De hangstang

Oorspronkelijk gepubliceerd op: De hangstang - Fietsersbond

De fietsvoorziening die in Nederland nog niet is aangeslagen Nederland loopt voorop met voorzieningen voor fietsers. In welke landen zie je nu zoveel rode fietspaden, chique fietsenrekken en ondergrondse stallingen? Maar er zijn ook dingen die je wel elders ziet en niet of nauwelijks in Nederland. Neem de hangstang, of fietssteun of FalcoSupp, een voorziening…

1 like

Het mag bekend zijn dat er fietsers zijn die hun fiets met het rechterbeen op gang brengen. En dat er fietsers zijn die die krachtsinspanning met het linkerbeen beginnen.
Ik ken geen fietsers die zowel links- als rechtsbenig zijn.

De hangstang op de foto is alleen geschikt voor linksbenige fietsers.
De rechtsbenige zullen er voor kiezen om door rood te rijden ?

1 like

Ik weet niet of ik het een goed idee vindt of niet, het artikel geeft duidelijk de dilemma’s aan en ik heb z’n hangstang nog niet gemist.

Wel gebruik ik, als het kan, het plaatje met de knop om te leunen.

Ik mag echt hopen dat we ver weg blijven van dit soort oplossingen. Hoewel ik altijd een paal, boom of wat dan ook gebruik als deze er toevallig zijn, vind ik het echt vervuiling van de openbare ruimte. Een schone, overzichtelijke openbare ruimte zonder dit soort ‘meubelen’ lijkt me van groter belang dan dit kleine beetje luxe dat hooguit 2 fietsers bedient per keer. De voordelen wegen hier echt niet op tegen de nadelen.

1 like

Het lijkt mij een goed idee. Scheelt altijd, juist wanneer er geen paaltjes zijn.

Ik woon vlakbij de situatie in Breda. Deze fietsersoversteek bevind zich tussen twee drukke kruispunten die volledig door verkeerslichten geregeld worden, en dus is perfect te voorspellen wanneer er autoverkeer bij deze fietsersoversteek komt. De oplossing lijkt eenvoudig: zet het verkeerslicht bij de fietsersoversteek permanent op groen, en laat het op rood springen als op de kruispunten aankomend verkeer wordt gedetecteerd. Kun je direct afscheid nemen van de ‘bedelknop’ en die lelijke ‘hangstangen’.

Dat is wel heel praktisch gedacht. Geen ambtenaar die zoiets revolutionairs in wil voeren natuurlijk als je ook een hangstang kan plaatsen waar niemand ooit behoefte aan heeft gehad en alleen de marketingafdeling van de fabrikant kan schetsen dat er dan minder door rood gereden gaat worden.

Helemaal mee eens.

Het klinkt eenvoudig. En dus dacht ik dat het niet haalbaar zou kunnen zijn.
Maar de FB blijkt dit al eens als richtlijn te hebben meegegeven aan de afstellers van verkerrsregelinstallaties.

1 like