Duurtest: Decathlon Elops

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/duurtest-decathlon-elops/

Tester Kristel: ‘De Decathlon Elops trapte steeds zwaarder en toen ik pas een internationale trein moest halen kwam ik bijna niet vooruit. Ik kwam bekaf aan op het perron.’ Als er iets hapert aan de Decathlon Elops, hebben we afgesproken met duurtester Kristel Lageweg, komt ze naar ons. Zo kunnen we goed in de gaten…

Een ringslot bevestigen moet toch wel kunnen? Als ik mij niet vergis dan zie ik op de foto’s zelfs draadgaatjes met boutjes erin op de staande achtervork. Daar zou een slot op moeten kunnen worden gemonteerd. Decatlon lijkt zelfs een bijpassend slot in de collectie te hebben: Elops frameslot fiets 920 ART2. Bij de foto’s van dit slot op de website van Decatlon wordt een vergelijkbare fiets getoond, ook met een dynamo op de staande achtervork.
Het is natuurlijk jammer dat Decatlon een dergelijk slot niet zelf al heeft gemonteerd. Hetzelfde geldt overigens voor een beugeltje ter bescherming van de derailleur. Het is bijzonder vervelend als je fiets omvalt, waardoor de derailleur of de bevestigingshaak verbuigt. Het kan dan een heel gedoe zijn om hem weer perfect te laten schakelen.
Het meest spijtige aan het ontwerp van de fiets is misschien wel de ongebruikelijke bagagedragerbevestiging. Die zorgt ervoor dat de achterrem op een lage plek moet worden bevestigd. De rem zal daardoor veel meer spatwater en straatvuil voor de kiezen krijgen, dan op de gebruikelijke, hogere, plek achter de staande achtervork…