De scooter moet nú van het fietspad

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-scooter-moet-nu-van-het-fietspad/

De scooter moet zo snel mogelijk van het fietspad naar de rijbaan. Uit een onderzoek van de GGD Gelderland-Midden blijkt dat fietsers op fietspaden blootstaan aan zeer hoge pieken van ultrafijnstof. De Fietsersbond wil dat de politiek zo snel mogelijk maatregelen gaat nemen, en wordt hierin gesteund door het Longfonds, Natuur & Milieu en Milieudefensie. Uit…

Stoppen met de verbrandingsmotor is een goed plan. Brommers en scooters stoten vaak meer uit dan auto’s en ze maken vaak ook meer lawaai. Dat komt doordat ze worden opgevoerd.Ik fiets met een gemiddelde van boven de 25 per uur en haal elektrische fietsen steevast in. Snorscooters daar en tegen gaan meestal 35 tot 40 Ik haal ze vrijwel nooit in. Nadeel is wel dat je elektrische snorscooters minder goed hoort aankomen. Hopelijk kunnen deze wel van een chip voorzien worden waardoor ze zich aan de maximum snelheid van 25 km/pu houden. Niet sneller dan een elektrische fiets met werkende trapondersteuning.

Het is eigenlijk erg vreemd, dat de bromfiets nog steeds niet is aangepakt (lobby?). Iedereen heeft de mond vol van duurzaamheid en het terugdringen van de CO2-uitstoot, maar op het terrein van brom- en snorfietsen gebeurt weinig merkbaars. De verkiezingsuitslag stemt wat dat betreft ook niet echt vrolijk. Ik zou zeggen eerst maar eens alle verbrandingsmotoren van het fietspad en een helmplicht voor snorfietsen en -scooters.

Het probleem ligt juist in het feit dat de meeste bromfietsen en scooters door hun snelheids restricties een onvolledige verbranding hebben waardoor er veel rotzooi in de lucht komt. Een bromfiets waarvan de restricties zijn verwijderd rijdt wel harder maar ook zuiniger en verbrand beter zijn brandstof nadat deze goed is afgesteld. Ook slecht of geen onderhoud is vaak een probleem bij deze groep.

Het zou beter zijn om de bromfiets uit te laten sterven en het mogelijk te maken om op jongere leeftijd 125cc te gaan rijden. Deze gaan vaak net zo hard als een pittig opgevoerde bromfiets.

Het lijkt me niet handig 16 en 17 jarigen op ‘brommers’ te zetten die 100kph kunnen. Dat is gewoon een motor. Er zijn zelfs modellen die 160 kunnen halen. Dat is het paard achter de wagen spannen. Gewoon elektrisch en als ze sneller willen dan 25kph een Pedelec. Zelf ook een beetje mee trappen.

Ik woon in Noorwegen en daar is het heel gewoon om op een 125cc te rijden vanaf je 16e. Vanuit dat standpunt spreek ik dus. Je mag blij zijn als deze 110km/ph halen. (spreek uit eigen ervaring)

Voordelen: Betere rijopleiding, de voertuigen zijn uitgerust om harder te mogen dus betere remmen en er word minder geprutst aan de voertuigen waardoor je ook minder ongelukken hebt door ondeugdelijke reparaties e.d.

Ook de positie in het verkeer is duidelijker.

Tevens zijn jongere nog in ‘leermodus’ en tevens zijn ze gemotiveerder om te slagen voor hun examen. Doordat zij nog geen foute gewoontes hebben aangeleerd tijden de ‘brommerjaren’ hoeven deze ook niet afgeleerd te worden. Ook het begeleid rijden is een grote verbetering voor de verkeersveiligheid.

Het is trouwens voor veel bromfietsers erg vervelend om altijd als een te hard rijdende aso te worden weg gezet. Voor deze mensen is het ook niet prettig om steeds van de rijbaan het fietspad opgestuurd te worden en anders om. De bewegwijzering is er ook niet op ingesteld, je word zo de snelweg opgestuurd wanneer je de bewegwijzering volgt als bromfietser (wat te denken als ne met je speedpedelec je dat overkomt?)

Verder ben ik het eens dat de jeugd beter kan gaan fietsen als de afstanden daarvoor lenen.

Dat snor- en bromfietsen veel stank- en geluidshinder veroorzaken is geen nieuws. Willen we dat tegengaan dan moeten er alternatieven zijn die geen stank- en geluidshinder veroorzaken. Heee… dat alternatief is er: de speed pedelec! Maar dan moet deze fluisterstille en milieuvriendelijke fiets niet verdreven worden van fietspaden omdat de Fietsersbond vind dat deze snelle fietsen gevaar en overlast zouden veroorzaken bij gewone fietsers en E-bikers.

Denk nog eens goed na Fietserbond of jullie met dit standpunt niet de baby wegspoelen met het badwater…