De fietsburgemeester van het Vlaamse Deinze


#1

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-fietsburgemeester-van-het-vlaamse-deinze/

Groot verzet tegen Sint-Automobilist Jan Vermeulen zwengelt het pontje aan Het Vlaamse stadje Deinze, in juni uitgeroepen tot fietsstad 2018, moet ‘klein Kopenhagen aan de Leie’ worden. Op pad met ‘fietsburgemeester’ Jan Vermeulen, een activist met een Vlaams succesverhaal. ‘Ik ben een stroper die boswachter is geworden.’ Op de Markt van Deinze, een charmant Oost-Vlaams…


#2

Mooi verhaal bij onze zuiderburen, iets verder weg maar een ander verhaal met dezelfde insteek:

‘For me, this is paradise’: life in the Spanish city that banned cars


#3

Het is een vooruitgang. Maar ze zijn er nog lang niet. Fietsroutes met kasseien dat is niet fietsvriendelijk (glad bij nat weer en leidt de aandacht af door het schokken). Een veerpont met handkracht dan sluit je de zwakkeren uit. Kijk op maps.google en dan menu:fietsen en je ziet het verschil tussen Deinze en Gent. Gent heeft veel meer echte fietspaden, fietsbruggen en fietstunnels. Ook is in Vlaanderen het topic (fiets)veilige kruisingen heel belangrijk en (echte) snelheidsremmers die ze nauwelijks willen gebruiken. We hebben al in verschillende steden gefietst in Vlaanderen en daar al de verschillen gezien (kan er een boek over schrijven). Het samenwerkingsbeleid tussen AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) met de gemeentes is een moeilijke relatie (onlangs nog ontdekt tijdens een fietsvakantie), dit moeten ze veranderen om de fiets voor lange afstanden meer voordelen te geven. Eigenlijk zouden er Metropoolregio’s moeten komen zoals bij ons dan gaat er iets verschuiven. Deinze en Gent horen bij elkaar en nog veel steden er omheen.Dan zouden mooie fietspaden niet plotseling ophouden en in een fietsstrook overgaan 3 m naast vrachtauto’s die 90 km/u rijden of soms maar 20 cm (gewestwegen, ja dat houdt die term in).


#4

De Deinse afdeling van de Fietsersbond wil hier toch enige nuance brengen. Onze burgemeester is een fantastische ambassadeur van de fietsers binnen Deinze, maar nog meer buiten Deinze. Het is zijn handelsmerk. Maar wij kunnen als Fietsersbond ook vaststellen dat er nog teveel infrastructuur wordt aangelegd volgens wat wij de betere koterij noemen in Vlaanderen. Niet planmatig of duidelijk voor de weggebruikers. Deinze is een behoorlijke, maar ook niet de beste leerling van Vlaanderen. Hij gebruikt ook geen enkel drukkingsmiddel om bij de landelijke overheid problemen te bepleiten, hoewel hij een aantal knelpunten wel telkens in de schoenen van die andere overheid schuift. Integendeel. Het neigt eerder naar schuldig verzuim. En tenslotte geeft hij geen enkele bereidheid om te luisteren naar de Fietsersbond. Een illustratie: voor de gemeenteraadsverkiezingen legden wij alle lokale partijen 10 meerkeuzevragen voor wat betreft fietsbeleid. Van slechts 1 partij kregen we zonder reden geen uitleg, zelfs na lang aandringen: de CDV van Jan Vermeulen…