Elektrische vouwfiets (single speed) vs Brompton met 3 versnellingen?

Hallo,

ik zit met een dilemma.

Ik sta op het punt om een vouwfiets te kopen en zit te twijfelen tussen 2 modellen:

Vouwfiets A is een elektrische vouwfiets, je kan er met een volledig opgeladen batterij 25 à 30km mee rijden met een maximum snelheid van 25km/u. De afmetingen zijn als volgt ->

Niet gevouwen (l x b x h:
125 x 55 x 105 cm

Gevouwen:
76 x 16 x 60 cm

Gewicht:
10.6kg

Vouwfiets B is een doorsnee Brompton (non-electric) M type met 3 versnellingen:

Afmetingen zijn gelijkaardig met die van boven maar de Brompton weegt gemiddeld 12kg en is iets breder wanneer het gevouwen is, ± 30cm.

Mijn voorkeur gaat eerder naar deze elektrische fiets maar langs de andere kant vraag ik mij af in welke mate 3 versnellingen belangrijk is? Voor- en nadelen?

Ik wil deze fiets voornamelijk voor de volgende doeleinden gebruiken: woon-werkverkeer (5km heen en 5km terug, af en toe eens een fietstocht van maximaal 20-25km en natuurlijk op vakantie (eerder kleine afstanden van maximaal 5 à 10km).

Wie o wie heeft raad? :blush:

Bij een drieversnellingsnaaf is de eerste versnelling meestal veel te licht, en de derde versnelling meestal veel te zwaar.
Een drieversnellingsnaaf is pas zinvol als de versnellingsstappen ongeveer vijf procent van elkaar verschillen.

Bij de elektrische fiets moet je je wel realiseren dat de opgave van de fabrikant mbt de actieradius, alleen wordt gehaald onder ideale omstandigheden (constante snelheid, 80 rpm, ed)

Stappen van 5% zijn helemaal niets. 10-15% is gebruikelijk, zowel bij derailleur- als 7v en 8v naafversnelling. Ook Rohloff heeft dergelijke stappen (13.5%). Bij een Sturmey Archer naaf zijn de stappen (van 0.75, via 1,0 naar 1.33) inderdaad erg groot. Maar of hier sprake is van een SA naaf blijkt nergens uit.

Bij de elektrische fiets zonder versnellingen is het belangrijk bij welke snelheid welk vermogen kan worden geleverd en wat de vaste versnelling is.

Als je op jou kruissnelheid meer of minder toeren moet trappen dan jij comfortabel vindt dan is het een slechte keuze. Waarschijnlijk kan de motor ook weinig vermogen leveren bij lage snelheid, verwacht er dus niet al te veel bij bij het optrekken na bijv. een stoplicht.

Ik zou zeker een proefrit maken.

Ik heb willen schrijven aan wat voor soort overbengingsverhouding behoefte is.
Op de website van Vlerick staat een mooi overzicht van alle overbengingsverhoudingen die door Brompton worden aangeboden.

In mijn ogen is de Brompton specifiek een fiets die je gebruikt voor voor- en natransport.
Maar Brompton heeft er voor gekozen om versnellingssytemen aan te bieden met een bereik van 764%, met stappen>20%, te beginnen met 1 op 0.9
Alsof we allemaal in San Francisco wonen.

Het remvermogen van de Brompton daarentegen is niet afgestemd op hellingen waar je met een verzet van 1:8 naar beneden gaat.

Die keuzes begrijp ik niet.
Na bestudering van de paginas van SheldonBrown over dit onderwerp ben ik van mening dat het technisch mogelijk moet zijn om een versnellingsnaaf te bouwen met kleine stapjes.

De kleinste overbengingsverhouding van de Brompton komt overeen met 5+ km/uur
Ik denk dat de laagste snelheid op een fiets met de geometrie van een Brompton 4 km/uur zou kunnen zijn.
Met een koppelarm zoals die van Rohloff zou dat geen probleem moeten zijn.

https://www.sheldonbrown.com/twist-internal.html

Het gyroscopisch effect van die kleine Brompton wieltjes (etrto 349mm) is erg klein. Ik ben bang dat 4km/u leidt tot omvallen en in elk geval tot slingeren en evenwichtsproblemen. Maar dat zijn met een Brompton toch theoretische situaties (behalve in Frisco).