Cube Travel SL of Stevens Super Flight

Nou, het is dan zover … na veel gelezen te hebben en lang wikken en wegen ga ik de (hopelijk) laatste stap van mijn koopproces hier uitvragen.

Ik (39, 1m90, 89kg) fiets regelmatig met mijn racefiets (laptop en kleding in rugzak) op en neer naar mijn werk (Utrecht-Bijlmer, 31km). Soms laat ik de fiets op mijn werk staan en fiets ik dus alleen heen en de volgende dag terug. Soms tref ik dan na slecht weer al wat roest aan op de ketting. Daarnaast ben ik wel klaar met het gepoets na elke natte rit. Vandaar dat ik op zoek ben naar een woon-werk fiets. Ik heb nagedacht over een Santos met een Rohloff maar dat is me net even te gortig qua prijs. Daarnaast wil ik ook nog dat ik mijn normale stadsfiets de deur uit kan doen en dat ik mijn kleine kids nog achterop kan vervoeren. Een racefiets of gravelfiets viel daardoor af en mijn keuze is gevallen op een hybride met een belt drive, naafdynamo (met verlichting voor en achter hierop aangesloten). Ook heb ik bewust voor de Alfine 11 (prijs tov Rohloff of Pinion) gekozen en de CDX tandwielen en riem (tov CDN).
Daarnaast wil ik een ligt lopende fiets hebben. Ik ben gewend aan een prima racefiets met derailleur en besef me dat een naafversnelling icm dynamo weerstand gaan opleveren tov de racefiets.

Ik heb afgelopen weekend gefietst op een Cube Travel van 2019 (framesize 62) met een Alfine 8 naaf en CDN aandrijving. https://www.12gobiking.nl/cube-travel-sl-2019-89207
Prima fiets maar moet eerlijk zeggen dat ik de afwerking op sommige plekken wat magertjes vond (stalen verbindingsstukje om spatbord voor aan het frame vast te maken… noem me een muggezifter ;-)). Fietste wel fijn.

Binnenkort wil ik zowel de Cube Travel SL 2020 en de Stevens Super Flight 2020 gaan testen.
Stevens: https://www.stevensbikes.de/2020/index.php?bik_id=73&cou=NL&lang=en_US
Cube: https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/tour/travel/cube-travel-sl-iridiumnsilver-2020/

Ik ben benieuwd naar ervaringen van deze fietsen en/of ervaringen van Stevens tov Cube mbt afwerking en kwaliteit van de bouw van de fiets.
Ik verwacht in deze prijsklasse dat beiden eigenlijk perfecte fietsen zouden moeten zijn maar wellicht zijn er hier inzichten in waardoor ik mijn knoop door kan hakken.

Een van de verschillen tussen de twee zijn de remmen, naafdynamo en de afwerking (handvatten en zadel). Ik vind het lastig in te schatten hoe deze tegenover elkaar af te zetten zijn.

Wat betreft de verschillen tussen Stevens en Cube (beide Duitse merken) kan ik je niet helpen, ik heb zelf een Cube Travel Pro en ben daar tevreden over, voor de prijs heb ik geen betere fiets kunnen krijgen.

Ik weet niet of ik de extra prijs voor een CDX riem en Alfine 11 er voor over zou hebben:

• Alfine 11 heeft geen betere efficiëntie dan de Nexus 8 in de hoge versnellingen, onderhoud is wel makkelijker, gewoon olie wisselen.
  • Een CDN riem zal waarschijnlijk korter mee gaan maar nog steeds een hele tijd. Als hij (te snel) versleten is kan je alsnog een CDX riem erop zetten, hoewel waarschijnlijk het achtertandwiel sneller aan vervanging toe is.

Zo te zien ben je kritisch genoeg om fietsen goed te kunnen beoordelen en ik zou dan ook de twee genoemde fietsen gaan testen en kijken of die beter bevallen en het prijsverschil waard zijn.

Je kunt ook je racefiets wat beter geschikt maken.
Twee makkelijke stappen:
-SKS longblades monteren. Vooral een lang voorspatbord met spatlap scheelt veel vuil op de aandrijving.
-Smeren met een vettige olie (voor in de regen) en niet meer poetsen.

De Alfine 11 vind ik minder dan de Alfine8. Het extra bereik heb je niet nodig. En de Alfine 8 heeft in de 5 een direct drive met bijbehorende hoge rendement. de Alfine 11 heeft geen direct drive. Zie https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/

Een tip voor het vervoer van je kind. Gebruik daarvoor een zitje dat je op drie punten monteert aan de zitbuis en de staande achtervork. Die minimale rekjes, zowel bij Cube als bij Stevens, ook nog bevestigd aan het spatbord lijken daarvoor niet geschikt of zelfs niet passend. Bobike heeft dergelijke zitjes.

Ongevraagd advies; met zo’n flinke woon-werk afstand en beoogd (veel) gebruik zou ik mezelf wel degelijk een Rohloff veroorloven. Ik heb de Alfine 8 icm een lichte fiets (ik dacht 14KG) en het is echt wel aanpoten geblazen hoor vergeleken met mijn racefiets als er tegenwind is. Alleen met wind mee of weinig wind (tot windkracht 2) kan ik met gemak electrische fietsen bijhouden (dus 25km/u fietsen). Komt natuurlijk ook door de kantoor tas (Ortlieb Office bag 20L) die ik mee zeul (op de racefiets ben ik lichter bepakt en neem ik geen kantoortas mee)

2e hand staan op MP soms ook mooie Rohloff fietsen, meestal met liefde en aandacht gehouden.

Het zal aan mij liggen, maar ik lees in je advies eigenlijk geen argumenten om een Rohloff naaf te gebruiken in plaats van Alfine 8. De Rohloff naaf maakt je toch niet sneller? Een racefiets is sneller door pakweg vijf kilo minder gewicht, maar vooral ook sneller door de betere stroomlijn.

Klopt ik ben wat vaag geweest. Ik doelde meer op dat TS wel een Rohloff fiets wil, maar zichzelf dat te duur vindt met het beoogd gebruik. Voor mij zou ik om diezelfde reden mijzelf die luxe wel gunnen. Ik vind het beoogd gebruik vrij intensief en zou me dan een goede fiets gunnen.

Ik ga er dan zomaar vanuit de TS zelf redenen had om een Rofloff naaf op de wensen lijst te zetten. Daarvoor voeg ik geen reden toe. Die kan ik overigens wel bedenken; het bereik is veel groter dan een Alfine 8, echter mis je dat alleen als je in Limburg fietst of in het buitenland. Aan de andere kant heb je veel meer mogelijkheden. In mijn geval met de Alfine 8 kan ik soms net geen fijne versnelling vinden voor de cruise snelheid die ik fiets; de tussenstappen van 4 t/m 7 vind ik vaak net iets te groot. Waardoor ik soms een versnelling terug moet schakelen om toch voldoende omwentelingen per minuut te kunnen maken, maar om te voorkomen dat ik er teveel maak, moet ik dan mijn cruise snelheid iets verlagen. Met een Rohloff zijn de onderlinge tussen stapjes wat kleiner neem ik aan - klopt dat?

Ben ik zo iets duidelijker?

De stapjes in de Rohloff naaf zijn kleiner en bovendien min of meer gelijk in %: ca. 13,6%. Dat is inderdaad een verschil met de Alfine naaf. Zes van de zeven stapjes zijn daar groter en de meeste meer dan 20%.

Als je langere stukken moet fietsen, in situaties met tegenwind of vals plat, dan is mijn idee dat je beter af bent met meer keuze in de versnellingen. Ik heb er vandaag nog eens op gelet, met name de overgang tussen 4 - 5 en 6 op de Alfine 8 (en ik denk dus ook op de Nexus 8 Premium) vind ik telkens vrij groot. De terugval in toerental zal ik maar zeggen, is telkens net effe te groot naar mijn mening, waardoor de cruisesnelheid aangepast moet worden om toch weer een fijne cadans te blijven houden. Omdat de beoogde hogere snelheid dan toch te vermoeiend kan zijn om die te kunnen blijven handhaven, zit ik wel eens te klooien met ideale verhouding cadans, versnelling en kracht/pedaaldruk. Met meer keuze in versnellingen heb je meer opties om tot een optimaal geheel te komen.

Als TS een racefiets met derailleur gewend is, denk ik dat de conclusie is dat qua naaf versnelling de Rohloff het meest dicht in de buurt komt van de beleving van een derailleur versnelling (de overgangen van de tussenstappen)