De Fietsersbond moet zich niet inzetten voor tweewielers met een kenteken

Zie mijn bijdrage onder het thema Speed Pedelec op het Fietspad , 15 dagen geleden.

Voor de goede orde, ja iedereen een veilige plek in het verkeer. Maar de Fietsersbond kan zich niet inzetten voor iedereen met iets wat diegene een fiets vindt. Zo heb ik naast 3 fietsen ook een motorfiets , absurd idee natuurlijk. Wij als Fietsersbond moeten een grens trekken. En die ligt bij dat nummerbord.

Dat is mijns inziens een absurde stelling, volgens de site van onze fietsersbond https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/ valt de speedpedelec, snelfiets wel degelijk onder de fietsen. Ik zie niet in dat een kenteken daar verandering in brengt , wij als fietsersbond moeten dit soort innovaties omarmen! Moderne tijden moderne oplossingen! Anders kunnen we net zo goed terug naar de loop fiets.
Of is het probleem dat de fiets door technische hulpmiddelen harder dan 25 km/h?
Mochten wij als fietsersbond vinden dat de speed pedelec – snelfiets geen fiets is dan moet hij ook van de site en moet dit standpunt via een duidelijk communiqué richting de leden en de buitenwacht geventileerd worden, dan kunnen wij als snelfietsers evt de bond verlaten.
Beter lijkt het mij om een afdeling snelfietsers aan onze bond toe te voegen, en samen in harmonie naar reële oplossingen zoeken.

[quote=“CorKwakkel, post:42, topic:1583”]Moderne tijden moderne oplossingen![/quote]Moderne Fietsersbond :grinning:

Dat is nu juist de bedoeling, dat we als Fietsersbond de doelgroep opnieuw afbakenen. Vandaar dit thema, en dat voorstel.

Overigens moet ik bij vooruitgang vaak denken aan stofzuigers waarbij de wattage als maar opliep. Energetisch volledig onzinnig. Dat heeft de overheid inmiddels een halt toegeroepen. Niet alles wat kan, moet kunnen.
Maar nogmaals, 45km/h- tweewielers (elektrische brommers, mee-trapbrommers, super e-bikes) zijn een prima ontwikkeling (alleen minder geschikt voor het fietspad). En de reeds beschikbare versies met 1000 Watt (hoezo 100 Watt verschil?) staan al bij de dealer. Nog even en er komen 70km/h “e-bikes” op de markt (Trefecta). Goed, slecht, ik kan het niet overzien. In elk geval past dit allemaal niet bij "ons" .
En zoals eerder/boven al (door mij) is voorgesteld: wat let je om een eigen vette speed-club op te richten? Gewoon doen. Wees modern! :slight_smile: Wat een oubollig woord overigens, modern.

Zoveel drama, terwijl een max snelheid in combinatie met handhaving het hele probleem oplost. Hup alles wat trapt en max 30 rijd naar het fietspad en ieder die harder wil naar de rijbaan. En die 100 watt verschil, tja mijn speedpedelec (snelfiets) heeft een 350 watt motor en dat is 100 wat meer dan een gewone elektrische fiets, of valt de gewone elektrische fiets ook al buiten de kaders van onze fietsersbond?

Het is maar één woord: “handhaving”…, maar dat is in Nederland een onbekend verschijnsel. Er is feitelijk geen handhaving en dus het gelijk van de sterkste, wanorde, ongelijkheid, ongelukken enz. Weg met die kentekens.

Ik vind het wel meevallen met dat gelijk van de sterktste, wanorde e.d. In grote steden is het vaak wel erg chaotisch door de drukte op de weg maar daarbuiten, en dat is toch echt het grootste deel van Nederland, zijn de fietspaden zo goed als leeg. Ik rij veel in de regio Arnhem-Nijmegen-Veluwe-Betuwe-Land van Maas en Waal en kom op mijn dagelijkse ritten hooguit een handjevol fietsers tegen. In de genoemde steden wordt veel gefietst maar de sfeer is hier altijd vrij gemoedelijk. De roep om handhaving is daarom ook niet aanwezig, eerder om de smalle fietspaden hier en daar te verbreden.

Handhaving heeft overigens weinig nut, het effect is doorgaans zeer plaatselijk en kost veel meer dan het aan boetes oplevert. Dat geld kan beter besteed worden aan uitbreiding van de fietsinfra, dat draagt wel structureel bij aan de veiligheid op het fietspad.

De roep om handhaving is wel degelijk aanwezig. Je hoort met je mee-trap brommer niet op het fietspad en je doet het toch, dus hier moet opgetreden worden.

Je bedoelt waarschijnlijk dat er een infrastructuur voor mee-trap brommers moet komen en daar geef ik je gelijk in.

Ik ben het roerend met je eens Sjef, weg met die kentekens!, de speedpedelec (snelfiets) is niets meer dan een snelle elektrische fiets. Onze bond zou dit unieke vervoersmiddel moeten steunen! hier op de Veluwe barst het van de lege fietspaden, daar past die snelfiets prima op! Het kan namelijk voor minder auto’s zorgen dus meer ruimte en meer schone lucht! En ja handhaven, dat zou een speerpunt van onze bond moeten zijn. Samen voor een veilig fietspad waar de handen weer uitgestoken worden om te groeten en aan te geven waar je naar toe gaat.

Ik had dat inkoppertje ook gezien maar Sjef is een wolf in schaapskleren, dus ik houd mij bewust een beetje koest.

Verder ben ik het uiteraard met je eens. Afgelopen maandag hebben wij onze 2e auto verkocht nadat ik een keer stof en spinrag in die auto ontdekte nadat ik in maart dit jaar was begonnen om ritjes per snelle fiets te maken… Ofwel weer een auto minder op straat! Dat het rijden op het fietspad totaal geen probleem is blijkt wel uit het feit dat je niet wordt staande gehouden door de politie als ze voorbij rijden. Blijkbaar vinden zij ook dat het fietspad een veel betere plaats op de weg is voor speed pedelecs.

En zelfs als ik wel een boete krijg voor het rijden op het fietspad, dan accepteer ik dat graag. Met de fiets bespaar ik jaarlijks minstens € 5.000 aan afschrijving, brandstof, onderhoud, verzekering en wegenbelasting dus daar kan ik heel wat boetes van zeg € 100 van afrekenen. Dat liever dan mijn geliefde fiets inruilen voor een rolstoel.

Ad rem, dat wel. Ik zie de humor wel, maar ben, uiteraard, het tegendeel van mening.

Ik heb een paar dagen een speed pedelec kunnen testen voor een woonwerk afstand van 40 km. Ik ben enthousiast geworden. Ik heb me niet aan de regels gehouden en heb slechts twee keer een stuk op de rijbaan gereden binnen de bebouwde kom. Getoeter was gelijk mijn deel en een onbehaaglijk niet veilig gevoel. Ik ben verbaasd over het standpunt van de fietsersbond en overweeg om mijn lidmaatschap na ruim 25 jaar op te zeggen.
Ik onderschrijf wat velen hier delen, in de bebouwde kom rijd je automatisch met een aangepaste snelheid waar dat nodig is en is het fietspad een veel betere plek.

Nog even wachten met je lidmaatschap op te zeggen, het is immers duidelijk dat de Fietsersbond worstelt met het onderwerp en nog wat tijd nodig heeft om haar positie t.o.v. nieuwe ontwikkelingen te bepalen. Ik acht het nog altijd mogelijk dat de Fietsersbond alsnog de speed pedelec liefdevol omarmt en zich zal inzetten om de belangen van dit interessante alternatief voor de forenzenauto te verdedigen.

O wacht, ik krijg een bericht dat ik te nadrukkelijk aanwezig ben in deze topic, ik houd mij even koest… vergeet het bovenstaande.

Wat een vreselijk idee. De mee-trap brommer hoort zeker niet in de natuur thuis. Het is te hopen dat de bond eens erkent dat de mee-trap brommer een fantastisch vervoersmiddel is, perfect voor woon-werk verkeer, maar absoluut niet op de fietspaden thuishoort.

Ja, het zal nog wat tijd kosten om te zien wat de beste plek is voor mee-trap brommers/speed pedelecs en ook dan zal niet iedereen het met elkaar eens zijn. Dit geldt echter voor de hele samenleving en niet specifiek voor de Fietsersbond.

Naar mijn idee is de grote vraag hoe populair de mee-trap brommer/speed pedelec wordt, als de aantallen groot worden dan is de rijbaan een prima idee.

Dat hoor ik vaker hier op het forum maar ik heb het gevoel dat dat erg varieert per persoon/omgeving, zie Verlaging maximumsnelheid in de bebouwde kom beter voor speed-pedelecrijders. Ook voor dat toeteren geldt naar mijn idee dat het nog tijd kost om de automobilisten te laten wennen aan de nieuwe situatie.

Kort hierop terug komend. Die 350Watt lijken wat te beperkt om met het verkeer op de rijbaan me te kunnen. Althans dat laatste wordt vaak door de speeders geroepen. Kan ik me iets onder voorstellen, d.w.z. in Nederland, maar niet in bv. Duitsland (daar zijn automobilisten aan tweewielers op de rijbaan gewend). Mijn advies: overstappen op een 500Watt versie. Of nog beter 1000W; gaat helemaal flitsend (= voldoende snel accelererend).
Moet de Fietsersbond dan maar een grens bij 499 Watt leggen? Dan krijg je geschreeuw van de 500W eigenaren. OK 1000W dan? Een heilloze weg om tot een afbakening van de doelgroep te komen. Komen we toch weer bij het kenteken uit

[quote=“CorKwakkel, post:49, topic:1583”]

Samen voor een veilig fietspad waar de handen weer uitgestoken worden om te groeten en aan te geven waar je naar toe gaat.
[/quote] Nou, dat kan de speeder binnenkort niet meer zo gemakkelijk, dan moet hij/zij namelijk de knipperlichten bedienen (excuus voor de steek onder water).

Tuurlijk, als effectief gehandhaafd kan worden, mag een speeder op het fietspad. En ik met mijn motorfiets ( kan ik mooi de files omzeilen). Maar veel handhaving zit er praktische gezien gewoon niet in. Dus daarvoor pleiten om de speeders op het fietspad te houden, is een beetje vals. En ideen om een GPS-chip in te bouwen zijn zo absurd, dat die niet eens het discussiëren waard zijn. Alsof we ons geen zorgen hoeven te maken over privacy en big data.
Sorry speeders, je blijft maar van ons fietspad af! ( … op straffe van royement :grinning: )

Volgens mij hebben veel speed pedelecers ongewild een kenteken in de maag gesplitst gekregen, doordat de wetgever ze eenvoudigweg en lekker makkelijk bij de verkeerde categorie voertuigen heeft ingedeeld met de bijpassende verkeersregelgeving. Zo hoeft er niets gewijzigd! Alleen wel even een plaatje en verplichte WA-verzekering. In principe is elke fietser al WA verzekerd via zijn persoonlijke WA verzekering en verlaten van plek ongeval al strafbaar of is dat kenteken nodig voor handhaven/snelheidsovertredingen?

Dat de Fietsersbond partij moet kiezen is helemaal niet aan de orde. Oke, ze hebben een blunder gemaakt door hierin mee te gaan met I&M.

De Fietsersbond zou samen met I&M moeten nadenken over een nieuwe voertuigcategorie die op zowel fietspad als rijbaan mag rijden en nadenken over verkeersregels en weginrichtingen die dit veilig faciliteren. Dat is wellicht meer werk, maar voor alle partijen het beste.

Zo blijven ook motorvoertuigen (volledig autonoom door een motor) aangedreven voertuigen gescheiden van menselijk aangedreven voertuigen met hulpmotor. Dat er dan fietsen of mensen zullen zijn die op de grens gaan zitten tussen volledig autonoom en hele dikke hulpmotor met marginale spierkracht, soit. Die categorie heb je bij elk type vervoersmiddel, ongeveer bij elke mogelijke aanpassing die je daaraan kan doen. Toelaten doet de RDW, handhaven doet de politie, bestraffen de rechter. Dat op speed pedelecs voorzieningen komen als een toetertje, knipperlichten en remlicht is alleen maar mooi en maakt het zeker geen brommer of motor en ik zou graag zien dat alle gewone gebruiksfietsen (uitgezonders sportfietsen en mountainbikes omwille van hun gebruik, beetje als circuitauto’s maar die mogen weliswaar helemaal niet op de weg komen en hoeven geen APK en kenteken) ermee uitgerust werden net als gewone vaste goed werkende verlichting. Veiliger voor iedereen en allang ingeburgerd bij velomobilisten.

Beste Joost,

Het gaat bij dit thema om de vraag; speeders druit of drin.
Dat zij iets in de maag gesplitst hebben gekregen … tja. Ik steun die regelgeving ten volle. En onze FB heeft ook geen fout gemaakt, laat staan een blunder. Sterker nog, de FB is te zacht geweest.

Wel ben ook ik van mening dat er nieuwe voertuigcategorieën nodig zijn, en wel voor 35km/h bikes. Die mogen dan op de snelfietsroutes, waarvan meer mogen/moeten komen.
45-e-bikes naar de rijbaan, dat zijn - zoals iemand zei - meetrap-brommers . Dus speeders druit.

Ik heb bij de Fietsersbond nog nooit iets gehoord over de Twike, een meetrapautootje die sinds 1985 in Nederland rijdt, 85 km/h gaat en een kenteken heeft.

Niet mee eens, door de kilometers,gemaakt op een mee-trapbrommer, mee te tellen als fiets kilometers vind ik een vreselijke blunder. Het is geen fietsen!
De FB moet zich nu vooral sterk maken om de mee-trap brommer van het fietspad af te houden.

Denk nu niet dat ik een hekel heb aan de mee-trap brommer, integendeel, had de mee-trap brommer 40 jaar geleden al bestaan dan had ik er zelf allang een gehad. Prima vervoersmiddel voor woon-werk verkeer, maar geen fiets.