E-bike haalt vakantiefietser uit het dal

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/e-bike-haalt-vakantiefietser-uit-het-dal/

Ik heb vorig jaar een e-bike aangeschaft en daardoor weer zo verschrikkelijk veel lol voor het fietsen voor gekregen, dat een paar dagen op de fiets er op uit al gepland stond. Door mij wat meer te gaan verdiepen in wat vind ik nou leuk en wat kan ik allemaal meenemen schrok ik mij een hoedje.
Heel veel fietsen zijn voor wat belastbaarheid van frame en wielen betreft beperkt tot vaak maar een gewicht tot 130kg (Berijder+ Fiets+Bagage). In mijn geval kan mijn Cube 140KG belast worden, maar dat betekent in mijn geval maar 13KG bagage (140-100-27).
Nog een geluk want standaard zou ik slechts 3 kg mee kunnen slepen.
Kortom als ik wild wil kamperen en van alles ga meeslepen zal dat gewoonweg niet lukken. In mijn zoektocht naar een fiets ben ik hier volkomen aan voorbij gegaan. Er zijn namelijk ook bikes die veel zwaarder kunnen worden belast. Door een schildklierafwijking zit ik nu een paar jaar boven mijn normale gewicht en daarvoor zou het gewicht niet zo’n probleem hebben gespeeld. Dan had ik met 28kg bagage kunnen vertrekken. Ik heb er wel achter dat met een fietskar de belasting van de fiets 40 g hoger mag liggen. Dan kan ik in totaal met 53kg weg (180-100-27)