De onbereikbare fietsenstalling

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-onbereikbare-fietsenstalling/

‘Architecten denken dat fietsers allemaal gezonde jonge mensen zijn’ Er komen steeds meer ondergrondse fietsenstallingen. Prachtig, maar de trappen zijn voor sommige fietsers een niet te nemen hindernis. Wat gaat er mis? Toegankelijkheid is ‘weggevallen in de afweging met andere belangen’, schrijven de ambtenaren. Eén keer probeerde Marian Verhagen de ondergrondse fietsenstalling op de…

Entree fietsenstalling Den Haag Centraal. Mooier kan toch niet !!

Is het geen science-fiction? :wink:

Ik lees in het artikel over een “gehandicaptenpasje” (van Bekkum). Er bestaat een GPK voor de auto. Een gehandicaptenpasje bestaat misschien in Utrecht maar niet landelijk. Dit geeft wel aan hoe ver de Fietsersbond af staat van minder validen. Het is een lastig onderwerp maar zeker de Fietsersbond zou, ook met het oog op de toekomst, als gesprekspartner met overheden beter op de hoogte moeten zijn over dit onderwerp.

Ik sluit me bij de ideeën hierover aan. Natiurlijk zijn die grote ondergrondse fietsenkelders bijna onontkomeijk gebleken, maar ik ondervind door omstandigheden, dat ik op eigen kracht de binnenstad alleen nog in kan , als ik binnen korte afstand mijn fiets kan parkeren. Probeer ald Fietsersbond Inderdaad een lans te breken voor fietsers die al dan niet tijdelijk problemen bij het lopen hebben en al helemaal als er wat zwaardere boodschappen mee moeten.

Zo’n flauwe rolband is qua inspanning nog te doen.
Hoewel het gebruik te veel tijd kost voor een bezoek aan de supermarkt.

Maar mijn woongemeente heeft zelfs eens serieus een ondergrondse stalling met een steile trap met fietsgoot voorgesteld.
Terwijl een eenvoudig rekensommetje voldoende aantoonde dat de capaciteit van zo’n trap met goot te gering is voor de beoogde doelgroep.

Met een fiets ondergronds afdalen kost zo veel tijd, dat al die ondergrondse stallingen gigantische entrees met meerdere trappen nodig hebben.