvork wat dat betreft?
Ik heb ook nog gereden op een specialized cirrus eq. Die leek wat stugger te rijden en de afstand van zadel tot stuur was korter (maar dat kan wellicht worden aangepast?). Is dat een betere keuze? En zou ik daar dan dezelfde banden als de Travel Pro van Cube onder kunnen laten zetten? (Je hoort het vast, ik ben een leek, dus advies wordt zeer gewaardeerd!)


#4

De Sirrus (niet Cirrus) is een heel andere fiets, met slechts 32mm brede banden. Meer een racy type, maar dan met plat stuur. Zeker veel stugger. Banden heel hard oppompen. Brede banden passen absoluut niet. Afstand tussen zadel en stuur aanpassen, kan, maar binnen grenzen: Zadel kan misschien nog naar achteren en een langere stuurpen vergroot de afstand.
De dikke Almotion banden zijn ideaal op klinkerwegen: veel effectiever dan welke verende vork ook. Die pomp je maar tot 2 bar : heel comfortabel. Ik heb 8000 km ervaring in de maat 50-622: eigenlijk geen slijtage te zien. De 55-622 past net niet in mijn frame.


#5

Toeval bestaat niet, maar niet lang geleden heb ik ook een Cube Travel Pro gekocht, ja ook ik vond het een mooie fiets voor een goede prijs, je kan dus wel raden waar mijn voorkeur naar uit gaat :wink:

De twee fietsen lijken met redelijk vergelijkbaar op de aandrijving na. Ik heb aardig wat ervaring met een Gates riem, zowel de oude versie als de nieuwe goedkopere CDN versie in combinatie met stalen tandwielen maar wat is nieuw voor mij op deze fiets zijn de kunststof tandwielen, CDN Urban zoals dat heet.

CDN Urban zel zeker minder lang mee gaan als de stalen tandwielen maar ze zijn te kort op de markt om er veel zinnigs over te zeggen denk ik. Ik heb het risico genomen omdat als ze te snel mochten slijten ik ze vervang door stalen (CDX) tandwielen.

De fiets heb ik vooral gekocht omdat er een riem op zat en er standaard brede banden op zitten/passen, er zit nu 55 mm op, 60 mm zou ook moeten kunnen en dat met spatborden. De banden, het rijgevoel, bevalt in de praktijk prima.

Wat @Sjef schrijft over CDX, erg korte levensduur, is niet mijn mening, hier is bijv. iemand die 31,000km met een riem heeft gedaan en niet alleen verhard rijdt. Gemiddeldes zijn moeilijk te geven maar het ik denk dat gemiddeld een riem ruim vier keer langer mee gaat dan een (open) ketting.

CDN is kwalitatief minder dan CDX, maar wat betreft de riem maak ik me geen zorgen, het risico met de tandwielen is voor mij te overzien. Slijtage hangt van hoe je aandrijving belast en hoe vuil hij wordt; wat dat betreft gebruikt ik deze fiets alleen voor woon-werk dus erg vuil zal de riem niet worden en probeer ik “soepel” te fietsen (niet te veel kracht, hogere trapfrequentie).

Als je het moeilijk vind om voor jezelf een inschatting te maken of je ook die gok wil nemen, vraag dan eens aan de fietsenmaker wat het vervangen van de tandwielen door een CDX tandwielen zou kosten (ik verwacht rond de 220 Euro) en tel zeg 2/3 daarvan op bij de prijs van de fiets. Als het zover is laat je ze vervangen, het achtertandwiel zal sneller versleten zijn dan het voortandwiel.

Mag ik vragen van waar die informatie komt?

O ja, ik heb wel het stuur, een rechte bezemsteel, vervangen door één met iets van 30° hoek (back-sweep). Daarom heb de fiets een maat groter gekocht omdat daarmee het stuur weer dichter bij komt.


Woon-school-werk