De grote fietsenquête: hoe ligt Nederland erbij?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/grote-fietsenquete-hoe-ligt-nederland-erbij/

Kun je ontspannen fietsen? Zijn de fietspaden goed onderhouden? Welke gemeente zorgt het beste voor zijn fietsers? De Fietsersbond heeft deze en nog veel meer vragen aan fietsers gesteld. Houten ging met de eer strijken. Wat kwam daar verder uit? ‘Het eerste wat opvalt, is de grote deelname aan de enquête’, zegt Jaap Kamminga van…

Kan er niets aan doen, maar deze uitslag is vrij ridicuul.

Een plattelands gemeente met goede fietspaden is volgens jullie altijd slecht.

Er zijn hier geen rotondes
Er zijn hier geen stoplichten
Er is hier geen stedelijk gebied (heerlijk)
Elke 80 km weg heeft een fietspad.
Rest is 60
Elk dorp 30 km
En ja er is hier idd wel eens een fiets gestolen,
drie jaar geleden nog één.
Fietspad vies, een belletje en de volgende ochtend over de volle 6 km geveegd

Dus ipv 0 of 1 een aantal 5’jes.

Houten de beste, aan mijn hoela, kijk eens verder dan de randstad

Ik kijk hier eens naar de uitslagen en euhm… nah!
Kijkend naar mijn regio verbaas ik me nogal.
Dinkelland (plattelandsgemeente) komt er goed af. Da’s wel terecht ook.
Enschede en Hengelo scoren in de enquête ongeveer hetzelfde. In de praktijk is het in Enschede echter aanzienlijk beter fietsen dan in Hengelo. Dat zal ik als Hengeloër gewoon toegeven! Bij ons in Hengelo ligt dan wel minder glas op de weg.
En Haaksbergen is toch wel een duidelijk bewijs dat de “objectieve” cijfers dringend eens geijkt mogen worden. 't Is geen plezier daar te fietsen. Krappe hobbelige fietspaadjes en als fietser zit je daar in het algemeen in het verdomhoekje.
Hof van Twente scoort daarentegen weer lager dan ze verdienen.

Vergeleken met onze buren in Drenthe en Gelderland is het bij ons dan wel weer beter, zo merk ik iedere keer als ik over de provinciegrenzen kom :slight_smile:

Afijn. Misschien moet ik hier in Hengelo eens met de camera op pad. Niet voor de leukigheidjes maar voor alle belachelijke onzin in onze fietsinfrastructuur.

Gr,

Gerrit.

Als we de landkaart bekijken die bij de verkiezing hoort op https://www.fietsersbond.nl/fietsstadverkiezing-2018/hoe-scoort-gemeente/ dan blijkt wel anders. Plattelandsgemeenten zijn net zo verdeeld qua score als alle andere gemeenten, met zeer goede gemeenten (Bergen (L), Winterswijk, Rijssen-Holten) als slechte voorbeelden.
In de enquete is specifiek gevraagd naar de tevredenheid van de fietsers in de gemeenten, blijkbaar liet die ook in een aantal plattelandsgemeenten te wensen over, net als deze in een heel aantal plattelandsgemeenten zeer goed was.

In de enquete is gevraagd naar de tevredenheid van de inwoners over het fietsen in hun eigen gemeente. Blijkbaar spelen daar ook andere dingen dan uw waarnemingen. Het is voor fietsers, die veelal vrijwel alleen in hun eigen gemeente fietsen lastig om te vergelijken tussen gemeenten zoals u doet, maar de fietsers weten wel zelf het beste hoe zij de situatie in hun eigen gemeente beoordelen.

Ik denk dat Houten terecht winnaar is geworden maar ik vraag me een beetje af wat er nu de komende jaren gaat gebeuren.

Houten heeft als groot voordeel dat bij de aanleg er al is gekozen voor een fietsvriendelijke gemeente een luxe die bijna voor geen enkele andere gemeente geldt en ik zie ook niet zo snel een andere gemeente beter worden dan Houten.

Het model van Houten is namelijk wereldwijd uniek. Om Houten loopt een ringweg voor de auto’s. Wil je met de auto van de ene naar de andere wijk, dan moet je via de ring. Maar de fietsers kunnen lekker snel en veilig binnendoor over een netwerk van fietspaden.

Dat klinkt helemaal niet uniek. Dat is waar het revolutionaire verkeerscirculatieplan van de stad Groningen mee begon en wat nog steeds de onderliggende gedachte is. Je kan niet door de stad rijden met de auto. De binnenstad is in taartpunten verdeeld. Je kan vanaf de Diepenring een taartpunt insteken, maar daar loop je vast met je auto. Op z’n best kom je in een parkeergarage uit of je komt weer terug op de Diepenring. Terug naar af en u ontvangt geen €20.000.

Houten is een goede leerling. Nu Amsterdam nog.