Elektrische fietsen 2021

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/elektrische-fietsen-2021/

TestKees helpt je met kiezen Er zijn honderden verschillende elektrische fietsen te koop van allerlei merken. Het aanbod lijkt divers maar eigenlijk is de keus vrij overzichtelijk, zegt Kees Bakker. ‘Beslis voor jezelf wat belangrijk voor je is. En bedenk ook: wat heb ik nodig?’ Kees Bakker (TestKees) is testredacteur en consumentenvoorlichter van de Fietsersbond.…

Het testen van E-fietsen is aan mij wel besteed. Om de prestaties van de fietsen onderling te vergelijken heb ik de RPA-methode ontwikkeld (rijplezierafstand), een redelijk objectieve berekening op basis van stroomverbruik, gemiddelde snelheid, toerental en accucapaciteit. Door de berekende RPA-waarde te delen op de aanschafprijs kan bovendien bepaald worden welke fietsen financieel aantrekkelijk zijn. Voor speed pedelecs heb ik een aangepaste RPA25+ berekening gemaakt waarbij alleen de gemiddelde snelheid boven 25 km/u meegerekend wordt.

Nog nooit van de rpa berekening gehoord, Ben benieuwd hoe die luidt.
Nb op hoeveel fietsen getest?

Dat je er nog niet van gehoord hebt is logisch, de berekeningsmethode is in oktober 2020 door mij opgesteld en getest op een twintigtal E-fietsen, met name speed pedelecs.

De theorie is als volgt:

  • accucapaciteit in Wh
  • het stroomverbruik van de E-fiets is een indicatie voor de mate van ondersteuning van de fiets (aandrijflijn, dus motor, overbrenging, versnellingen en wielen/banden)… hoe hoger het stroomverbruik des te sterker de ondersteuning, eenheid Wh/km
  • minimale actieradius wordt bepaald door accucapaciteit en stroomverbruik (bij een zo hoog mogelijke, comfortabele snelheid bij maximale ondersteuning)… eenheid Wh gedeeld door Wh/km ofwel Wh maal km/Wh = km
  • gemiddelde snelheid… hoe hoger de snelheid hoe beter de ondersteuning en het verzet, eenheid km/h
  • geleverde vermogen door de fiets wordt bepaald door het stroomverbruik en de gemiddelde snelheid… hoe hoger het geleverde vermogen des te beter de ondersteuning door de fiets, eenheid Wh/km gedeeld door km/h = Wh/km maal h/km = Wh/h = W
  • toerental is het aantal toeren per minuut van de trappers, eenheid rpm
  • rijplezier = stroomverbruik x gemiddelde snelheid / toerental in W/rpm

We hebben nu een redelijk objectieve maat voor het rijplezier, maar er is nog een factor van belang: de accucapaciteit. Immers met een kleine accu duurt het rijplezier korter.

En zo ontstaat de RPA-methode, ofwel berekening van de rijplezierafstand waarmee de prestaties van E-fietsen onderling goed te vergelijken zijn. RPA = rijplezier x minimale actieradius in Wkm/rpm.

De laatste stap is om de aanschafprijs mee te rekenen: RPA / aanschafkosten in RPA/€… een hogere waarde betekent meer “bang for your bucks”.

Tijdens testritten heb ik speed pedelecs van diverse merken uitgeprobeerd en de RPA-berekening op losgelaten. Resultaat: Stromer ST5 biedt hoogste rijplezierafstand en de Stromer ST1 met 983 Wh accu de hoogste RPA per euro.

Binnenkort komt Klever met een nieuw topmodel op de markt, de X Alpha 45 die voorzien is van een 1200 Wh accu, een 800 Watt hubmotor, riemaandrijving en Pinion-versnellingsbak. Op basis van de testresultaten van de Klever X speed Pinion kan ik voorspellen dat deze fiets zowel de Stromer ST5 verslaat op RPA en de Stromer ST1 op RPA/€… In mei 2021 kunnen we dat gaan testen.

Hoi Lomito.

Bestaat er al een lijstje met fietsen en hun RPA waardes?

McMelloW

Beste Kees,

Bij veel nieuwe e-bike modellen zie ik allemaal extra bellen en toeters verschijnen. Zoals hydraulische schijfremmen, belt-aandrijving, verende zadelpen, verende voorvork. Bijna altijd zijn dit dan standaard opties op de fiets en kan je niet voor goedkopere opties kiezen. Heb je enige idee waarom dit zo is?

McMelloW

Uiteraard…

Vergelijking speed pedelecs.pdf (35,4 KB)

1 like

Het wordt een beetje lastig om alles bij elkaar te zoeken, weet iemand of er ergens een lijst is met de beste geteste E-Bike onderdelen? Dus b.v. de beste motor, beste aandrijving met versnelling, vering, remmen enzovoort.

Wat is het beste?

Met wat jij schrijft denk ik aan een Riese en Muller Superdelite met Bosch CX, 2 batterijen, voor en achter vering, en een Rohloff naaf.
Bereid je maar voor om 7000-8000€ af te tikken…

Kijk gewoon eens tussen de testen die je hier vindt, of zet er even bij wat je met de fiets wil doen.
Zondag een rondje, een reis naar Rome of dagelijks 30 km naar je werk… dat maakt nogal een verschil.

Dat heb je super gedaan!!

Op tweakers ben ik vooral expert op accu-gebied en ik heb daar al honderden vragen over accu’s beantwoord. Leuk om je te onderscheiden en daarmee ook mensen te helpen :slight_smile: