Einde van de autovrije fietsdrop?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/einde-van-de-autovrije-fietsdrop/

UTRECHT- AR20220402-0002 Eigenaresse van de Drop-Inn, Mary de Bruijn (62) stopt na 43 jaar. Jarenlang kregen van de Drop Inn in Utrecht zorgvuldig gescheiden fietsdrop. Nooit zat er per ongeluk een autootje tussen. Maar Mary de Bruijn stopt ermee. Misschien ken je ze wel, die zakken gemengde auto- en fietsdrop. Als Fietsersbond houden we die…

Zijn er ook taalkundig geschoolde deelnemers aan dit forum?
Drop in de vorm van een fiets, plegen wij fietsdrop te noemen.
Maar een van tv-reclame bekende fabrikant van vele soorten drop, gebruikt het woord dropfiets voor dropjes met schuimgom in een fruitsmaak.

Het woord dropfiets staat niet in de Dikke van Dale.
Het is fietszadel, fietsband, enz, Maar het is ook stadsfiets, loopfiets, enz
Dus waarom niet dropfiets?
Drop in de vorm van munten heet ook dropgeld.

Het woord dropfiets zou kunnen verwijzen naar de fiets waarmee Johannes Koenrades Klene vanaf de Looiersgracht in Amsterdam zijn snoepwaren rondbracht.
Vergelijk transportfiets, bakfiets, ed.

Een grafische vormgever gebruikt het woord dropfiets voor een fiets met wielen gemaakt van veterdrop.
https://media.posterlounge.com/img/products/660000/654557/654557_poster.jpg

Waarom pure fietsdrop niet bestaat, is mij een raadsel.
Dropfiets wordt ook verkocht als een mengelmoes van fietsdrop en autodrop.
Brommerdrop (winegum) wordt niet gemengd met andere vervoermiddelen.
Maar krijgt wel negatieve namen mee als Scheurijzer, Koeriertje, Brommer chaos, ed (2014, Vogelvrije Fietser)
Een zak met uitsluitend autodropjes kan je kopen onder de naam wegwerkers.
Treindrop bestaat uitsluitend uit wagons, locomotieven, enz.
Drop in de vorm van paardenkoppen, koeienkoppen, enz worden niet gemengd als zijnde boerderijdieren.

Laurierdrop bevat laurier, fietsdrop geen fiets

De nazaten van Jan Peters verkopen pure fietsdrop.
Een probleempje.
Het bedrijf is gevestigd in de USA.

Maar welke smaak past bij fietsdrop?
Ik ben zelf een liefhebber van zoute drop.
Ik kan een hele zak in een keer opeten.

Behalve dat drop veel glycyrrhizine bevat, blijkt de zoute smaak de smaak van een of andere chloride te zijn.
En nu vind ik zoute drop op eens niet meer zo lekker.

Misschien doen we er beter aan om op zoek te gaan naar een alternatief voor drop in de vorm van een fiets.

Ja, die zoute smaak wordt inderdaad veroorzaakt door een chloride, natrium-chloride vermoedelijk. (Keukenzout)

Waarom legt de FB geen kontakt met Katja ?
Katja is een fabrikant van veggie snoep.
Het moet niet moeilijk zijn om een link te leggen tussen de waarden die de FB nastreeft, en de waarden die Katja nastreeft.
De algemeen directeur van Katja (Jeroen van Eunen) heeft een profiel op Strava.

Katja snoep

1 like