De samenleving op elektro-aandrijving

Een elektrische fiets wordt vaak gezien als vervoersmiddel voor 65-plussers. Of voor mensen die slecht ter been zijn. Maar niets is minder waar, ook jongere bevolkingsgroepen zijn in het bezit van een elektrische fiets. Sterker nog, de groei van de markt komt vooral uit de leeftijdsgroep onder de 50 jaar. Eén op de drie nieuw gekochte fietsen is elektrisch en dit aantal blijft maar groeien. Hoe komt het nou dat dit vervoersmiddel opeens zo populair wordt? En waar is het eigenlijk allemaal mee begonnen?

Het ontstaan
In 1985 is de eerste elektrische fiets ontworpen. Dit is een fiets dat wordt aangedreven door een batterij. Deze fiets heeft echter geen versnellingen en daarnaast gaat de batterij niet lang mee. Twee jaar later, in 1987, wordt de eerste fiets uitgevonden met een elektrische motor. In de jaren die daarop volgde worden kleine aanpassing aan het toenmalige model toegepast, maar geen grote vernieuwingen of verbeteringen.

Pas in 1969 heeft de elektrische fiets weer een doorbraak, wanneer G.A. Wood Jr. vier kleine motoren gebruikt om de fiets aan te drijven. Deze motoren zijn met elkaar verbonden via tandwielen en hebben iets minder dan een halve pk. Pas in de jaren ’90 worden krachtsensoren en motoraansluitingen uitgevonden voor de elektrische fiets. Echter, in deze tijd is het nog niet gebruikelijk voor consumenten om er een aan te schaffen. Vanaf 1993 tot 2003 begint de vraag te stijgen en begon de markt te groeien.

De perfectionering
Begin 21e eeuw verbetert er veel aan de accu van de elektrische fiets. De fiets zelf wordt lichter en met de vernieuwde accu kan een langere afstand afgelegd worden. Het merk Sparta is al snel bezig met de productie van de elektrische fiets, terwijl dit merk al groot was op het gebied van reguliere tweewielers. Zo ontwikkelt het bedrijf in 2003 een compleet eigen elektrische fiets. Dit product was erg succesvol. Ook China haakte in op de veranderingen op het gebied van de tweewielermarkt. Tegenwoordig is het land de grootste producent van de wereld op het gebied van elektrische fietsen.

Vanaf 2007 gaan ook merken als Batavus en Gazelle concurreren op het gebied van elektrische fietsen. Vandaag de dag zijn deze twee bedrijven, samen met Sparta, de marktleiders in deze branche.

 In populariteit stijgend

Het feit dat de elektrische fiets populair wordt heeft meerdere redenen. Ten eerste zijn er steeds meer mogelijkheden en opties. Er zijn verschillende prijsklassen, er is mogelijkheid tot een opvouwbare elektrische fiets, er komen steeds meer accessoires en ook meer modellen. Op deze manier wordt de keuze wat flexibeler en dat maakt een aankoop aantrekkelijker. Ten tweede maakt het gemak van een elektrische fiets het verleidelijk. Het heeft een betere bereikbaarheid dan een auto of openbaar vervoer en kost minder inspanning dan een reguliere fiets. Ten derde is het uiteraard beter voor het milieu dan de meeste vervoersmiddelen. Er vindt geen CO2-uitstoot plaats, omdat alles door elektriciteit aangedreven wordt. Tot slot is het een gezond transportmiddel. Je beweegt tijdens het fietsen en zo worden twee belangrijke dingen voor Nederlanders met elkaar gecombineerd: fietsen en gezondheid.

Natuurlijk blijft een normale fiets ook een fijn en écht Nederlands vervoersmiddel. Mocht je toch twijfelen om over te stappen op een elektrische fiets, dan kun je altijd terecht bij Huisman in Leiden voor een proefrit.

 

Door: Thomas van den Bogaard

Onder het mom van niet relevante geschiedschrijving is dit dus gewoon SPAM!