Cube Travel Pro of Kathmandu?

Toeval bestaat niet, maar niet lang geleden heb ik ook een Cube Travel Pro gekocht, ja ook ik vond het een mooie fiets voor een goede prijs, je kan dus wel raden waar mijn voorkeur naar uit gaat :wink:

De twee fietsen lijken met redelijk vergelijkbaar op de aandrijving na. Ik heb aardig wat ervaring met een Gates riem, zowel de oude versie als de nieuwe goedkopere CDN versie in combinatie met stalen tandwielen maar wat is nieuw voor mij op deze fiets zijn de kunststof tandwielen, CDN Urban zoals dat heet.

CDN Urban zel zeker minder lang mee gaan als de stalen tandwielen maar ze zijn te kort op de markt om er veel zinnigs over te zeggen denk ik. Ik heb het risico genomen omdat als ze te snel mochten slijten ik ze vervang door stalen (CDX) tandwielen.

De fiets heb ik vooral gekocht omdat er een riem op zat en er standaard brede banden op zitten/passen, er zit nu 55 mm op, 60 mm zou ook moeten kunnen en dat met spatborden. De banden, het rijgevoel, bevalt in de praktijk prima.

Wat @Sjef schrijft over CDX, erg korte levensduur, is niet mijn mening, hier is bijv. iemand die 31,000km met een riem heeft gedaan en niet alleen verhard rijdt. Gemiddeldes zijn moeilijk te geven maar het ik denk dat gemiddeld een riem ruim vier keer langer mee gaat dan een (open) ketting.

CDN is kwalitatief minder dan CDX, maar wat betreft de riem maak ik me geen zorgen, het risico met de tandwielen is voor mij te overzien. Slijtage hangt van hoe je aandrijving belast en hoe vuil hij wordt; wat dat betreft gebruikt ik deze fiets alleen voor woon-werk dus erg vuil zal de riem niet worden en probeer ik “soepel” te fietsen (niet te veel kracht, hogere trapfrequentie).

Als je het moeilijk vind om voor jezelf een inschatting te maken of je ook die gok wil nemen, vraag dan eens aan de fietsenmaker wat het vervangen van de tandwielen door een CDX tandwielen zou kosten (ik verwacht rond de 220 Euro) en tel zeg 2/3 daarvan op bij de prijs van de fiets. Als het zover is laat je ze vervangen, het achtertandwiel zal sneller versleten zijn dan het voortandwiel.

Mag ik vragen van waar die informatie komt?

O ja, ik heb wel het stuur, een rechte bezemsteel, vervangen door één met iets van 30° hoek (back-sweep). Daarom heb de fiets een maat groter gekocht omdat daarmee het stuur weer dichter bij komt.

1 like