Ebike begrenzen?

Ik zou graag de ebike van mijn oude moeder willen begrenzen, zodat de ondersteuning stopt bij bijvoorbeeld 21 km/uur. Je leest veel over opvoeren van ebikes, maar het omgekeerde - dus de ondersteuning laten stoppen bij een lagere snelheid- veel minder.
Zou dat kunnen en hoe werkt dat?

Voor veel types is een opvoersetje beschikbaar.
Bij sommige kan je zelf je snelheid bepalen.
Even Googlen naar een setje voor jouw fiets.

Naar mijn indruk is niet de maximumsnelheid het probleem, maar de te felle reactie op pedaalbewegingen.
De mate van ondersteuning kan je vaak beinvloeden met een app.
Soms heb je daar een opvoersetje voor nodig.

Van downgrade setjes nooit gehoord maar even zoeken levert wel het één en ander op, bijv. Firmware downgrade instructions for Shimano Steps

Of het ook mogelijk is voor de fiets van je moeder is afhankelijk van de welke motor precies. Bij een heel eenvoudig systeem zou je misschien de maximale snelheid door twee kunnen delen door een extra magneetje in het wiel te steken zodat de snelheidssensor twee maal een magneet voorbij ziet komen per omwenteling van het wiel.

Grotere wielomtrek instellen?

Een lekker licht fietsje zonder motor rijdt vanzelf trager.

@Sjef
Uit eigen ervaring weet ik dat zelfs een lichte fiets zonder ondersteuning niet alle problemen oplost. De pijn in de benen (bijv. bij tegenwind of de brug op), of het krachtverlies in de benen ondervangt het niet. Als daarvoor een e-fiets wordt aangeschaft: prima!

Nu is niemand verplicht om in de turbostand te rijden, en er geldt voor fietsers ook geen minimumsnelheid. Als de “mindset” (sneller is beter) echter niet kan worden aangepast, zal de fiets moeten worden aangepast. Dat is wat de TS hoopt te vinden.