De ideale vakantiefiets

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/vakantiefietsen/

Bij een ideale fietsvakantie hoort een ideale fiets. Geen standaard fiets dus, ook al is die goedkoper, maar een fiets op maat. Als je daarvoor kiest, denk dan na over:

Versnellingen
De mountainbike versnellingen van Shimano voldoen goed: 27 versnellingen is inmiddels gangbaar, maar 24 versnellingen slijt iets minder snel. De Rohloff 14 versnellingsnaaf vraagt minder onderhoud en loopt even licht.

Stuur

Goed dat het stukje er mee begint maar het kan niet genoeg gezegd worden voor een fietsvakantie in Nederland, Noord-Duitsland en langs een rivier is een normale fiets genoeg.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk Marktplaats.nl. Aan goede merken kun je je geen buil vallen. Maar let wel op wat je koopt.

Niet echt helemaal mee eens, als je niet weet wat je moet op letten of het moeilijk inschatten wat een redelijke prijs iisen met een proefrit weet je ook nog niet alles. Bij mijn tweedehands fiets bleek de naaf olie te lekken en een onderdeel van het remsysteem versleten, beide niet opgemerkt tijdens de testrit.

Maar toch, als je niet te veel geld uit geeft, is een tweedehands de beste manier om te beginnen.

Goede merken ja, maar dat betekend niet direct bekende merken. Bij bekende merken betaal je naar mijn idee vaak toch te veel voor wat je er voor krijgt. Bekende merken zijn ook een stuk diefstalgevoeliger en je wilt toch een gebruiksvoorwerp.

Enerzijds respons op Mike, die kennelijk nog niet in Limburg op vakantie is geweest, met de fiets. Met bagage op de fiets kom je met een 7-8v versnellingsnaaf (van een “gewone fiets”) beslist een aantal keren te voet aan het klimmen. Fietsmerken noemen laat ik achterwege. Het gaat vooral om de uitrusting, de zg. afmontage. Het is een groot verschil of je naar Tadjikistan gaat of in Europa blijft. Ik beperk me tot Europa. Geen verende vorken, geen zadelpennen met veer, geen schijfremmen, maar wel dikke banden. Handgebouwde wielen. Hoewel de voordelen van een tandriem duidelijk zijn (en mij uit eigen ervaring bekend) kies ik toch voor een kettingversnelling met derailleur. Een mtb triple crankstel. Kies dan wel voor het betere materiaal, met name Shimano XT. Voor de remmen kies ik Magura HSxx. Liefst een fiets waarop bikepacking mogelijk is en geen spatborden en dragers nodig zijn.

Vorig jaar de Reitsma route terug van Augsburg gedaan met een Nexus-8 en niet hoeven lopen.

Ja, in Limburg zijn colletjes te die je niet op komt maar veel toeristische fietsroutes ontwijken die en in Limburg is het nooit lang lopen :slight_smile:

Ik gebruik graag mijn vakantiefiets ook als woon-werkfiets en dan vindt ik een riem handiger.

Heb je een niet al te hoog budget en zoek je een vakantie en non-winter fiets dan is een derailleur zeer waarschijnlijk de beste optie.