Droevig Nieuws: Mike Burrows’ laatse ronde

Op het Engelse forum LFGSS trof ik een bericht over Mike Burrows, de geniale fietsontwerper.
Al drie jaar lijdt hij aan longkanker en is nu eigenlijk opgegeven.
https://www.lfgss.com/conversations/378319/
Werkte tot op laats nog aan zijn Soup Dragon recordfiets.

Mocht u niet weten wie hij is en wat hij betekent heeft, dan moet u even wat opzoekwerk doe, maar de Engelse en Nederlandse wikipedia zijn geduldig.

Hij heeft mij besmet met het ligfietsvirus. In 1982 was er een groot congres en tentoonstelling in de RAI: “Wereld Fiets Congress” Na mijn proefrit op een Windcheetah was ik verkocht een trike dát was het juh-van-het.
Dank zij Sir Mike Burrows, want een knighthood heeft hij eigenlijk wel verdiend.

1 like

In 1992 werd Chris Boardman Olympisch Kampioen achtervolging op de baan op een voor die tijd revolutionaire racefiets, met enkele voor- en achtervork. Van Lotus, de Lotus 108.

Lotus, normaal gekend door zijn auto-ontwerpen, trok er nogal wat aandacht mee. Minder bekend was dat het ontwerp van die fiets niet van Lotus, maar van Mike Burrows was. Een geniale uitvinder.

1 like

Het ontgaat mij wat er geniaal is aan een fiets waarop je alleen plaats kan nemen als je elke dag intensief aan je rompstabiliteit werkt. Om die houding aan te kunnen nemen die de ontwerper van de fiets het beste uitkomt…
Mijn motto is dat de fiets zich moet aanpassen aan het lichaam.
En niet andersom.

Ik vind het verdrietig dat er zoveel genialiteit en geld wordt gestoken in de ontwikkeling van een snelle fiets.
En dat die resources allemaal niet beschikbaar zijn voor de ontwikkeling van een fiets die geschikt is voor mensen die klein van postuur zijn, of een bewegingsbeperking hebben.

Beste avelo,

Het gaat om het doel. Mike ontwierp een recordfiets. Hoeveel het gekost heeft weet ik niet.
Mike is er i.i.g. nooit stinkend rijk van geworden. Hoefde voor hem ook niet.

Uw ontwerpwens is ook geheel legitiem en het zou uitstekend zijn als de industrie daar meer aandacht aan zou geven. Nu wordt er veel geld gestoken in zgn. “urban bikes” die alles behalve “urban” zijn of de gekkigheid van de huurfiets. Nee, niet deelfiets. Die hele zgn. deeleconomie gaat niet over delen, delen is basis gelijkwaardigheid en wederkerigheid…
Het is gewoon huren.
Men legt u in de luren.

1 like

Mike Burrows is ook de ontwerper van de windcheetah trike. 1 van de eerste ligfietsen die en snel was en geschikt voor praktisch dagelijks gebruik. En dat vind je nu terug in bv handbikes en zitfietsen van Van Raam en Hase.

Burrows was een zeer productief ontwerper die zich ook bezig hield met stadsfietsen, vouwfietsen, bakfietsen en ligfietsen. Ontwikkelde technieken kwamen ook andere fietsen ten goede. Kruisbestuiving.

Overigens klopt het niet dat de fietser zich aan de fiets moet aanpassen: fietsen worden op maat gemaakt, het is de fiets die zich aan de berijder aanpast.

Zojuist via het Twitter account van Chris Boardman gelezen dat Mike Burrows vandaag overleden is …