Electrische Fietspomp

Tegenwoordig is er een groot aanbod van “electrische” fietspompen. Ideaal als powerbank, verlichting enz. In de advertentie wordt reclame gemaakt dat bij de juiste druk de pomp afslaat. Hoe zit dat met een Hollands ventiel? Mijn Schwalbe bandenspanning meter is alleen geschikt voor een Frans- of Schrader ventiel.
Kortom is zo’n pomp ook bruikbaar voor Hollands ventiel.

Het eenvoudigste is om voortaan fietsbanden met Sclaverand te kopen.
Er zijn adapters van Dunlop nasr Sclaverand te koop.
Maar ze kosten een vermogen.
( terwijl een adapter van Sclaverand naar Dunlop nauwelijks iets kost)

Ik vraag mij wel af of met een verloop van Dunlop naar Sclaverand die pomp bij 4 bar wel af zal slaan. Bij mijn Schrader en Frans ventiel slaat mijn pomp gewoon af.
Maw is zo’n electrische pomp in staat de druk weer te geven die op het Dumlop ventiel wordt uitgeoefend. Met de Handpomp en met zo’n manometer lukt dat wel.

Geen enkel apparaat meet de druk in de band.
Elk apparaat meet de druk in de leiding naar de band.
Dat is de druk voor het ventiel.

Als het ventiel een hoge doorstroomweerstand heeft, zal je veel drukverlies hebben.
Maar als je even wacht, en er geen sprake meer is van een luchtstroom door het ventiel, is die doorstroomweerstand niet meer relevant.

De vraag is dus. Hoeveel geduld heeft de sensor van je hightechpomp.

Helder. Dan is het gewoon uitproberen. Met een Schwalbe meter meet je de druk die uit de band vrijkomt. Deze werkte niet op het Dunlop ventiel. Vandaar dat mijn twijfels.

Ik zal binnenkort rapporteren wat zo’n electrische pomp aangeeft bij een Dunlop ventiel. Zal een band leeg laten lopen om te kijken of hij afslaat.

Poging geslaagd. Eenvoudiger dan het autoventiel. Bij geleverde verloopstuk op Dunlop ventiel draaien. Sloeg bij ingestelde druk af.
Apparaat weegt niks en kan als verlichting gebruikt worden.

Ik loop wat te hannessen met een Schrader ventiel.Bij een pompstation druk je de slang stevig op het ventiel en de boel slaat af bij de vooraf ingestelde druk.

Met mijn fietspomp met de hand liep het autoventiel vlot leeg toen ik de slang er op drukte en zat ik direct met een lege band. Lekker dan!
Verloop nippels gehaald voor een Dunlop ventiel. Dan moet je de nippel er snel op- of afdraaien anders verlies je heel veel lucht.

Dat is nu de crux bij de elektrische fietspomp. Met alle (on) handigheid moet ik snel een slang op het ventiel draaien. Dat lukt niet zo vlot en mijn fietsband was volkomen leeg voordat de slang vastgedraaid wss. In ongeveer 3 minuten was de band wel weer op 4 bar gebracht.
Bij het afdraaien raakte ik wel weer wat lucht kwijt, maar niet substantieel.

Mijn nieuwe aanschaf kan ik ook voor de auto gebruiken. Hij geeft ook de druk aan, maar ook die band zal volledig leeglopen.

Wat gaat er mis???

De banden van de fiets bij de pomp op 4 bar bol geblaft en daar het afdraaien van het slangetje thuis, was ik van de 4 bar maar 0,15 bar kwijt.
Voor onderweg in geval van nood is de electronische fietspomp hanteerbaar en en licht apparaat.

Voor klussen in en rond het huis heb ik een compressor met een luchtpistool voor auto- en fietsbanden. Met een goed afleesbare drukmeter. Werkt bijzonder goed en door het gemak van de apparatuur worden de banden elke maand weer op de juiste druk gezet. De compressor (Stanley 8 bar) kostte een paar honderd euro maar na het aanbrengen van nieuwe houten gevelbekleding met RVS-nagels zijn die kosten dik terugverdiend. Erg handig om dit spul in huis te hebben.