E-Bike Test 2018

De FB wil bewerkstelligen dat iedereen die wil fietsen, gebruik kan maken van een goede infrastructuur, en kan kiezen uit goed materiaal.
Ik vind niet dat deze test daar aan heeft bijgedragen.

Allereerst is er geen enkele aandacht geweest voor fietsers die kleiner zijn dan gemiddeld.
De meeste modellen hebben een heel erg brede instap boven de motor, en zijn helemaal niet geschikt te maken voor kleine mensen.
Slechts bij een fiets heb ik gelezen dat de kleine maten zijn voorzien van 26" wielen.
Helaas geen foto. Maar het gaf mij hoop.
Ik keur het af dat deze fabrikant daar geen punten voor heeft gekregen in het eindoordeel.

Dan is er nog het probleem van de bereidheid van dealers om daadwerkelijk kleine framematen te bestellen.
Ik heb moeten vaststellen dat het gemakkelijker is om een korting te krijgen op het (te grote) exemplaar in de showroom dan dat een dealer een klein model wil bestellen bij de fabrikant.
Ik vind dat dit aspect in de beoordeling had moeten worden meegenomen.
Lees ook 'Winkelier is te lui geworden'

In het oordeel heeft niet meegespeeld voor welke doeleinden de fiets geschikt zou kunnen zijn.
Voor een boodschappenfiets is het energieverbruik (km/Wh) nauwelijks relevant.
Dan is belangrijk of de fiets gemakkelijk wegrijd bij het verkeerslicht.
En of de bagagedrager en de wielen geschikt zijn voor fietstassen.

Dan is er het probleem met de remgrepen.
De gangbare remgrepen zijn uitsluitend geschikt voor mensen met grote handen, groter dan maat 11.
Bij geen enkele fiets is gekeken of de remgrepen afgesteld zouden kunnen worden op kleine handen, of handen met artrose.

Maatregelen tegen fietsdiefstal zijn eveneens niet aan de orde geweest.
De FB is normaal gesproken erg kritisch over de verlichting die fietsers voeren. In deze test is de verlichting van de fietsen bij daglicht bekeken. Meer niet.
De FB onderwerpt de in de handel gebrachte banden regelmatig aan een test. Maar of we met de gemonteerde banden veilig de winter door kunnen komen heeft geen rol gespeeld in de test.
Duurzaamheid. Kunnen de accus worden gereviseerd. Of moet de hele fiets worden weggegooid op het moment dat de accu het begeeft.
Enzovoort.

In april 1975 is niet een ENWB opgericht om in april 2018 een fietstest met een hoog ANWB gehalte uit te voeren.
De test had kunnen worden aangegrepen om sturing te geven aan de richting waarin de techniek van fietsen zich zou moeten ontwikkelen.
Zo doet de FB dat wel bij de inrichting van de fietsinfrastructuur.
Maar ik heb geen enkele kritische noot of richtingaanwijzer in het juryrapport kunnen lezen voor de heren fabrikanten.