De beste forensenfiets - 2019

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-beste-forensenfiets-2019/

Zes woonwerkfietsen getest Op ons Forum stroomden de vragen binnen over wat de ideale woonwerkfiets is. We zijn aan de slag gegaan. TestKees heeft samen met zes testfietsers fietsen getest. Welke fietsen hebben we getest? Pegasus Urbano SL 8 Belt Batavus Dinsdag Exclusive DA8 Koga F3 4.0 Gazelle Ultimate S11 BSP Voyager Shimano Nexus 7 rollerbrake…

Ik begrijp de opzet van deze test niet.
In de laatste Fietsvisie heeft de Fietsersbond uitgesproken dat mensen de auto moeten laten staan, en de fiets moeten nemen.

Maar in deze test wordr op geen enkele manier ingehaakt op de argumenten die fervente automobilisten noemen om vast te houden aan de auto.
Fervente automobilisten zeggen dat zij niet zonder auto kunnen omdat ze, op weg naar hun werk, de kinderen nog naar de opvang moeten brengen, en op de terugweg nog boodschappen moeten doen, enzovoort.
Fervente automobilisten zeggen NIET dat ze de auto nemen omdat de afstand naar het werk te groot is voor de fiets.

In de fietstest hebben geen fietsers gefigureerd die, op weg naar hun werk, kinderen naar school moesten brengen, en aardappelen moesten kopen.
Nee. Een fiets werd als goed gekwalificeerd als je de afstand naar het werk snel kon ovebruggen.

Andere kritiekpunten.

  • Zou je deze fietsen in een OVstalling durven te parkeren? Lijkt me van belang voor mensen die met de trein forenzen
  • In dit forum vragen mensen meermalen hoe ze hun kantoorattributen mee kunnen nemen op de fiets. Dit is geen onderdeel van de test geweest.
  • Colbertje op de fiets. Ik was gecharmeerd van de Franse oplossing voor dit “probleem”. Maar geen van de fietsen was daar op ingericht.
    https://www.masculin.com/montre/8361-cyclocintre-comment-faire-du-velo-quand-on-porte-un-costume/

Waarom zo’n omweg gekozen, ook niet echt van deze tijd…, opdat wij kennis kunnen nemen van de testresultaten?

Vond dat ook wel opmerkelijk, maargoed ik hang nog niet zo lang rond hier. Dus dan ben ik wat voorzichtig met kritiek.

Wat mij als Batavus Dinsdag Exclusive eigenaar opviel is dat er gebruik is gemaakt van een model die ik als zodanig niet kan configureren op de site van Batavus. Het achterlicht, het type remmen (schijf i.p.v. velg) en ik dacht het stuur of zadel wijken af van het huidige model dat ik dacht al zo’n 2 a 3 jaar op de markt is. Er wordt gesproken van de Exclusive DA8, maar met die toevoeging kan ik verder niets vinden. Opmerkelijk model dus wat mij betreft.

Over de test algemeen valt me op dat de stukjes tekst van de test personen verschilt van degenen die de fiets bereden hebben; er staat steeds een ander gezicht onderin de artikeltjes dan diegene die de fiets bereden zou hebben (of kan ik hieruit opmaken dat elke fiets door 2 verschillende mensen is bereden, of heb ik misschien over iets heen gelezen?)

Verder een leuke lijst met modellen die idd hier op forum al wel eens voorbij zijn gekomen in de gesprekken. Wel vond ik de tekst wat summier en was ik juist wel benieuwd naar vergelijkingen op detail niveau: dus over de soorten vering (wel/niet, vork, zadel, mono, etc), aandrijving en evt verlichting. Maar ik begrijp ook dat dat ingewikkeld kan worden qua beoordeling. En sommige zaken misschien relatief makkelijk achteraf nog wel aan te passen zijn door de eigenaar (zadel, verlichting)

Naar aanleiding van deze test contact op genomen met Batavus. De Batavus Dinsdag Exclusive DA8 zoals deze weergegeven wordt in het artikel, heeft de kleur “Avondgrijs”.

Kennelijk heeft de Fietsersbond connecties met Batavus en hebben zij een model op de kop weten te tikken wat pas beschikbaar komt in het najaar van 2019.

Op dit moment is alleen de de zwarte variant met het blauwe accent te verkrijgen bij de fietsenboer. Aangezien het huidige model Magura-remmen heeft i.t.t. de fiets op de foto, vraag ik me wel af wat er nog meer anders is aan de 2019 versie. Hamvraag voor mij is dus: geldt het testresultaat van de Batavus op de foto ook voor de Batavus die momenteel beschikbaar is in de winkel?

Ik denk dat de details het verschil maken tussen de fietsen.
Maar veel details hebben betrekking op onderdelen die je ook los kan kopen en niet zo zeer betrekking hebben op de rijwervaring.
Zoals zadel, verlichting, bagagedrager
De vering en de banden zijn wel van invloed op de rijervaring.
Verder zie ik geen grote structurele verschillen tussen de fietsen.
Wielen, brackethoogte, cranks, stuur en stuurgeometrie zijn vrijwel gelijk.
De zithoek wil wel eens verschillen. Maar niet in die mate dat dat niet met een andere zadelpen bijgesteld zou kunnen worden,

Ik vind dit soort tests de doodsteek voor de ontwikkeling van de fiets.
Iedere fabrikant gaat zijn volgende model laten lijken op de testwinnaar van dit jaar.
Ik zou liever zien dat de Fietsersbond dit soort tests aangrijpt om richting te geven aan de verdere ontwikkeling van de fiets.
Test eens een fiets die in niets lijkt op wat we elke dag zien.

Het was me al eerder opgevallen dat er naast de autoshowroom van autodealers van enige betekenis ook mobilitycenters zijn gevestigd, waar fietsen worden getoond die nooit op dit forum worden besproken.

Onlangs heeft General Motors haar visie op onze woonwerkmobiliteit tot uitdrukking gebracht.
In die visie is veel meer plaats voor ketenmobiliteit dan in bovenstaande test.
En dat heeft geleid tot een heel ander soort forensenfiets dan @TestKees aan ons heeft gepresenteerd.
Hoewel de fiets van GM toch op de Nederlandse markt is gericht, heeft de fiets een onNederlands prijskaartje.
Ik mag aannemen dat daar over is nagedacht.

De visie van GM:
GM’s own research has identified 26% of city dwellers are “urban mavericks” – people who are transport mode agnostic, taking public transport, walking or cycling, dependent on their needs, rather than just relying on their cars to get them around.
Die visie heeft, in samenwerking met Trek en Specialized, geleid tot een electrisch aangedreven vouwfiets met een slim vouwmechanisme.

Verder vind ik de fiets niet echt revolutionair.
De motor zit op de trapas, en het achterwiel wordt met een vieze ketting aangedreven.
Ik denk dat van de telematicaexperts waarmee is samengewerkt, had mogen verwacht dat zij iets hadden bedacht om de trapkracht van de fietser via een electrisch draadje naar een achterwielmotor over te brengen.

General Motors launches ARiV electric bike brand

https://www.arivmobility.com/shop/be/en-US/eb16f