De veiligheid van fietsers vraagt stevige keuzes

Fundamentele keuzes en onvermijdbaar forse investering om nul verkeersdoden na te streven… dan gaat het niet meer over verkeersveiligheid (nul-reductie is immers fictie) maar over macht/politiek waarbij over de rug van verkeersslachtoffers geregeerd wordt. De Fietsersbond heeft een wensenlijstje, de minister van Verkeer eveneens en op sommige punten kan er dan handjeklap gedaan worden. Subsidietje erbij als bedankje voor een voorzetje uit het maatschappelijk veld.

Eén van de punten waar beide (MvV en FB) opgewonden van raken is de invoering van ISA (Intelligent Speed Adaptation ofwel staatsterreur in auto), een middel om een Vmax af te dwingen onder het mom van verkeersveiligheid. Daarbij wordt dankbaar gebruik gemaakt van de onvermijdelijke vergrijzing die komende jaren tot gevolg zal hebben dat het aantal fietsdoden en -gewonden zal toenemen. Dat heeft niets met verkeersveiligheid te maken maar alleen met demografie. En ik vat dit op als misbruik!

De invoering van ISA is voor mij een lakmoesproef geworden voor onderdrukking van burgers. Ik verwacht dat men in opstand zal komen wanneer ISA wordt ingevoerd… zo niet, dan is dat voor mij een signaal om elders te gaan wonen.