Eikenprocessierups-vrije routes

Ik ben afgelopen week tijdens het fietsen een paar keer langs een route gekomen waar de bomen met een rood-wit lint voor de processierups zijn gemarkeerd. Ik heb dat daarna wel geweten door de jeukbultjes…

De komende maanden zal dit alleen maar erger worden verwacht ik, en het is waarschijnlijk ook niet een probleem van dit jaar. Zou het mogelijk zijn om wegen met eikenbomen apart op te nemen en te kunnen ‘ontwijken’, beetje vergelijkbaar met de strooiroutes? De gemeenten hebben deze informatie wel beschikbaar.

Goed idee!

Ik denk dat de route database van de fietserbond (nog) geen informatie heeft over het type bos of waar waarschuwingen voor de eikenprocessierups te vinden zijn, maar misschien kan dat toegevoegd worden.

Zelf ken ik openstreetmap goed en die kan wel een eikenbos aangeven maar dat soort attributen worden eigenlijk (nog) nooit aan een bos meegeven.

Vorig jaar was het eerste jaar met veel klachten maar het lijkt niet meer dan één maand te duren:

Screenshot_20200601_162159

Bron: Cijfers gezondheidsklachten door eikenprocessierups 2019 nuttig voor aanpak in 2020.

technisch gezien zouden we een route kunnen maken die een bepaalde afstand houdt tot bomen waar de processierups in zit. Echter, het grootste probleem is, dat wij ook niet weten waar die rupsen zitten. Ik heb het nog nagekeken bij het Kennisplatform Processierups, maar er is nog geen overzichtskaart daarvan. Zie https://processierups.nu/veelgestelde-vragen/is-er-een-kaart-waarop-te-zien-is-waar-processierupsen-zitten/ Zolang er geen landelijke database is met alle meldingen, kunnen wij geen betrouwbare routeplanner maken. Er zijn een aantal gemeentes die dit wel bijhouden in hun eigen systemen, maar het is ondoenlijk voor ons om daar allemaal aparte koppelingen mee te maken.

Er staan wel : “ We bekijken de mogelijkheden voor een landelijk meldingspunt of overzichtskaart, maar die is dus helaas nog niet beschikbaar. ” Dus wie weet dat het later wel mogelijk gaat worden.

Met vriendelijke groet,

Richard Valkering
Team Fietsrouteplanner