Duurzame E-bike?

Begin 2015 kocht ik een splinternieuwe Koga E-xtension: stille achterwielmotor, sportieve zit. Helaas wel met derailleur wat erg veel onderhoud vraagt. Nu, na ruim 6 jaar en 20.000km gaat de accu snel achteruit. Een nieuwe accu begint bij 400 euro, revisie blijkt bij dit type accu niet mogelijk. Op dit punt aangekomen begin ik een nieuwe e-bike te overwegen, maar ook vragen te stellen bij de duurzaamheid er van. Hoewel ik denk dat elke kilometer op de fiets beter is dan met de auto, is het volgende niet oké:

Accu:
Revisie is blijkbaar niet altijd mogelijk. Talrijke verschillende modellen accu’s per fietsenmerk en de modellen wisselen elkaar snel op. Een accu op de bagagedrager ziet er bij elke fiets nog ongeveer hetzelfde uit, maar de modellen in het frame beslist niet. Grote kans dus dat je na een paar jaar met een fiets zit waarvan alles nog intact is, behalve de accu en dat deze niet meer verkrijgbaar is.
Mijn vrouw heeft trouwens onder coulance al 2-maal een nieuwe accu gekregen (Bosch active line).

Motor:
Een achterwielmotor wordt beschreven als betrouwbaar, maar daar blijft het bij. Over de middenmotoren kan ik weinig tot geen betrouwbare informatie over de levensduur te vinden. 20.000km blijkt al best veel te zijn. De verschillende generaties Bosch-motoren zijn niet inwisselbaar lees ik online en ze volgen elkaar behoorlijk snel op. Revisie met originele Bosch-onderdelen is niet mogelijk. Garantie is beperkt tot 2 jaar, maar daarna?

Display en oplader:
Een dure fiets en dan toch dat soort zwakke plekken. In de afgelopen jaren moest ik 2 nieuwe displays en 2 nieuwe opladers kopen vanwege, tja, kapot. Water in de displays, zeker bij sneeuwachtige omstandigheden. Waarom de opladers het begaven weet ik niet.

De elektronica staat de duurzaamheid dus wel in de weg want het frame, de remmen en velgen kunnen nog jaren mee. Standaardisering van accu’s, zoals ook met batterijen (AA, AAA, etc) zou wenselijk zijn. Dat Bosch in enkele jaren meerdere generaties middenmotoren uitbrengt, geeft aan dat de techniek nog in de kinderschoenen staat. In zo’n korte tijd zoveel verbeterde versies uitbrengen, zou niet nodig moeten zijn. Tenzij het hun verdienmodel is, maar dat is wel heel slecht gedacht.

Modulair bouwen vind ik ook nog maar pover. De achterwielmotor met Pinion versnellingsbak vereist ook een aangepast frame en is erg aan de prijs. Achterwielmotor met derailleur is niet handig bij slecht weer of modderige wegen. Iets als Pendix lijkt me ook behelpen en de bescherming tegen flinke regen lijkt me niet ideaal. Hoewel Pendix wel weer IP65 als codering heeft en Bosch slechts IP54.

Zie ik iets over het hoofd of ben ik kritisch? Ik wil best een dure nieuwe fiets kopen, maar liever niet over 6-7 jaar alweer. Mijn excuses als ik hier iets inbreng wat een open deur blijkt te zijn, maar ik ben nieuw op dit forum en ik kom er niet uit.

Hetzelfde probleem zie je ook bij andere accu-voertuigen: het voertuig kan best langer mee maar de accu zal als eerste er de brui aan geven. Met die wetenschap is het antwoord ook eigenlijk al gegeven… inruilen voordat de garantie verlopen is en bij aanschaf letten op een zo lang mogelijke garantieperiode. Meestal zal dat 2-3 jaar zijn (omdat men weet dat de accu dan zwakker wordt).

Let ook op het merk dat je koopt, een Chinees Praxis-model zal na 2 jaar nog weinig restwaarde hebben terwijl een bekend merk best nog wat zal opleveren.

Een tip als je regelmatig veel kilometers maakt: koop gelijk een tweede accu. Je hebt dan niet alleen een dubbele actieradius maar ook de mogelijkheid om kort achter elkaar meerdere ritten te maken (normaal 4 uur wachten voor opladen van accu) en door de accu’s regelmatig te wisselen gaan ze veel langer mee.

Koga staat voor mij voor mooie fietsen van redelijk tot goede kwaliteit maar van het duurdere prijssegment. Een voordeel is dat de tweehandsprijs beter blijft dan bij andere merken.

Opladers die het begeven is gewoon een slecht ontwerp. Vaak begeven condensatoren het of worden componenten te warm.

Wat betreft de revisie van de accu, wat heb je geprobeerd? Zie ook het lijstje op:

Dankje, online vond ik bij mijn type al dat deze niet kon worden gereviseerd.

Het is ook niet alleen de accu’s die ik niet duurzaam vind, maar ook de motoren die zo snel van model wisselen dat reparatie of niet loont of niet eens mogelijk is.

Ja, ik denk dat de markt nog wel een tijdje in beweging blijft, de laatste revisie van Bosch motoren is zover ik het begrijp ook echt beter en die verbeteringen zullen denk ik ook de levensduur verlengen.

Nieuwe ontwikkelingen zijn er ook nog, dit bijv. vindt ik een technisch heel mooie oplossing:

Maar of het wat gaat worden weten we denk ik pas over een jaar of vijf.

Fietsaccu’s die beduidend langer mee gaan zal ook nog wel een tijd wachten zijn, voor auto’s is het minder een probleem, die hebben zelfs temperatuurcontrole voor de batterij en laden/ontladen de batterijen niet tot de max wat de levensduur ten goede komt.

Ik doe het voorlopig nog met een normale fiets met Nexus-8 en riem en ben duur wel te spreken over de duurzaamheid. Één keer de CDN riem vervangen door een duurzamer exemplaar, af en tot de remblokken van de schijfremmen vervangen en zo eens in de drie jaar de Nexus-8 laten doorsmeren.

Dat ziet er mooi uit. Ik vroeg me al af of het mogelijk zou zijn versnelling en motor samen te voegen. 200Nm is natuurlijk wel erg overdreven, 40-60 is ook al niet weinig.

Wat betreft duurzaamheid overweeg ik toch ook weer een gewone fiets. Mijn laatste was een Batavus Staccato met een Nexus 7. Niet vooruit te trappen en overal roest. Inmiddels snap ik dat het lompe fietsen ook wel eens door deze 7 zou kunnen komen en dat een andere naaf lichter trapt.

De Nexus-7 staat inderdaad niet bekend als efficiënt, wat dat betreft is de Nexus/Alfine-8 een betere keus en dat zie je ook terug in de prijzen van fietsen.

Met een beetje goede fiets en een redelijk tot goede conditie is een normale fiets ook niet langzamer dan een e-bike.

Voor tegenwind heb ik een ligstuur :wink:

Waar verder op te letten:

90% van de fietsers halen de 20k niet in 10 jaar.

Gemiddeld rijdt een nederlander slechts een kleine 900km per jaar met de fiets.

Maar 400€ betalen voor een nieuwe batterij na 20.000 km is toch geen totaal drama.
Als je een nieuwe fiets gaat halen, dan zit je zo aan 4000€ voor een fiets uit het midden/hogere segment, en dat zou ik je ook aanraden bij jouw gebruik.

Na 20k is de vraag gewoon of de staat van alle andere onderdelen het nog waard is om die kosten te doen.
Dikwijls komt er nogal wat samen. Remmen/schijven, motor die wat lawaai maakt, batterij geraakt minder ver, tandwielen-riem-ketting, naaf… Als je dan alles wil aanpakken, dan is een nieuwe fiets goedkoper, zeker als je zelf niks kan herstellen.

Voor zowat alle Bosch batterijen kan je nu bedrijven vinden die revisie doen, en dat kost zowat de helft van de prijs van een nieuwe batterij.