Ik wil binnenkort een nieuwe fiets aanschaffen. Mijn huidige Batavus is na dik 20jr aan vervanging toe.
Maar zodra ik een fietsenwinkel binnenstap zie ik bijna alleen maar electrische fietsen.
En daar mijn dillema.
Ik wil de fiets gaan gebruiken voor woon werkverkeer 1 a 2 x per week, 15km enkele reis met de van Brienenoordbrug in Rotterdam als hoogtepunt die ik over moet. (Geen douche op werk)
Daarnaast de ritjes naar de supermarkt, ontspannen ritje door natuur enz.
Is een Ebike echt een must of is een sportieve fiets net zo snel. Meer zweten?
Nu lees ik veel over de riem ipv ketting. Rijdt dit soepeler en sneller dan een ketting aangedreven fiets?
Ik heb uiteraard al een testrit gemaakt bij de fietsenwinkel en het rijdt heerlijk een ebike. Maar ik vind een ebike met middenmoter en accu in het frame pittig aan de prijs.
Kortom wie weet raad of heeft ervaring.
Ik hoor t graag!
Een sportieve fiets is net zo snel, voor mij persoonlijk zelfs iets sneller.
Ik trap waarschijnlijk iets van 150 Watt ipv de 100 Watt in de infografiek.
Zweten is naar mijn idee een kwestie van luchtig kleden, tot zo 25 graden gaat dat prima, o.a. door de rijwind.
Ik hoor wel eens dat mensen met een elektrische fiets vaker de fiets pakken/langer fietsen dus dat zou een reden kunnen zijn. Een elektrische fiets is wel een stuk duurder en gaat minder lang mee/is duurder in het onderhoud. Een elektrische fiets is ook vervelend als je standaard al in de buurt van de 25 km/h komt, van elektrisch ondersteund 25 km/h naar 26 km/h op eigen kracht voelt niet goed.
Nee, een riem of ketting maakt geen verschil wat betreft weerstand, wat een fiets met riem extra weerstand geeft is de versnellingsnaaf. Ga wat dat betreft niet voor een Nexus-7 maar een Nexus-8.
Het voordeel van een riem met versnellingsnaaf is dat het minder onderhoud vraagt/schoner blijft.
Als je een fiets koopt voor woon-werk dan komen er andere “grootheden” om de hoek kijken, dan blijkt dat prijs een relatief begrip is. Moet de fiets altijd beschikbaar zijn? Zomer en winter? Denk aan sneeuw en gladheid. Wordt ipv de fiets ook wel eens ander vervoer gepakt en wat kost dat dan? Als alleen de fiets neemt voor woon-werk, wat ga je doen als jezelf niet “zozo” bent, maw geen fut om tegen de wind in te fietsen. Heb je bij je baas een fietsenstalling? Hoe moeilijk doet je baas met werktijden? Altijd op kantoor? Krijg je een onkostenvergoeding voor de fiets? Is dat op basis van afstand woon-werk? Ik heb besloten voor een velomobiel, die was destijds iets van 13.000,=, daar heb ik inmiddels 32.000km mee gereden. Dat is exclusief een onderhoudsbeurt, exclusief 1 binnenband en 5 buitenbanden en exclusief onkostenvergoeding afgerond 41 cent per km. In het begin veel geld op tafel, maar uiteindelijk vallen de kosten mee. En het is goed voor de gezondheid, dat is onbetaalbaar.
Zoals het eerder gelinkte artikel laat zien moet je denken aan Sportieve Tourfiets/Trekking/Hybride Fiets of een Racefiets als dat iets voor je is. Nieuwprijs zo tussen de €800 (ketting) en €1300 (riem).
Meer dan genoeg over geschreven op dit forum maar mijn voorkeur gaat uit naar een fiets met brede banden, schijfremmen, riem en een Nexus-8 waarbij voor mij een ligstuur het af maakt.
Zoals al gezegd is door @Jo2p , er spelen ook andere zaken mee.
Zijn keuze is een velomobiel. De jouwe hoeft dat niet te zijn, maar naast electrisch of niet, is er uiteraard nog de keus voor een ligfiets, in allerlei uitvoeringen.
Daarnaast: zweten doe je op elke fiets, en dan is jezelf niet kunnen opfrissen niet zo prettig.
Zelf heb ik gekozen voor electrisch, maar misschien spelen de leeftijd en de verminderde spierkracht hierin een rol
Vandaag bij de lokale fietsenmaker/verkoper geweest.
Een Ebike begint rond de 2200.- met de accu betreft afstand die er geadviseerd werd… 500W
Met middenmotor…
Budget is max 2000.-
Dus dat wordt lastig.
Op advies van de verkoper ook gekeken bij de sportievere fietsen. De volgende fietsen vielen mij positief op:
Batavus dinsdag exclusive plus 1649.-
Giant anytour 1299.-
Koga F3 6.0 1999.-
Koga F3 8.0 2149.- (buiten budget)
Volgende week eens een proefritje maken. Benieuwd of dit net zo snel is als een ebike.
Iemand ervaring met bovenstaande fietsen?
Geen ervaring met deze fietsen specifiek maar ik kan wel specs lezen en dit soort merken maken over het algemeen geen slechte fietsen.
De Batavus heeft een Alfine-11 naaf
De Giant anytour CS 3 moet je niet hebben, die heeft een Nexus-7, CS 1/2 prima, die hebben een Nexus 8
De Koga F3 6.0 heeft een verende voorvork waar ik geen fan van ben.
De Giant is denk ik gewoon een prima fiets, de Alfine-11 heb je in Nederland niet echt nodig maar olie vervangen is makkelijker dan de Nexus-8 servicen hoewel die erg lang het goed doet zonder onderhoud,
Koga fietsen zijn goed maar beduidend duurder dan vergelijkbare andere merken en niet echt beter. Enige voordeel is dat waarschijnlijk de tweedehandsprijs ook hoger is.
@remonvl de genoemde fietsen geen ervaring mee.
Wel met een giant met middenmotor en 500 accu.
Op de allerhoogste ondersteuning heb ik in theorie nog een bereik van ruim 60 km.
In de laagste stand 160 km.
Zelfs op kampeervakanties met een aanhangbakje en kampeerspullen erin (bij elkaar toch 20 a 30 kg), en de ondersteuning op stand 2 a 3, was ruim 70 km per dag heel goed haalbaar, met regelmatig 30% capaciteit over.
Wat ik hiermee zeggen wil is dat gezien jouw afstanden (30 km per werkdag, supermarktbezoek en rondritjes), misschien de accu capaciteit wat groot is.
Als een electrische fiets toch stiekum de voorkeur heeft, is een occasion wellicht een mogelijkheid. De accu heeft dan minder opslagvermogen over, maar mogelijk voor jou voldoende. Daarnaast is revisie van de accu ook dan een optie.
Veel fietsenmakers kunnen de accu testen op capaciteit, en ook revisie bedrijven kunnen dit.
Ik had inderdaad wat gelezen over de voorvork van de Koga dat dit geen topper is.
Gisteren wel al een test rit gemaakt de Batavus van iemand die de fiets sinds kort heeft.
Rijdt heerlijk.
Ik zag dat de Giant een verende zadelpen heeft. Lijkt me geen must(?)
De Batavus was een heren model frame. Wat me.opvalt is dat ik veel dames fietsen ziet waar heren op rijden.
De verkoper kon mij vertellen dat het herenframe langzaam.uit het straatbeeld verdwijnt.
Dus dat wordt ook nog een keuze betreft soort frame.