E-bikes 2021: de top 9 van TestKees

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/e-bikes-2021-de-top-9-van-testkees/

Veel elektrische fietsen lijken op elkaar, omdat alle fietsmerken afhankelijk zijn van dezelfde kleine groep onderdelenleveranciers. Toch slagen sommige merken erin iets bijzonders te bieden. 1. Koga Signature met Rohloff e-shift, tandriem, Kiox-display en Bosch Performance Line ‘De beste fiets om mee op vakantie te gaan.’ Probleemloos schakelen op elke helling. Als geld geen rol…

En opnieuw geen bijsluiter. Geen waarschuwingen tegen het hele concept ‘e-bike’. Dat het kannibaliseert op gezond lopen en fietsen. Dat het maar 15% inspanning vraagt ten opzichte van de standaardfiets zodat je enorm veel verder moet fietsen om evenveel beweging te krijgen.

Ja, heel goed als je gaat forensen met de e-bike in plaats van met de auto. Ook is een e-bike fijn als prothese omdat je op leeftijd met zwakke knieën niet goed meer kan trappen. Maar voor de meerderheid geldt dat je vooral gewoon moet blijven fietsen.

En zeker moet je je kinderen geen e-bike geven! Tot je 18e ontwikkel je je spieren die een geheugen krijgen voor de rest van je leven. Dagelijks een flink stuk fietsen is een perfecte basis voor de rest van je leven. Goed voor je.

2 likes

Ik vind dat het tijd wordt voor een test waarin wordt gekeken of de fiets ook in kleine maten, voor mensen van 160 cm, leverbaar is.

Dat stond vorig jaar wel in de planning maar is er door corona niet van gekomen. We gaan wel kijken hoe we dit kunnen aanpakken. Ons beeld is dat het aanbod voor kleine mensen niet goed is en dat veel kleine mensen op een te grote fiets rijden. (met de verstelbare stuurpen helemaal omhoog met daardoor het stuur te hoog en te ver).

@TestKees, je maakt me blij.
Mijn verwachtingen zijn hooggespannen.
Want ik weet de oplossing ook niet direkt.

Maar de fabrikanten zouden kunnen beginnen om de middenmotor te kantelen, en niet standaard horizontaal te plaatsen.

Ik zie seniore ebikers vaak rechtop de fiets zitten.
Zij hebben baat bij een luie zitbuishoek.
Wat de fiets erg groot maakt.

Bij kleine frames wordt vaak wel gekozen voor een luie balhoofdshoek, maar wordt de vorksprong niet overeenkomstig aangepast.

Jammer, die aandacht op kracht van zo’n e-bike motor. Performance klinkt leuk, maar de accu is wel sneller leeg en een belangrijkere vraag is wat het rendement van de motor is. Dus de omzetting van elektrische energie in mechanische energie. Kracht is in Nederland meestal niet nodig.
Bijvoorbeeld, de eenvoudigste Bosch middenmotor (active), dus niet de Plus of Performance heeft de langste actieradius en is ook lichter in gewicht. De standen met de hoogste ondersteuning (toer en ultimate) gebruik ik zelfs nooit.

1 like

Ik ben me aan het orienteren op een electrische vouwfiets.
Ik heb geen ruimte voor een “echte” fiets.
Behoort de vouwfietsgebruiker niet tot de doelgroep van de Fietsersbond?

Een “echte” fiets kan je in elk dorp testen.
Maar voor een proefrit op een vouwfiets moet je stad en land aflopen.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen markt voor is.
Laatst fietste ik langs zo’n grote winkel in campingbenodigdheden.
Er moeten wel 500 autos op het parkeerterrein hebben gestaan.
Allemaal potentiele gebruikers.
Zo’n achterrek ten spijt.

Ja, maar dan van een gewone vouwfiets.

Beste @testkees, de verstelbare stuurpen kan eruit; een fietsenmaker die het verschil maakt past een (nieuwe of gebruikte) fiets waar mogelijk aan. Bijvoorbeeld de Gazelle Orange C8 HMB in framemaat 42 cm. is een goede basis voor kortere mensen. Groet, Jan

Daarnaast is de horizontale lengte van de fiets nog wel belangrijker, zeker als daarbij de vormgeving van het stuur wordt meegerekend.

Mee eens. Maar de verkoop van e-bikes is ook in een stroomversnelling geraakt vanwege Corona. Mensen pakken de fiets ipv de trein. Zeker als je niet gewend ben om dagelijks grote afstanden op de fiets af te leggen biedt de e-bike een uitkomst. Persoonlijk gebruikte ik de e-bike alleen op de laagste ondersteuning en dan moet je nog een flinke inspanning verrichten als je flinke afstanden gaat afleggen. Door ziekte was het fietsen op een e-bike op de hoogste ondersteuning een tijd lang de enige mogelijkheid om mij te verplaatsen. Zelfs te voet kwam ik niet verder dan 1000meter.
Ik mag even helemaal niet meer fietsen, maar ik ben hersteld en ga zo snel mogelijk terug naar de laagste ondersteuning.voor een rit van 5-15 km heb je geen e-bike nodig als je gezond bent.

Sterker nog, als je gezond wil blijven neem je beter geen e-bike voor alles < 15 km.

1 like

Ik wens jullie een lang leven vrij van gebreken en beperkingen toe.
Maar ik kom niet ver zonder geelektrificeerde fiets.