De afsluitdijk: col van de Lage Landen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-afsluitdijk-col-van-de-lage-landen/

Wielrenner op de afsluitdijk Duizenden fietsers fietsen elke zomer over dé dijk. Voor sommigen is het een soort col voor De Lage Landen, voor anderen gewoon een verbinding van Noord-Holland naar Friesland. Het bestaande fietspad ligt naast de snelweg, maar Rijkswaterstaat werkt aan een fietspad aan de Waddenzeekant. Het fietspad lag er al toen de…

Voor mij is de Afsluitdijk inderdaad iets op mijn ‘bucketlist’, iets wat ik als fietser ‘gedaan’ moet hebben. Het rondje IJsselmeer is (was) mijn uitdaging voor deze zomer. 'k Was dan ook niet blij toen ik hoorde dat het fietspad dicht gaat. In mijn onnozelheid dacht ik nog dat het voor een paar maanden was, maar nu komt de aap uit de mouw: Het is voor DRIE JAAR (als het niet uitloopt). Hier word ik droevig van …

'k Heb de petitie getekend.

De titel van het stukjee plaatste. mij direct in een actieve leeshouding.
Na een dag achter de computer gezeten te hebben, had ik wel oren naar een verhaal over stoempen, snot voor de ogen, van ellende in een greppel rijden, enz
Wat een teleurstelling.
Na een kopje koffie keerde ik om, en reed naar huis

Dit is een domme actie van de Fietsersbond. Immers, er moeten ingrijpende veranderingen gedaan worden, gemalen aangelegd, dijken verhoogd etc.etc. De verhoging en verbreding van de Afsluitdijk met afgesloten fietspad is vanwege de zeer beperkte bewegingsvrijheid al heel moeilijk realiseerbaar, laat staan, wanneer het fietspad open moet blijven. Er zal van alles aan-, en afgevoerd worden. Het is nu al zo dat werkverkeer niet eens meer kan draaien op de dijk, daar zal een speciale aanpassing voor gemaakt moeten worden. Als je een voetbalveld opnieuw inzaait kan er ook een tijdje niet op gespeeld worden. Uiteindelijk krijgen de fietsers een super mooi rijwielpad met uitzicht op de waddenzee i.p.v. op de snelweg. Laten we ons daar op verheugen. Verder komen er bussen waar je met je fiets onder de arm kunt instappen. Het rondje Ijsselmeer kun je gewoon blijven maken.

Een domme actie? Misschien maar ik begreep dat Rijkswaterschap zich al heeft verontschuldigd voor de belabberde communicatie en de commotie die is ontstaan.

Ik denk dat Rijkswaterschap over het algemeen net iets te gemakkelijk fietsers vergeet.

“De energie voor die pompen (235 m3/s)wordt door zonnepanelen opgewekt” dat zal s’nachts en als het donker weer is enorme problemen veroorzaken. Ik denk dat er ergens anders voor een continue stroom wordt gezorgd. Het kan wel dat er een equivalent aan stroom wordt opgewekt, maar die zal niet allemaal voor die pompen zijn. Ook het spuien (zonder pompen lozen van zoet water in de Waddenzee) van water kan gebruikt worden voor het opwekken van stroom, of windkracht die bij stormweer waarbij veel regen valt enorm kan zijn en dus meer kan bijdragen aan de stroomvoorziening van de pompen.
De Afsluitdijk is een col met een heel variabel stijgingspercentage in de tijd. We hebben eens met achterwind bij windkracht 8-9 over de afsluitdijk gefietst (40 km/u met vakantiefietsen), maar de tegenliggers gingen vaak te voet. Ja wij bergaf en die anderen steil bergop.

Fietsers zijn altijd het kind van de rekening bij werkzaamheden

Na hoe veel keer zijn excuses nog geloofwaardig?
Hieronder mijn verhaal over een andere afsluiting.

In 2009 was het fietspad over de Haringvlietbrug langdurig (meer dan vier maanden) afgesloten vanwege werkzaamheden aan de A29
RWS had paginagrote advertenties geplaatst over wzh aan de A29.
Maar welke fietser leest een advertentie over wzh aan een autosnelweg?

Kan gebeuren.
Maar toen er wzh moesten worden uitgesteld vanwege het weer, werd weer gekozen voor een op automobilisten gerichte mededeling.
Terwijl die totaal geen hinder van de wzh ondervonden, omdat ze over het fietspad mochten rijden.

Fietsers werden pas vlak voor de brug (de oprit van de brug is 2 km lang) geinformeerd over de afsluiting.
Brug afgesloten.
Zonder verwijzing naar een pendelbus of een pontje.

Er was wel een pendelbus voor fietsers ingesteld, vanaf een bushalte die nooit iemand heeft kunnen vinden.
Na drie maanden stond er een paal met een verouderd kaartje.
Waar nog steeds niet op op was vermeld dat de bus 's nachts niet reed.

Elke bus heeft wel eens problemen om volgens dienstregeling te rijden.
Zo ook deze pendelbus.
Maar niemand die zich ooit verantwoordelijk heeft gevoeld voor een nauwkeurige naleving van de dienstregeling, en/of de informatievoorziening over het wel en wee van de pendelbus.

Later is de Haringvlietdam (N57) nog een paar keer afgesloten geweest.
Zelfde verhaal.

Maar goed. RWS heeft binnenkort weer een project waar ze zich van hun beste kant kunnen laten zien.
Binnenkort gaat de Heienoordtunnel dicht.

Ook de fietstunnel door de Maastunnel (gemeente Rdam) gaat dit najaar dicht.
Ook hier weer het verhaal dat de verantwoordelijke organisatie meent voldoende te hebben gedaan door een pendelbus aan te kondigen.
Maar zich niet heeft afgevraagd of dit voor iedereen een alternatief zal zijn.

Fietsers zullen moeten blijven strijden voor hun belangen.
En soms worden ze beloond.

GW van Rotterdam heeft naar de gebruikers van de Maastunnel geluisterd.
De werkzaamheden worden uitgesteld.
En de pendelbus, die alleen geschikt zou zijn voor Jan Doorsnee, zal worden vervangen door een veerdienst die ook toegankelijk moet zijn voor grote fietsen, scootmobielen, enz.

1 like

Wordt daarmee ook de afsluiting voor fietsers tijdelijk ongedaan gemaakt?

Ik begrijp dat de projecten worden stilgelegd omdat Nederland was “vergeten” dat de netto NO² impact van een project de totale NO² uitstoot niet verhogen (evt. met door compensatiemaatregelen) en niet zoals het in het Programma Aanpak Stikstof (PAS) via toezeggingen in de jaren erna.

Hoe zouden ze dat voor de afsluitdijk willen doen? Ik weet wel een fietsvriendelijke manier…

Als gevolg van het stikstofbesluit zal, naast de versterking van de afsluitdijk, ook de aanleg van fietsenstallingen ter discussie worden gesteld.
Ik wacht al een aantal dagen op een reactie van de directie van de Fietsersbond aangaande deze ontwikkelingen.
Ik vrees dat de combinatie directie_Fietsersbond en kamerlidmaatschap voor GL zich hier wreekt.

GL zal voor uitvoering van het stikstofbesluit zijn.
Ik mag hopen dat de directie van de Fietsersbond voor de aanleg van fietsenstallingen zal zijn.
Koste wat het kost.

Ik ben meer benieuwd naar de plannen van Rijkswaterstaat na dit vonnis. Ook wanneer dat meer tijd kost dan “een aantal dagen”. De rechter heeft gesproken immers. De politiek (ook Groen Links of de Fietsersbond) is niet meer aan zet. We willen de Afsluitdijk weer open!

Dat gezegd hebbende, valt het me op dat ik nog geen documentaire op de televisie heb mogen aanschouwen over het belang van de Afsluitdijk voor de verbinding tussen de werelden aan weerszijden van het IJsselmeer…

De passage door de Maastunnel is qua heroiek niet te vergelijken met de passage over de Afsluitdijk.
Dat neemt niet weg dat we daags voor de afsluiting van de fietsunnel, al een reportage op de lokale omroep kunnen aanschouwen over de betekenis van de Maastunnel voor de verbinding tussen Noord en Zuid.

In de hoogtijdagen zouden er dagelijks 40000 fietsers door de tunnel zijn gepasseerd, met alle roltrappen in een richting werkend. Nu ligt dat aantal op 7000.
Terwijl er nu dagelijks 60000 autos door de tunnel rijden, moesten destijds beide tunnelbuizen richting Feijenoordstadion worden open gesteld.

Nogmaals. De Maastunnel is niet de Afsluitdijk.
Maar hier heeft burgerprotest geleid tot een aanvaardbare alternatieve verbinding.

Ik was eerst bang dat we zouden worden afgescheept met een lullig motorbootje. Maar nee. We krijgen een heuse pont.

Weliswaar zonder zitplaatsen. Maar wel veel ruimte.
Er is er echter maar een. Als je pech hebt, moet je een half uur wachten op de volgende pont.
Terwijl de rit door de tunnel in minder dan tien minuten is te doen.

Volgens de gemeente Rotterdam is het geen half uur wachten maar 20 minuten:

https://www.rotterdam.nl/nieuws/veerpontje/

Omfietsen van het tunnelgebouw aan de ene kant van de rivier naar het tunnelgebouw aan de andere kant van de rivier via de Erasmusbrug is iets meer dan 6 km, met wat stoplichten daarbij doen je daar ook 20 minuten of meer over.

Om dat niemand bij het tunnelgebouw werkt en aan de andere kant bij het tunnelgebouw moet zijn is het in de praktijk korter, maar ik denk dat er goed gebruik van gemaakt gaat worden door medewerkers van het Erasmus MC.