E-Bike Test 2018

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/e-bike-test-2018/

TestKees heeft in samenwerking met de Telegraaf en tientallen vrijwilligers e-bikes in drie verschillende categorieën getest: sportieve e-bikes, fietsen met een middenmotor en fietsen met een voorwielmotor. De absolute winnaar is de sportieve Das Original C004 Comfort Deore 9v E-bike van 3099 euro. Die heeft van alle fietsen de beste prijs/kwaliteit-verhouding en is daarnaast de fraaiste fiets met…

Ongeveer tegelijk is door het AD een fietstest gehouden met min of meer gelijke uitkomst. AD-fietsentest

Het aardige van deze test is dat ook speed pedelecs onder de loep genomen. Maar ook hier geen verrassende winnaar: de Klever X speed die eerder dit jaar tijdens de Bike Xperience in Utrecht werd uitgeroepen tot speed pedelec van het jaar 2018. Ik heb er zelf op gereden en was werkelijk verrast door de sterke ondersteuning van de X speed. De vorm van het frame zal niet iedereen aanspreken, de ovale vorm wijkt sterk af van de traditionele dubbel driehoek, maar deze vorm met evenwijdige onder en bovenbuis is zeer goed gekozen, zowel qua vormgeving als functionaliteit (accu).

Niet dat deze X speed kan tippen aan mijn Stromer ST2s maar voor een prijs die bijna de helft lager ligt dan de “Es” krijg je een zeer knappe fiets met goede ondersteuning en een geveerde voorvork. Nu zal de X speed zich nog moeten bewijzen in de praktijk op zaken als storingsgevoeligheid, service van de dealers en actieradius. Met name dat laatste punt kan van belang zijn voor de forens, er komen berichten van gebruikers binnen dat het stroomverbruik van de X speed aan de hoge kant is.

Verder valt op dat in de test de duurdere Stromer ST2 is meegenomen en niet de ST1x die qua prijs vergelijkbaar is met de andere speed pedelecs. Afgelopen week heb ik op de ST1x model 2018 gereden en was ook hier aangenaam verrast door de goede ondersteuning.

Vreemd dat de e-bike met achterwielmotor niet meegenomen is in de test.

Ik heb sowieso geen E-bikes in de test gevonden, het blijken allemaal pedelecs te zijn.

1 like

Je hebt helemaal gelijk. Zie je gelijk het niveau van de testen, ze noemen het toch zelf E-Bike Test 2018.

We hebben voor cat1 en 2 een voorselectie gemaakt op motoren. voor categorie 3 mochten fabrikanten wel met achterwielmotor insturen. Maar dat heeft dus geen van de fabrikanten gedaan. De achterwielmotor verliest ook marktaandeel bij de gewone elektrische fietsen. En daar gebeurt ook bij de gewone elektrische fietsen weinig nieuws.
En over de naam. Pedelec wordt in Nederland alleen in combinatie met het woord speedpedelec gebruikt. Google maar eens op E-bike en pedelec. Zelfs een bedrijf als Juizz gebruikt voor zijn gewone elektrische fietsen de aanduiding e-bike.

Dat hier fietsen getest zijn waarvan de meesten boven de 500 Watt presteren is onbegrijpelijk, en wel in het licht van de suggestie van het Algemeen Bestuur van de FB om het gezondheidsaspect van het fietsen nog sterker te benadrukken.
Ben overigens ook benieuwd wat die acceleratiekracht weer voor gevolgen krijgt op het fietspad.
En wat de terminologie betreft (die inderdaad afwijkt van het buitenland en de suggestie van CROW-Fietsberaad) zou je ook kunnen denken aan:

  • fiets
  • e-bike (tot 25km/h)
  • s-bike (tot 45km/h)

Maar ook dat is met de komst van elektrische scooters en “motorfietsen” vermoedelijk niet houdbaar.

Hieruit zou je de suggestie kunnen lezen dat fietsen met een (speed) pedelec minder gezond zou zijn dan met een gewone fiets. Als gebruiker van een speed pedelec kan ik je verzekeren dat ik zonder die fiets nog steeds elke rit vanaf 1 kilometer met de auto had gedaan. En dat met een zittend beroep! Het was dan ook een prima keuze om de gewone fiets en zelfs de pedelec over te slaan en nu vrijwel alle ritten (ca. 10.000 km per jaar) per speed pedelec te doen. Voor de boodschappen bij de super om de hoek, voor de inkopen in nabij gelegen steden en voor woon-werkritten.

Hoewel de inspanning per kilometer minder zal zijn, want de motor helpt bij gelijke snelheid vooral bij tegenwind en heuvels, is de totale inspanning van de E-fietser groter dan die van de gewone fietser omdat de E-fietser gemiddeld 6 km per dag verder fiets dan de gewone fietser. Ook stapt de E-fietser vaker op de fiets omdat tegenwind, heuvels of ouderdom/ziekte minder van invloed zijn op de E-fiets.

Maar bovenal is de snelheid van de E-fietser hoger en dat is precies waar men die fiets voor koopt, om met gelijke inspanning sneller op de plek van bestemming te zijn of om langere afstanden te fietsen.

Met gemiddeld 27 km per dag op de speed pedelec bij een gemiddelde snelheid van 32 km/uur lever ik zelf ongeveer 100 Watt en de fiets 150 Watt zodat mijn energieverbruik op 100x27/32= 84 Wh is.

Op een gewone stadsfiets rij je met dezelfde inspanning ongeveer 21 km/uur over gemiddeld 4 km met een energieverbruik van 100Wx4km/21km/u= 19 Wh. Mijn prestatie is dus 4,4x beter dan op een fiets en in mijn geval oneindig veel groter omdat ik anders niet zou fietsen.

Wat doet je denken dat het om speedpedelecs gaat? (wat inmiddels de algemeen ingeburgerde naam is, zelfs in de verkeerswet).

Ik vraag me al enige tijd af of er geen betere woorden te vinden zijn bij de nieuwe tweewielerproducten die ons bereiken. Dat zou de communicatie namelijk vereenvoudigen.
Bij alle tweewielers zullen we varianten krijgen met een (gedeeltelijke) elektrische aandrijving:

1 Fiets ----- blijft (1)Fiets
x ---------------- 2 Elektrische tweewieler tot 25km met pedalen aangedreven
x ----------------- 3 Elektrische tweewieler tot 45km met pedalen aangedreven
4 Scooter ------ 5 Elektrische scooter tot 25km met zelfstandige motor
6 Brommer -----6 Elektrische brommer tot 45km met zelfstandige motor
x ---------------- 7 Elektrische tweewieler boven 45km, met pedalen aangedreven
8 Motorfiets — 9 Elektrische tweewieler boen 45km met zelfstandige motor

Pedelec staat voor Pedal Electric Cycle. Een pedelec zou daarmee een verzamelnaam zijn van 2,3, en 7. Zeg maar een elektrische pedaaltweewieler.
Een Pedal cycle zou dan een gewone fiets (1), een pedaaltweewieler, zijn.

Wat te doen met e-bike? Letterlijk betekent bike ofwel bicycle “a 2-wheeled vehicle that a person rides by pushing on foot pedals”. Dus is een e-bicycle hetzelfde als een Pedelec namelijk 2,3 en 7. In Duitsland wordt dan ook e-bike en pedelec door elkaar gebruikt. Het is daar juridisch echter zo, dat een Pedelec niet méér motorvermogen heeft dan 250W (in Zwitserland overigens 500W) en begrensd is op 25km/h, tegenover de S-Pedelec die ook daar binnen de categorie “Kleinkraftrad” valt (onze brommer). Het woord E-bike – althans tot aan het recente verleden – werd gebruikt voor een soort 5, maar dan in fietsgedaante. Deze productvariant bestaat eigenlijk niet meer, dus is het over de grens: Pedelec oder E-bike, kein Problem.
Sommigen stellen echter dat e-bike staat voor 5,6 en 9 (zie Fietsenpagina).

Vandaar mijn gedachte omtrent heldere, althans begrijpelijke (zij het Engelse) begrippen:

  • Fiets
  • E-bike, hoewel pedelec logischer zou zijn (en Hollands: elektrische pedaaltweewieler …?)
  • S-bike , of toch maar s(peed)-pedelec. (dan wel: Snelle elektrische pedaaltweewieler of elektrische brommer ?)

Wellicht een achterhoedegevecht.

Wat ik mij verder afvraag, betreft het motorvermogen van e-bikes/pedelecs. Geldt er in Nederland ook een grens? De ANWB heeft het (ook) over 250W (https://www.anwb.nl/fietsen/elektrische-fietsen/wetgeving-en-regels/wetgeving-en-regels). M.a.w. zijn e-bikes of s-bikes getest?

Ten slotte. Ik vrees deze e-bike/s-bike varianten wel een beetje, namelijk door het gemak waarmee een hoge snelheid kan worden bereikt en vastgehouden, op het fietspad. Nog los van het gezondheidsgehalte.

Ik vind het een beetje matige test. Volgens mij is de beste Nederlandse en in Nederland gefabriceerde fiets een Azor. Die beviel ons zo goed, dat we die na een jaar of drie hebben laten ombouwen tot ebike in Den Bosch. We hebben nog steeds twee perfecte fietsen, nu acht jaar oud en meegenomen naar Duitsland. Niet of nauwelijks bespeurbare acuproblemen en fietsen die na een poetsbeurtje eens per drie jaar er als nieuw uitzien.
Ze bevallen zo goed dat we twee dezelfde fietsen met een ebike-set hebben aangeschaft voor Nederland.
Ik heb het al meerdere keren aangekaart bij de Fietsersbond (en bij de Consumentenbond): Azor is een betere, zo niet de beste fietsfabrikant: hoezo geen test van Azor, al dan niet electrisch uitgerust? Hoezo geen test van fietsen met een (ook zelf) te monteren e-bike set? En als de Fietsersbond ook nu niet reageert op deze en soortgelijke vragen, wat heeft de Fietsersbond eigenlijk tegen Azor? Misschien wordt het eens tijd voor een inhoudelijk antwoord?

1 like

We hebben niets tegen Azor. We hebben in het verleden uitgebreid aandacht aan ze besteed. En over bakfiets.nl zijn we lovend (is al jaren een merk van Azor). We werken zelfs samen met ze want voor het project fiets alle jaren kopen we ook de fietsen bij Azor.
Een ombouwset met voorwielmotor hebben we al jaren geleden getest. Leek ons toen een prima optie met veel marktpotentie. Maar is erg klein gebleven.
Bij testen moeten we uiteraard een keuze maken. Azor is om verschillende redenen dan niet als eerste in beeld. Bijvoorbeeld, Azor gebruikt nu Shimano Steps met Di2. Toen dat een aantal jaren geleden op de markt kwam hebben we dat gelijk getest. Maar dat was geen fiets van Azor omdat ze het (gezien de bedrijfsfilosofie) pas later zijn gaan toepassen.
Ik zal kijken of we Azor volgend jaar mee kunnen nemen.

De FB wil bewerkstelligen dat iedereen die wil fietsen, gebruik kan maken van een goede infrastructuur, en kan kiezen uit goed materiaal.
Ik vind niet dat deze test daar aan heeft bijgedragen.

Allereerst is er geen enkele aandacht geweest voor fietsers die kleiner zijn dan gemiddeld.
De meeste modellen hebben een heel erg brede instap boven de motor, en zijn helemaal niet geschikt te maken voor kleine mensen.
Slechts bij een fiets heb ik gelezen dat de kleine maten zijn voorzien van 26" wielen.
Helaas geen foto. Maar het gaf mij hoop.
Ik keur het af dat deze fabrikant daar geen punten voor heeft gekregen in het eindoordeel.

Dan is er nog het probleem van de bereidheid van dealers om daadwerkelijk kleine framematen te bestellen.
Ik heb moeten vaststellen dat het gemakkelijker is om een korting te krijgen op het (te grote) exemplaar in de showroom dan dat een dealer een klein model wil bestellen bij de fabrikant.
Ik vind dat dit aspect in de beoordeling had moeten worden meegenomen.
Lees ook 'Winkelier is te lui geworden'

In het oordeel heeft niet meegespeeld voor welke doeleinden de fiets geschikt zou kunnen zijn.
Voor een boodschappenfiets is het energieverbruik (km/Wh) nauwelijks relevant.
Dan is belangrijk of de fiets gemakkelijk wegrijd bij het verkeerslicht.
En of de bagagedrager en de wielen geschikt zijn voor fietstassen.

Dan is er het probleem met de remgrepen.
De gangbare remgrepen zijn uitsluitend geschikt voor mensen met grote handen, groter dan maat 11.
Bij geen enkele fiets is gekeken of de remgrepen afgesteld zouden kunnen worden op kleine handen, of handen met artrose.

Maatregelen tegen fietsdiefstal zijn eveneens niet aan de orde geweest.
De FB is normaal gesproken erg kritisch over de verlichting die fietsers voeren. In deze test is de verlichting van de fietsen bij daglicht bekeken. Meer niet.
De FB onderwerpt de in de handel gebrachte banden regelmatig aan een test. Maar of we met de gemonteerde banden veilig de winter door kunnen komen heeft geen rol gespeeld in de test.
Duurzaamheid. Kunnen de accus worden gereviseerd. Of moet de hele fiets worden weggegooid op het moment dat de accu het begeeft.
Enzovoort.

In april 1975 is niet een ENWB opgericht om in april 2018 een fietstest met een hoog ANWB gehalte uit te voeren.
De test had kunnen worden aangegrepen om sturing te geven aan de richting waarin de techniek van fietsen zich zou moeten ontwikkelen.
Zo doet de FB dat wel bij de inrichting van de fietsinfrastructuur.
Maar ik heb geen enkele kritische noot of richtingaanwijzer in het juryrapport kunnen lezen voor de heren fabrikanten.