De gevaren van het rijwiel

Zoals elk ander vervoersmiddel brengt ook de fiets gevaren met zich mee. En nee, daar bedoel ik niet mee dat je fiets tot leven komt en je aanvalt. Hiermee bedoel ik risico’s als vallen en aangereden worden. Wat zijn nu precies de gevaren van het berijden van een fiets? En hoe kun je deze gevaren minimaliseren of voorkomen?

Vallen
Natuurlijk is het eerste wat in je opkomt: van je fiets vallen. Dat is iedereen wel eens overkomen, of je nou klein of groot was. Bijvoorbeeld de eerste keer zonder zijwieltjes of wanneer je een keer een bakkie te veel gedronken hebt.

Alcohol is sowieso geen goede combinatie met welk transportmiddel dan ook, maar de risico’s zijn bij het ene middel groter dan bij de ander. Zo is het gevaarlijker wanneer je met alcohol op gaat autorijden dan wanneer je de benenwagen neemt. De fiets ligt hier ergens tussenin. Het is niet direct fataal om dronken je fiets op te stappen, maar liever niet. De kans is namelijk aanzienlijk groter om van je fiets te vallen. Daarnaast mag je aangehouden worden door politie en handhaving. Echter, je rijbewijs is veilig: deze mag niet afgepakt worden wanneer je op de fiets bent. Je rijbewijs mag alleen ingenomen worden wanneer je je in of op een motorvoertuig bevindt.

In Nederland is het een doodnormale zaak: iemand achterop de fiets meenemen. We schrijven er zelfs liedjes over, zoals Gers Pardoel: ‘Spring maar achterop bij mij, achterop m’n fiets’. Ik geef het groot gelijk; het is makkelijk en erg handig op sommige momenten. Het risico van vallen wordt daarentegen wel groter. Meerdere personen op een fiets veroorzaken meer verkeersproblemen. En áls je valt, val je twee keer zo hard!

Voor de mensen onder ons die zonder alcohol of iemand achterop alsnog vallen: er zijn nog altijd zijwieltjes verkrijgbaar. ;)

Aangereden worden
Soms is een aanrijding niet te voorkomen, bijvoorbeeld als een autobestuurder onder invloed rijdt. Maar je kunt de kans op een aanrijding wél verkleinen.

Stap 1: fietsverlichting, fietsverlichting, FIETSVERLICHTING. Elke dag zijn er honderden mensen die in het donker zonder licht fietsen. Zeker mensen die zelf nooit auto hebben gereden, realiseren niet dat een onverlichte fietsers niet te zien is in het donker. Dit heeft vooral betrekking op kinderen en jongeren. Maar er zijn ook genoeg volwassenen die voor ‘the dark side’ kiezen en zonder verlichting de fiets pakken.

 Daarnaast is de opkomst van de smartphone en social media een gevaar voor fietsers. Mensen hebben zelf niet door hoe vaak ze ‘even een appje sturen’ of ‘even Facebook checken’ terwijl ze aan het fietsen zijn. Dit gebeurt desalniettemin erg veel. Sterker nog, uit onderzoek van Vodafone en de Fietsersbond blijkt dat 6 op de 10 jongeren WhatsApp’en op de fiets. Dit leidt tot tientallen dodelijke ongelukken per jaar. Toch is het in Nederland toegestaan om te bellen, WhatsApp’en en sms’en op de fiets. Maar let op: het is je eigen risico. Dat appje kan toch wel tien minuutjes wachten?

Tot slot kun je een aanrijding voorkomen door het juist toepassen van de verkeersregels. Soms worden de simpelste regeltjes al overtreden. Nu ben ik geen politieagent, maar het moet mogelijk zijn om hier verbeteringen in aan te brengen. Rechts heeft voorrang, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, hand uitsteken als je een bocht neemt, enzovoort. En ga er niet vanuit dat iedereen deze regels juist toepast. Dus: voorrang krijgen in plaats van voorrang nemen.

Veilige fietsen
Je fiets kan al heel wat verschil maken op het gebied van veiligheid. Bij Huisman in Leiden kunnen ze je hier alles over vertellen. Neem een kijkje op de website: www.huismanleiden.nl

Door: Thomas van den Bogaard