Directe trapondersteuning

Voor mijn vriendin (70 jaar, ca 1.60 m) zoek ik een electrische fiets.
De fiets zal vooral voor stadsritten worden gebruikt en soms ook recreatief voor overzichtelijke fietstochtjes. Dus niet heel sportief. Ook niet heel intensief. Er is al enige ervaring met electrisch fietsen.
Zeer belangrijk punt is dat met weinig tot geen kracht en al vanaf de eerste pedaalomwenteling trapondersteuning wordt gegenereerd.
Andere wensen: middenmotor, lage instap, ‘omazit’ (rechtop) maar stuurhendels niet ver weg (veel stuurinstellingen reiken vooral naar voren, hier juist naar achter gewenst), beetje compact tot normaal model (moet passen in de berging).

Mijn vragen:

  • weet iemand een model / merk met deze eigenschappen (liefst in omgeving Utrecht te koop)?
  • zijn er fietsen waarvan de motoreigenschappen qua directheid van trapondersteuning instelbaar zijn en kent iemand adressen die dit maatwerk misschien leveren?

Om met weinig kracht fel weg te fietsen heb je en een hoog koppel nodig en een hoge beentkrachtversterking.
Bijvoorbeeld de Bosch Performanceline CX scoort dan goed.
Maar fietsen met die motoren hebben juist vaak een sportieve zit.
Heb je al een middenmotor met bv Bosch Active Line+ geprobeerd? Of Bafang?
En netjes terugschakelen helpt ook met vlot optrekken.

dank, testkees! Hier ga ik mee verder.

Naar mijn ervaring zijn fietsen met een middenmotor (en dan vooral met een Bosch) heel erg lang, en niet geschikt voor mensen van 1.60
Dat zijn fietsen die er met de fietser vandooor gaan, in plaats van andersom.
Ik denk dat je voor kleinere mensen geen andere keus hebt dan een kort frame met 26" wielen voorzien van een naafmotor.

Naafmotoren van Bafang kan je voorzien van een programmeerbare duimgashandel die je rustig op gang helpt tot een door jou gekozen snelheid zonder kracht op de pedalen te hoeven zetten.

De maat van de fiets heeft niets te maken met type motor. (wel zie je dat veel gebruikers een model kiezen waarbij het stuur te ver staat)
Tussen middenmotoren zitten grote verschillen. Juist bij het starten. bijvoorbeeld Active line van Bosch komt heel rustig in, Terwijl performance line CX juist heel krachtig inkomt. OOk bij bv steps motoren zijn er grote verschillen.

Zonder trappen met gashulp wegfietsen mag tot 6km. Sneller dan wordt de fiets een elekrische snorfiets.

@TestKees, formeel heb je helemaal gelijk.
Maar welke keuze heeft iemand met Parkinson of een spierziekte ?

Als ik op een gewone fiets rustig wegrijd bij een verkeerslicht zet ik al gauw 40 kg op de pedalen.
Dat is na een volle pedaalomwenteling 20 kg, en daarna wordt het minder dan 10 kg.
Maar om zover te komen, heb ik eerst 40 kg moeten verzetten.
Voor sommige mensen is dat te veel kracht.

Op een ebike die werkt met een cadanssensor, heb ik de eerste pedaalomwenteling helemaal zelf zonder motorondersteuning moeten volbrengen.
Op een ebike met een pedaalkrachtemulatiesysteem de eerste driekwart pedaalomwenteling.

Ebikes met een pure pedaalkrachtsensor reageren direkt op de geringste pedaaldruk.
Het probleem is alleen dat ik geen ebikes met een echte pure pedaalkrachtsensor ken.
De eerste BionX PLserie wordt niet meer geleverd
Brose komt in de buurt.

Als je een spierziekte of iets dergelijks hebt dan mag een gashendel wel. Je fiets wordt dan een gehandicaptenvoertuig en daar zijn weinig beperkingen aan.
Krachtsensor is met weinig beenkracht ook beperkt. Stel je kan max 50 watt leveren. Met een maximale versterking van bv 2,5 levert de motor dan maximaal 125 watt en maar 50% van wat die kan.
Dat veel middenmotoeren niet direct reageren komt niet door de krachtsensor maar door de software. Juist om al te bruusk en onverwachts wegrijden te voorkomen zit er een beetje demping in. Flyer met panasonicmotor reageert ook vrij direct.