De witte fiets anno nu: de deelfiets

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-witte-fiets-anno-nu-de-deelfiets-2/

Van hippie-experiment tot strijd om global supremacy Mobike houdt nog stand, in Delft en Rotterdam. Een jaar geleden stonden er ineens Aziatische deelfietsen in veel Europese steden. Veel zijn er alweer verdwenen. En er zijn faillissementen. Toch investeren bedrijven als Uber nog steeds in deelfietsen. ‘Het lijkt op de dotcom-bubble.’ In Hamburg stond tot augustus…

Nadat het doek al eerder was gevallen voor oBike,
is het doek nu ook gevallen voor GoBike.
In Rotterdam heten Mobike, Donkey Republic en Flickbike nog actief te zijn.
Ik zie de fietsen vooral ergens weggegooid liggen, maar niet in gebruik.

Is een stadsbestuur in staat om te leren?
Of telt alleen scoringsdrift?

Nog maar enkele maanden geleden konden we (gelukkig) afscheid nemen van enkele grote vervuilers van het stadsbeeld.
Maar sinds vorige week moeten we al weer een nieuwe vervuiler welkom heten: Uber deelfietsen.

Het systeem van Uber werkt volgens dezelfde methodiek als het verfoeide oBike.
En dan nog een graad erger.
Want Uber stelt electrische fietsen ter beschikking die niet op een vast dockingstation hoeven te worden ingeleverd.

Het resultaat laat zich raden.
We gaan overal in de stad deelfietsen vinden die met een lege accu in de berm worden gegooid.
Onderstaande foto is genomen langs een doorgaande fietsroute in niemandsland, ver weg van welke bestemming dan ook.

Ik las toch dat Rotterdam een vergunningenstelsel voor deelfietsen wilde opzetten en Rotterdam niet zomaar ja gezegd te hebben.

Wat ik niet snap is, is het opladen. Als je de fiets overal mag achterlaten, hoe wordt dan de accu opgeladen? Zo groot is die accu niet.

Dat probleem heeft Felyx (elektrische scooters) ook, hoe lossen die dat op?

Ondertussen laat de gemeente Rotterdam ons via de media weten dat de gewone fietser het straatbeeld vervuild.
Geen woord over de vervuiling door her en der neergegooide deelfietsen.

In mijn woonbuurt is een metrostation met welgeteld 30 fietsbeugels.
Met een bord waarop is vermeld dat fout geparkeerde fietsen worden verwijderd.
Dat aantal van 30 beugels was altijd al een lachertje.
Maar sinds kort is er voor de gewone fietser helemaal geen beugel meer beschikbaar sinds een slimmerik van diezelfde overheid heeft bedacht om vanaf dit metrostation 20 deelfietsen uit te geven, die een nabijgelegen bedrijventerrein beter bereikbaar moeten maken met de metro.
Zonder voor die 20 deelfietsen extra stallingsfaciliteiten te creeeren.

Ondertussen ziet de Fietsersbond geen probleem in deze overlast: omdat de OV-fiets relatief duur is.
Terwijl de OV-fiets nu juist een fiets is die geen overlast geeft.

Noot: Bij Felyx wordt bijgehouden wie de laatste gebruiker is, zodat boetes kunnen worden verrekend.