Enviolo automatic ervaringen

Ik ben nieuw bij de bond en op het forum.
Sinds ca 1 maand ben ik in het bezit van een DutchID Phantom met enviolo automatic naaf. Over de fiets zelf ben dik tevreden maar ik ‘worstel’ nog wat met de automaat. Als 'm instel op cadans 65rpm blijft ie, volgens het kiox300-display vrijwel continu rond 70rpm hangen. Bij wind tegen of bergop valt ie terug tot onder de 60rpm. Als ik dan even stop met trappen en trappen weer hervat gaat ie weer naar 70. Volgens de enviolo-app staat de cadans op 65rpm.
De cadans kan ik bijstellen met (vierkante) controller aan het stuur. De reactie op een verandering van cadans vind ik traag.
Zijn er forumleden met ervaring met de enviolo automatic naaf?

Ik heb niet eerder van deze naaf gehoord.

Op de website van de naaf lees ik over een Automatiq backend die de OEMleverancier laat weten welke waardes hij aan de parameters moet toekennen.
Wat mij doet afvragen of je hier aan het goede adres bent.

Als je een Android telefoon hebt, is het niet ongebruikelijk dat de app niet op elke telefoon goed werkt.

Die app op android heb ik en doet wat ie moet doen, werkt goed.
Het principe van de traploze enviolo automatic is dat je een vast ingesteld cadans (rpm’s) fietst en dat afhankelijk van de inspanning de versnelling hoger of lager wordt waardoor je sneller of langzamer fietst. De cadans kun je via wat knopjes aan het stuur aanpassen.
Voor mijn gevoel is de regeling (te?) traag.
De rijwielwinkel, met prima service, heeft nog weinig ervaring met de naaf.
Dus vandaar dat ik de vraag hier heb gepost.

De oude app en software waren beter in te stellen nu kun je bij na niets in stellen
Dit is begin oktober 2022
Heb al veel contact gehad met de fietsenwinkel
En enviolo

Inmiddels 3 maanden verder en ik ervaar nog steeds dezelfde problemen met de Enviolo Automatic naaf (samengevat: bij instelling cadans 65 komt dat uit op 58-72 rpm).
Is er nou niemand op dit forum die een Enviolo Automatic naaf op zijn/haar fiets heeft en wat ervaring wil delen … dat verbaast mij wel …

Heb al gereageerd

Eh … maar daar lees ik niet wat jouw ervaringen zijn. Wel dat je contact hebt gehad met enviolo en de fietsenwinkel … maar waarover?

Is dat niet gewoon by design?

Als 'ie je cadans EXACT op 65 zou proberen te houden zou 'ie echt constant aan het schakelen zijn, dan lijkt het mij logischer dat 'ie 'm binnen een bepaalde range houdt.

Dank voor jullie reactie.

@vacuumbuis , ik ga je straks bellen.

Mee eens. Maar bij instelling 65 op een range van 58 tot 72 uitkomen … dan had ik beter weer een nexus8 naaf kunnen nemen.
Vooral in de situatie “heuveltje op” of “wind tegen” als je juist wil dat de versnelling wordt verlaagd (dus cadans handhaven) zakt de cadans 56-58 en moet je “stampen”. Krijg op het kiox display zelfs de melding “terugschakelen”.

Voorkeurscadans ietsjes hoger instellen?

Bij instelling 65 zit ik bij “neutrale omstandigheden” (weinig wind en vlak terrein) op ca 70 rpm (een flinke afwijking) maar die cadans vind ik prima maar, zoals gezegd, bij wind tegen of heuveltje gaat ie direct richting 60 of lager.
Af en toe twijfel ik natuurlijk ook … ligt het aan mij of aan mijn verwachtingen :see_no_evil: … vandaar ook naar de vraag om ervaringen.

Aanvullend aan “mijn probleem” … ik heb via mail en naderhand via de rijwielhandelaar contact gehad met Enviolo. Na veel heen en weer is er een nieuwe controller op de naaf gekomen. Teleurstelling was groot toen het probleem nog steeds hetzelfde was.
Recentelijk weer gemailed met (serviceafdeling) Enviolo. Daar werd geopperd dat mss de magneetringen in de naaf de oorzaak zijn.
Dus morgen weer naar de rijwielhandelaar want die moet weer contact opnemen met (een andere afdeling van) Enviolo … wordt vervolgd.
Maar ik hoor ook graag het geluid van de gebruikers van de Enviolo automatic.
Ondanks het geklooi met de naaf heb ik aan de Dutchid Phantom een fantastische fiets.

Clover al wat wijzer geworden?
Ik heb hetzelfde probleem.
Morgen afspraak bij de dealer…

@ klussie:
Wel wijzer geworden (alhoewel?) maar nog niets opgeschoten.
Ik zal proberen samen te vatten wat de problematiek lijkt te zijn.

Vorige week ben ik met de fiets bij mijn rijwielwinkel geweest.
Alle instellingen van Bosch en van Enviolo zijn gecheckt en deze waren oké. De laatst beschikbare software was geïnstalleerd.
We hebben uitgebreid de problematiek van de Enviolo automatic besproken.

Mijn voorzichtige conclusie is dat oorzaak van de problemen niet in de naaf zelf of in de controller ligt maar in software. Blijkbaar zijn de meeste problemen opgekomen sinds de update van de software in 2022 (?).
Volgens de rijwielhandelaar waren tot ergens in 2022 de software van Bosch en van Enviolo in elkaar geïntegreerd. Die software voldeed, naar verluid, in het merendeel van de gevallen goed (genoeg).
Maar er waren ook (veel?) problemen met vastlopers en crashes van de software. Men heeft de software van de systemen weer uit elkaar gehaald. De bijbehorende apps zijn ook aangepast.
Omdat de Enviolo-naaf de versnelling regelt obv de cadans maar de uitlezing van de cadans van het Boschsysteem krijgt moeten de software van Bosch en Enviolo toch met elkaar communiceren en dat is gewoon niet op orde.

Al met al een grote schande dat ze deze problematiek (nog) niet kunnen oplossen. Het feit dat er 2 probleemhouders (Bosch en Enviolo) zijn helpt daar niet bij.
Volgens de rijwielhandelaar is Bosch bezig om de software aan te passen (aan Enviolo?), wanneer die klaar is en wat dat inhoudt moet nog blijken. Daarnaast is het wachten op een update van Enviolo.
Rijwielhandelaren zijn in feite ook de dupe van deze ellende omdat ze ontevreden klanten hebben.

Het is goed om mekaar via dit topic op de hoogte te houden.

Vanmorgen het een en ander getest bij de dealer.
Ik weet niet of je dezelfde stuurbediening als ik heb maar bij mij was het probleem dat ik de Bluetooth verbinding met de enviolo niet activeerde.
Elke keer als je gaat fietsen moet je even op het middelste knopje drukken die dan even blauw wordt.
Nu heb je verbinding met je naaf.
Hierna kan je toetsen gebruiken om de cadans in te stellen.
De cadans die je ziet op de kiox heeft hier niets mee te maken en staat los van je instelling op je enviolo zoals je eerder al opmerkte.

We hebben ook de app van enviolo geïnstalleerd.
Hierop kan je de ingestelde cadans zien en ook wijzigen.

Het werkt nu in ieder geval :grinning:( tot zover) :wink:

Klopt, diezelfde controller heb ik ook en je moet idd activeren voor het fietsen. Als je dat te laat doet dan komt de bt verbinding het niet tot stand. Dan moet je stoppen kiox uitzetten en weer opstarten.
Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring vwb handhaven van de (in de enviolo-app) ingestelde cadans,

Groetjes, Bert (alias clover)

-------- Oorspronkelijk bericht --------

@klussie
Kun je inmiddels al wat zeggen over jouw ervaring met de Enviolo Automatic nu de BT verbinding van de controller werkt?
Houdt de automaat de cadans goed op de ingestelde waarde?

Van het weekend de boel getest en het werkt nu goed.
Kiox geeft de cadans weer die overeenkomt met de ingestelde waarde op de Enviolo.

Moet er wel bijzeggen dat dit op vlak terrein was maar met behoorlijk wat (tegen)wind.

Hoe het op heuvelachtig terrein gaat kan ik moeilijk testen. Woon in de kop van Noord Holland.

@klussie, fijn dat je weer opgeknapt bent en fijn te horen dat de Enviolo doet wat ie moet doen. Blijkbaar kan dat dus wel.
Mijn fiets krijgt deze week zijn eerste beurt (4 maanden / 1800 km) en men gaat dan ook de magneetringen checken. Als dat niets brengt dan wordt het complete achterwiel (in september) naar Enviolo gestuurd.

@klussie heb je al wat meer ervaring opgedaan met de Enviolo automaat? Houdt de automaat de ingestelde cadans ook goed als je plotseling (meer) tegenwind krijgt (bv als je ergens de hoek om gaat)?
Bij de beurt zijn de magneetringen van mijn fiets gecheckt, hier zijn geen afwijkingen geconstateerd. Het plan is om september/oktober het volledige achterwiel op te sturen.

Hoi Bert.

Inderdaad wat meer ervaring opgedaan en we begrijpen precies wat je bedoelt.
Hier ook bij behoorlijke tegenwind en heuvel op, het euvel dat je wat meer op de pedalen moet gaan “stampen”
Melding terugschakelen in het kiox display verschijnt.
De motor op meer ondersteuning zetten lost het wel op maar ben het met je eens dat de enviolo dit zou moeten opvangen.
Daar hebben de automaat voor gekozen nietwaar?

Groet.

Arie