Dak voor de fiets van Decathlon, 124 euro

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/dak-voor-de-fiets-van-decathlon-124-euro/

Door de regen fietsen vinden veel mensen vervelend. Daarom blijven uitvinders oplossingen bedenken. Decathlon verkoopt een los dak, de Bub-up. Het vervelendste aan fietsen in de regen is, vind ik, dat mijn gezicht en met name mijn bril nat wordt. De Bub-up van Decathlon biedt de oplossing. Het is een dakje met flexibele tentstokken waarmee…

Dat dit soort dingen wordt uitgevonden verbaast me niet meer, wat me wel verbaast is dat Decathlon heeft besloten het in de handel te brengen.

Ik ben wel blij met mijn Decathlon Kalenji regenpet met klep. Beter dan een regenjas me capuchon, je haar blijft droog en geen regen in je ogen door de klep. Niet meer bij Decathlon te vinden onder het “merk” Kalenji onder het merk “Kiprun”.

gewoon een helm met een klep gebruiken.

De promo filmpjes op YT zijn overtuigend.
Ik trek mijn regenkleding steevast te laat aan omdat ik het zo’n gedoe vind.
In die zin wil ik alle creatievelingen blijven aanmoedigen om regenkleding te blijven ontwikkelen.

Volgens de fabrikant (Rainjoy) heeft de afdeling R&D twee jaar aan dit produkt gewerkt.
Maar het is de vraag of Rainjoy dit produkt zelf heeft bedacht.
YouTube kan nog een hele batterij alternatieven van andere fabrikanten tonen.

En geen van alle hebben ze een oplossing weten te bedenken voor het regenwater dat aan het grote voorscherm blijft kleven, en het zicht belemmert.
Zoals je ook niets met je bril ziet in de regen.

Hebben die z’n klep die zover reikt als op z’n pet?

Zo kom je een heel eind, zeker als je niet helemaal recht op zit.

Al in 1900 zijn er constructies bedacht, a la Bub-up.
In al die tijd is er nog niet een constructie bedacht die de tijdsgeest heeft doorstaan.
Mogelijk omdat die constructies zijn bedacht door automobilisten die denken dat fietsers zielig zijn, en hulp nodig hebben.

Onderstaand plaatje is gemaakt door een autominnend bedrijf.
De man in de op een auto lijkende fiets kijkt blij…
De man die vrij en blij in de open lucht mag fietsen, kijkt boos…

De vraag waarom constructies zoals de Bub-up blijven komen, maar niet blijven, houdt me bezig.
Bij het lezen van de bijdrage van TS moest ik bijvoorbeeld denken aan de Sinclair C5 (1985) en de Sinclair X1 (2010).

Beide voertuigen waren bedoeld als een bijdrage aan duurzame mobiliteit.
Net zoals de electrische deelfiets/scooter ook een nieuwe groep mensen tot fietsen wil verleiden.
De deelfiets schijnt goed gebruikt te worden. Zegt ons stadsbestuur.
Ondanks het feit dat de deelfiets geen bescherming tegen de regen biedt.
En ik betwijfel of de warme deken die bij de deelscooter van Felyx wordt aangeboden, wordt gewaardeerd.

Maar de electrische C5 en de X1 werden beide een gigantische flop.
Aan de prijs kan het niet hebben gelegen.
De C5 bood weliswaar geen bescherming tegen de regen, maar dat had gemakkelijk als acessoire toegevoegd kunnen worden.
De X1 gaf wel bescherming tegen regen en kou.
En hij kon, itt de C5, achteruit rijden.

Blijkbaar vinden wij regen niet zo’n groot probleem.
Screen-shot-2010-11-05-at-1.14.00-PM1

Noot; De C5 wordt op MP in goede staat aangeboden.

1 like

Het principe van een hydrophobic coating op lenzen is al lang bekend.
Het verbaast me dat de brillenwinkel dat nooit aanbied als optie.
Krasbestendigheid, fotochroom , uv bescherming, ontspiegeling, enz wordt standaard aangeboden.

Hydrophobic coating is er in vele vormen.
Een betaalbare variant kan je zelf aanbrengen.
Regenjas aan. Bril sprayen. Fietsen maar.

Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ik ben benieuwd naar de mening van mensen met ervaring.
Het produkt wordt bijvoorbeeld aangeboden in de motorsportwinkel voor het helmvizier.

https://www.motorcyclenews.com/bike-kit/helmets/best-water-repellents/

Inderdaad, de witkar was ook geen succes …

image

En de uitvinder daarvan kreeg voor de Solo, een overdekte ligfiets, zelfs nog ontwikkelingssubsidie. Evenmin een blijvertje.

Kennelijk krijgen die dingen alleen aandacht (en subsidie) als het in de verte op een auto lijkt, maar de consument zit er niet op te wachten.

1 like

Als het nodig zou moeten zijn om mij als fietser tegen de regen te beschermen, vind ik onderstaand idee beter uitgewerkt.