E-bike met net niet volle accu

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/e-bike-net-volle-accu/

Mellen is een nieuw Nederlands merk heeft een e-bike ontwikkeld met een accu die net niet helemaal vol te laden is. En ook net niet helemaal leeg te rijden. Dat klinkt vreemd, maar is waarschijnlijk een goed idee.   Een accu die tot maximaal 95 procent is vol te laden, lijkt niet slim. Want je…

Hoewel het erg leuk klinkt, houdt de laadsoftware die in de fiets zit daar in de meeste gevallen al rekening mee. Een getal als 5% klinkt goed maar wat wordt daar mee bedoeld? Als je 3,4V (bij een enkele lithium cel) als 0% rekent dan is mijn ervaring dat deze bij de meeste fietsaccu’s nooit bereikt wordt omdat de software al bij 3,6V (under load) aangeeft dat deze leeg is. Daarnaast rijden maar weinig mensen de accu’s echt helemaal tot de software geen stroom meer doorgeeft aan de motor.

Wat, is mij door een accu-expert verteld, belangrijker is dat je accu wanneer deze vol is niet constant aan de lader moet laten hangen omdat deze constant de normale lekkage van stroom steeds weer opvult. Beter is het om deze dan in een paar weken dat de accu niet wordt gebruikt, gewoon een beetje leeg te laten lopen om deze dan op de dag zelf weer vol te laden. Door het jojo-effect van die laatste paar millivolt zo te vermijden, blijft de accu langer goed.

Overigens zie ik in mijn omgeving (met e-bikes en e-sigaretten die dezelfde cellen gebruiken) vooral mensen mopperen over de kwaliteit van hun accu’s die ze simpelweg te weinig gebruiken en niet goed begrijpen dat een lithiumaccu nu eenmaal wispelturige dingen zijn waar je goed op moet letten. Nog onlangs sprak ik een man die van het najaar zijn fietsaccu had laten vervangen maar nu mopperde dat het ding bijna geen bereik had. Op mijn vraag of hij de accu tussentijds had gebruikt en weer opgeladen was zijn antwoord dat de fiets gewoon in de schuur had gestaan. Naar alle waarschijnlijkheid was de accu in die tijd door normale lekstroom onder het minimum gezakt en waarschijnlijk niet meer te revitaliseren. Zonde want nu is er een paar honderd euro weg gegooid