Electrische Fietspomp

Tegenwoordig is er een groot aanbod van “electrische” fietspompen. Ideaal als powerbank, verlichting enz. In de advertentie wordt reclame gemaakt dat bij de juiste druk de pomp afslaat. Hoe zit dat met een Hollands ventiel? Mijn Schwalbe bandenspanning meter is alleen geschikt voor een Frans- of Schrader ventiel.
Kortom is zo’n pomp ook bruikbaar voor Hollands ventiel.

Het eenvoudigste is om voortaan fietsbanden met Sclaverand te kopen.
Er zijn adapters van Dunlop nasr Sclaverand te koop.
Maar ze kosten een vermogen.
( terwijl een adapter van Sclaverand naar Dunlop nauwelijks iets kost)

Ik vraag mij wel af of met een verloop van Dunlop naar Sclaverand die pomp bij 4 bar wel af zal slaan. Bij mijn Schrader en Frans ventiel slaat mijn pomp gewoon af.
Maw is zo’n electrische pomp in staat de druk weer te geven die op het Dumlop ventiel wordt uitgeoefend. Met de Handpomp en met zo’n manometer lukt dat wel.

Geen enkel apparaat meet de druk in de band.
Elk apparaat meet de druk in de leiding naar de band.
Dat is de druk voor het ventiel.

Als het ventiel een hoge doorstroomweerstand heeft, zal je veel drukverlies hebben.
Maar als je even wacht, en er geen sprake meer is van een luchtstroom door het ventiel, is die doorstroomweerstand niet meer relevant.

De vraag is dus. Hoeveel geduld heeft de sensor van je hightechpomp.

Helder. Dan is het gewoon uitproberen. Met een Schwalbe meter meet je de druk die uit de band vrijkomt. Deze werkte niet op het Dunlop ventiel. Vandaar dat mijn twijfels.