E-Mountainbike voor woon/werk verkeer een slecht idee?

Ik ben aan het oriënteren voor het kopen van een e-bike. Gewoonlijk fiets ik altijd op gewone (goedkope) stadsfietsen maar wil nu investeren in iets goeds. Ik wil wel een fiets die er ook een beetje leuk uit ziet, mag ook wel bij een dure nieuwe fiets vind ik!

Als traditionele woon/werk keuze had ik de Trek District+ 6 al gevonden.

Ik zat echter ook te kijken naar hun mountainbike (hybride) fiets de Powerfly Sport. Ik vind het soms fijn om wat door de lokale bossen te fietsen maar op een normale fiets kan dat een uitdaging zijn, vooral in het natte Nederland. Een mountainbike heb ik niet eerder gehad maar het lijkt me dat dit een stuk beter gaat. Dit model heeft ook gewoon spanbanden en een drager dus het is in dat opzicht ook wel praktisch.

Mijn partner is hier echter fel op tegen. Hij stelt dat een mountainbike vreselijk vermoeiend is om op normale wegen te fietsen, veel zwaarder en met een oncomfortabele houding. Ook zou het stuur te gevoelig zijn en zou het geheel niet ‘chill’ fietsen. Die argumenten zijn denk ik gedeeltelijk terecht (voornamelijk over het kleinere stuur). Ik vraag me alleen af of het niet wat overdreven is, en of er niet meer voordelen dan nadelen zijn? Het lijkt me dat het zwaar fietsen bij een e-bike geen probleem is. De houding wellicht wel?

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een e-mountainbike voor woon-werk verkeer?

Het gaat om ongeveer 28KM per dag fietsen (heen-en-weer).

Om je goed van advies te voorzien is het goed te weten waaraan je denkt bij woon-werk fietsen. Alleen bij mooi weer, of (met een goed regenpak) bij alle soorten weer. Heb je wel al eens de afstand op de normale fiets heen en weer gefietst?

Ik rij wel eens een dagdeel op een mountainbike met recht stuur en heb ook wel eens een tijdje woon-werk gefietst met een hybride fiets met recht stuur. Dat laatste heeft echter niet lang geduurd omdat ik het maar niets vond. Een ander stuur is niet duur dus heb ik het zelf vervangen door een comfortabeler stuur, zogezegd dat is ook een mogelijkheid.

Het voordeel van de Trek District is de kettingkast, dat betekend heel wat minder onderhoud, een ketting kan bij slechter weer al na 2000 km op zijn, dat zijn zo 3/4 maanden bij 28 km per dag, vijf dagen per week.

1 like

Ja daar zit me de onzekerheid. Ik fiets nu ongeveer 3x per week dit stuk op een oude Pallas Marathon, te zien aan te tekst op de fiets. Ooit gekregen, nu minimaal 6 jaar oud. Er zit ook een kettingkast op, maar heb er nooit enig onderhoud aan hoeven doen behalve het oppompen van de banden.

De rit gaat me op zich goed af, maar de terugreis ‘s avonds kan wel vermoeiend zijn vooral met tegenwind, vandaar dat ik naar een e-bike kijk. Ik fiets de route met wind en weer dus het is zeker niet alleen voor zonnige dagen.

Ik ben nu voor het eerst naar nieuwe fietsen aan het kijken en leer een hoop, maar heb veel vragen. Online staat er vaak dat banden en kettingen beperk meegaan, 3000km bijvoorbeeld, maar ik heb deze fiets al jaren en jaren en heb nooit iets hoeven vervangen. Wellicht dat het niet optimaal ‘draait’. Is dat wat er bedoelt wordt als mensen het hebben over 3000km? Niet zozeer dat de ketting kapot gaat of dat het echt noodzakelijk is om te vervangen, maar meer dat het beter is voor de beste rijervaring? Of hebben dit soort fietsen simpelweg meer liefde nodig?

Je noemt de kettingkast als een voordeel. Gaat het dan een stuk langer mee dan 3000km of is dat ongeacht het een ketting kast heeft of niet?

Goed te weten dat het niet alleen een mooi-weer fiets is.

Je eigen ervaring met die oude Pallas Marathon is denk ik wat je ook mag vervangen bij de Trek District qua levensduur. Het voordeel van een kettingkast is tweeledig, ten eerste is de ketting beschermd en ten tweede heb je geen derailleur waardoor er een bredere en minder zijwaards flexibele ketting op kan. Het nadeel van een kettingkast is dat als je onderhoud moet doen (als het goed is heel weinig) het vaak moeilijk is open te maken en weer in elkaar te zetten.

Een ander alternatief is een riem, zoals bijv. de Trek District+ 7. Die is wel gelijk een stuk duurder.
Andere vergelijkbare opties: Gazelle Ultimate C380 en de Pegasus Tecaro EVO NV Belt, die “missen” de (goedkope) verende voorvork en (goedkope) verende zadelpen die nauwelijks extra comfort geven maar wel meer onderhoud.

1 like

Kennelijk zijn er gezaghebbende personen die je heel veel negatieve boodschappen hebben gegeven. Deze lijken wat mij betreft meer op indianenverhalen. Banden en kettingen die slechts 2000 of nog net 3000 km meegaan. Kettingen zonder enig onderhoud en etmalen onbeschermd buiten laten staan, ja die zouden wel eens bij 3000km opgerekt kunnen zijn dus (ik bedoel dan 0,75%). Met een beetje onderhoud gaan kettingen (KMC) 4000 km mee. Banden, van goede kwaliteit (Schwalbe Marathon bijv), gaan meer dan 10000 km mee. Voor de Gates tandriemen maak ik geen reclame meer, dat doen anderen maar. Een ketting in een kettingkast gaat zeker -veel- langer mee dan een open ketting, toch wel het dubbele. Verende elementen kun je beter vermijden: nauwelijks effect, wel onderhoud en kosten en gewicht. Maar zo heeft het allemaal niets meer te maken met een mountainbike.
Aanvulling: een kleiner stuur op een mountainbike?? Kleiner dan wat? De sturen op een mountainbike zijn juist groter/langer dus - voor de controle- . Ook weer zo’n indianenverhaal.

Sorry ik bedoelde niet een kleiner stuur, maar een recht stuur. Dat zou niet fijn cruisen omdat het te snel reageert op elke kleine handbeweging.

Een recht stuur, mits niet te kort, reageert niet anders dan een racestuur. Erg recht stuur -“bezemsteel”- geeft bij lange ritten klachten aan de pols. Je koopt een fiets niet voor het stuur, dat is simpel (en voor weinig geld) te vervangen door een stuur met meer buiging: sweepback.