Elektrische fietsentest 2019, een voorproefje

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/elektrische-fietsentest-2019-een-voorproefje/

Vier dagen lang hebben 70 testfietsers samen met TestKees 37 elektrische fietsen getest. De uitslag van de test die de Fietsersbond samen met de Telegraaf doet, is op 20 april bekend. Maar TestKees vertelt nu alvast wat hem is opgevallen. Brede banden op elektrische fietsen TestKees pleitte altijd al voor bredere banden op elektrische fietsen.…

De middenmotoren hebben wel zo’n beetje gewonnen… we hebben het dan vooral over E-fietsen die tot 25 km/u ondersteunen, de zogenaamde pedelecs dus… voor de snelle variant, de speed pedelecs die tot 45 km/u ondersteunen zien we juist het tegenovergestelde: merken met middenmotoren zien hun verkopen dalen en sommige merken stoppen er zelfs mee (Sparta). Te veel slijtage en te weinig vermogen waardoor het voor de gebruiker lastig is om tussen het autoverkeer mee te komen. Hier zijn het juist de achterwielmotoren die de norm zetten met hoge vermogens en weinig slijtage op de aandrijflijn.

De achterwielmotoren hebben wel als nadeel dat het toerental van de motor laag is waardoor de temperatuur snel kan oplopen bij lange beklimmimgen. Maar voor forensen in de Lage Landen spelen beklimmingen vrijwel geen rol van betekenis, zodat de achterwielmotor prima presteert.

En die achterwielmotoren zijn vrijwel geluidsloos terwijl de middenmotoren juist een akelig hoog jankend geluid produceren. Het is maar wat je comfortabel vindt.

Wat wil je hier precies zeggen?
Bedoel je te zeggen dat het vervelend is om ingehaald te worden?

De achtergrond van mijn vraag:
In het verleden heeft de FB zich druk gemaakt om de brommer van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen.
De wegbeheerders hadden daar sowieso al weinig zin in.
Maar ook de brommers blijken in de praktijk weinig gebruik te maken van de mogelijkheid om snelheid te maken op de autorijbaan.

Als langzame fietser zie ik dat met lede ogen aan.
Maar ik heb nog geen overtuigende reactie gekregen van een brommerrijder.

Een fietser op de rijbaan roept agressie op bij auto’s, vooral als ze niet kunnen inhalen en de fietssnelheid lager is dan de Vmax. Voor een speed pedelec met middenmotor (doorgaans 350Watt) is een snelheid van 45 km/u niet haalbaar onder normale omstandigheden, eerder 35 km/u en dan ook nog alleen onder normale omstandigheden. Met wind tegen en/of een lange helling zakt de snelheid verder in richting 25-30 km/u… Een SP met een vermogen van 500+ Watt rijdt gemakkelijker 45 km/u en is daardoor minder een rijdend obstakel voor auto’s dan een spijt pedelec.

Een herkenbaar probleem.
Ook voor mij als beenkrachtfietser.

De rijbaan is 2.70 meter breed
De auto is 1.70 meter breed
Ik ben 0.60 meter breed.
Het zou moeten passen.
Maar toch gaat de auto hinderlijk op mijn achterwiel zitten.

Goede raad is duur.
Omdat ik niet de keuze heb om over de stoep verder te rijden, heb ik moeten leren om de automobilist in zijn sop gaar te laten koken.
Het fietst niet prettig. Maar ik zou niet weten wat anders te doen.
De brommer daarentegen heeft wel de keuze om voor een andere rijbaan te kiezen, in dit geval het fietspad.
Waar hij de fietsers weer irriteert.

Het is een ingewikkelde wereld.

Ik heb het juist even opgemeten… het ST5-stuur is 70 cm breed en dan heb ik de spiegel zelfs naar binnen gedraaid (onder het linker handvat) omdat er anders nog 12 cm bij komt. Met deze fiets is het geen probleem op de rijbaan te rijden. Onder vrijwel alle omstandigheden haal ik 45 km/u maar ik rij wel midden op de rijstrook om te voorkomen dat auto’s gaan inhalen waar dat niet kan en mij vervolgens in de kant drukken. Met zo’n beest van een fiets is het geen probleem om de weg op te eisen… Met een 35 km/u spijt pedelec is dat een ander verhaal.

Twee jaar geleden verschenen er verhalen over een nieuwe accu met type 21700 cellen die een veel langere levensduur zouden hebben en een geweldige actieradius. De belofte in de stukjes was dat dat soort accu’s de standaard zouden worden in 2018. Nooit meer iets van gehoord.

Dus hoe zit het nu met die nieuwe accu’s??? Zijn er al fabrikanten die ze gebruiken? :eyes:

Er waren trouwens ook verhalen over accu’s die niet meer in brand zouden kunnen vliegen. Kan de e-bike mee het vliegtuig in. Ook nooit meer iets van gehoord.

Beloftes van een nieuwe, betere accu worden bij wijze van spreken vaker gemaakt dan er accu’s gemaakt worden. Het valt ook niet mee om een accu te maken met een hogere energiedichtheid EN die veiliger is EN lager gewicht EN/OF kleiner volume EN milieuvriendelijker EN goedkoper is. Het is niet minder dan de heilige graal…

De accu bestaat al maar wie gebruikt deze? Dat is de vraag. Het is zeker geen toekomstmuziek !

Lees maar even:

en

Die artikelen van het Tweewieler magazine zijn geschreven door de marketing afdeling, voor een meer diepgravend, technisch verhaal, zie http://jes.ecsdl.org/content/165/14/A3284.full

Als ik dat verhaal zo lees, zijn 21700/20700 cellen goedkoper te produceren en lijkt de techniek om batterijen te maken vooruitgegaan te zijn, maar het zou me niet verbazen als de belangrijkste reden is die “tot 60 procent meer capaciteit” die wordt genoemd. De batterijcapaciteit per volume-eenheid gaat niet echt omhoog dus ik vraag me af of daarmee de batterijen groter gaan worden.

Het idee dat je met een 500W makkelijk 45 km/h en dús geen probleem meer zou hebben is op zijn zachtst gezegd misleidend. Want zelfs met 45 km/h wordt je op veel wegen achterop gereden.
En wat te denken van filerijden omdat je niet even over het fietspad kan?
Ook op een ST5 ben je opgejaagd wild.

Zo ervaar ik dat niet. Eerder reed ik op een ST2s en met die fiets voelde ik me wel opgejaagd wild op de rijbaan. Met de ST5 rij ik gemakkelijker 45 km/u, zelfs met tegenwind waardoor ik beter met autoverkeer kan meerijden.

De ST5 geeft een heel ander rijgevoel, ik rij daardoor vaker op de rijbaan… en dan ook midden op de rijbaan, soms vele kilometers lang.

Voor een gemiddelde speed pedelec is dat wellicht niet het geval en dat geldt zeker voor de vele spijt pedelecs met middenmotor die met moeite de 40 aantikken. Je ziet dan ook dat deze opgevoerde E-bikes steeds minder verkocht worden terwijl de fietsen met achterwielmotor juist hun verkopen zien stijgen.

Zie mijn uitleg: Speed pedelec, specialisatie van de markt als gevolg van regelgeving