E-bike van het jaar is ideaal voor in de bergen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/e-bike-van-het-jaar-is-ideaal-voor-in-de-bergen/

De Giant Sturmguard E+2 is uitgeroepen tot elektrische fiets van het jaar. De fiets steekt vooral dankzij de voor- en achtervering boven de anderen uit. Zelfs de tassen veren mee omdat de bagagedrager aan het frame vast zit. De bagage, tot maximaal twintig kilogram, hangt dus heel rustig aan de fiets. Bij de meeste elektrische…

Wanneer gaat de FB zich eens inzetten voor de fietser van 1.60 lang ?
De maat Small van deze fiets is geschikt voor mensen van 1.80 lang.
De afstand tussen zadel en balhoofd is 58 cm!

En het stuur staat meer dan 10 cm hoger dan het zadel.
Met 27.5" wielen, dikke banden, en een voorvork met een veerweg van100 mm kan je geen sportieve fiets voor kleine mensen maken.

De drop van de dropperpost is van generlei waarde, omdat de BottomBracketdrop slechts 40 mm is. Mensen met korte benen komen nog steeds niet bij de grond met hun voeten.

Ik schat in dat de bagagedrager, in de maat Small, net zo hoog komt als het zadel.
Hetgeen de fiets zal doen lijken op een kinderfiets.

1 like

Ook een prijskaartje dat niet leuk meer is, dat ding kost meer dan mijn, toch wel high-tech, titanium racefiets … Voor welk doelgroep is dat? Mag natuurlijk, maar van een Fietsersbond verwacht je toch meer aandacht voor fietsen voor elke beurs en, inderdaad, voor lange en korte, zware en lichte mensen. En iets meer op-eigen-kracht-fietsen. Ik zie wel erg veel e-bikes langskomen.

Uit boosheid over deze prijswinnende fiets heb ik de maat SMALL van deze fiets in een CADprogramma uitgetekend, en er een fietser van 1.60 op geplaatst.

Om het een beetje passend te krijgen, heb ik het zadel in laagst mogelijke stand gezet, en de cranks ingekort tot 150 mm (ipv de meegeleverde 170 mm cranks).
En nog is onze fietser verplicht om met klikpedalen te fietsen, teneinde niet het contact met de pedalen te verliezen.

Ebikers zitten vrij rechtop.
Ik heb de stuurpen moeten inkorten tot 30 mm, en 50 mm spacers onder de stuurpen moeten plaatsen, om dat te bereiken.

De dropperpost is van generlei waarde.
De dropper kan 100 mm zakken.
Terwijl de voeten in de laagste stand 173 mm boven de grond zweven.

1 like