Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-fietsles-1-aardappelen/
‘We hebben een heel gezin op weg geholpen’ Iedereen moet kunnen fietsen. Daarom geeft de Fietsersbond fietslessen door het hele land aan kinderen, ouderen en nieuwkomers. Dit is de eerste aflevering uit een reeks over onze docenten en cursisten. Geschreven door Karin Broer, journalist en… fietsdocent. Marijke Rasch (64), fietsdocent in Leeuwarden: ‘Er zijn er…
Ik heb eens staan kijken bij een fietsles aan mensen uit verre landen.
En zag veel cursisten met hoofdbedekking en lange gewaden.
Ik heb daar geen problemen mee.
Maar de Hollandse fiets is daar niet op ingericht.
Lange gewaden waaien tussen de spaken.
Hoofdbedekking belemmert een vrij uitzicht, en een vrij gehoor.
Om die redenen vond ik de docent onverantwoordelijk bezig.
Edit. Ik ben een ervaren fietser.
Voor mijn eigen veiligheid is het belangrijk dat ik kan horen wat er achter mij gebeurt, en uit een ooghoek potentieel gevaar kan ontwaren.
Dat is voor beginnende fietsrrs niet anders.
Ik zie niet hoe hoofdbedekking je zicht beperkt en wat betreft een vrij gehoor is het effect een stuk minder dan oortje of een koptelefoon
Veel mensen – en zelfs ruim 70% van alle 16- tot 18-jarige fietsers – luisteren weleens muziek tijdens het fietsen.
Omdat het vaak gebeurt, is het verantwoord?
Ik geloof niet dat mensen uit verre landen zo rond rijden.
Ik fiets, sinds een jaartje, na een tip van mijn schoonzus ook niet meer zo. In plaats van een capuchon heb ik nu een waterbestendig petje met klep. Zo komt er geen regen in je ogen wordt je haar ook niet nat.
Ik gun iedereen het genot dat fietsen kan geven.
Maar fietsgenot is een onvoldoende motief voor de subsidieverstrekkers.
Beleidsambtenaren willen wel een abstract begrip als vervoersarmoede financieren.
In een onderzoek naar het effect van fietslessen op vervoersarmoede lees ik echter dat veel cursisten die vervoersarmoede helemaal niet als zodanig ervaren.
“Met een auto heb je pas vrijheid”
Kort samengevat.
Op fietsles leer je fietsen.
Een fietsles maakt nog geen fietser
Ik fiets vrij veel, maar heb nog nooit met muziek gefietst - althans buiten dan, op de rollenbank wel, maar op de rollenbank fietsen is dan ook stomvervelend -, niet zozeer voor de veiligheid (of misschien ten dele wel), maar omdat ik de polders ook graag de natuurlijke omgevingsgeluiden hoor.
Maar buiten dat, een stereo-installatie in de auto vinden we geen probleem en autofabrikanten doen er alles aan om auto’s sound proof te maken, met noice cancelling systems, of hoe ze de zoveelste hype ook mogen marketen. Je zal als automobilist maar het gegil van een fietser of voetganger horen die je overhoop rijdt.
Er wordt al geadverteerd met software waarmee je Teams vergadersessies via het car entertainment system kan volgen - tijdens het rijden(!) en Ford heeft al een systeem gepatenteerd dat via de camera’s reclameborden die langs de weg staan kan lezen en vervolgens reclamefilmpjes op datzelfde entertainment system kan afspelen.
Zolang we dat normaal vinden moeten we maar niet teveel over oortjes zeuren.