Ervaring met gerepareerde E-bikes

Als “buurman” van een fietsenwinkel voor (speed) pedelecs test ik regelmatig e-bikes en speed pedelecs na reparatie om te controleren of de klacht daadwerkelijk verholpen is. En daar valt best wel over te vermelden. De ritjes maak ik sowieso al dus waarom niet gelijk een fiets testen? Voor mij is het geweldig omdat ik zo op veel verschillende elektrische fietsen kan rijden en daar een aardig beeld van kan vormen.

Een regelmatig terugkerende testrit is met een nieuwe Stromer ST1 of ST2 die als klacht hebben dat de elektra soms helemaal uitschakelt wanneer de fiets door een kuil of over een boomstronk rijdt. Het blijkt dat er kleine maatverschillen zitten in de accubak en de accu’s waardoor er soms net te veel speling is. Bij een schokbeweging kan het elektrische contact tussen accu en fiets even verbroken worden waardoor alles uitschakelt. Na inschakelen van de fiets is alles weer hersteld maar voor de gebruikers is dit zeer frustrerend.

De oplossing voor het probleem is redelijk eenvoudig: de ruimte in accubak wordt iets opgevuld waardoor de accu strakker in de behuizing zit.

Maar dan moet dit getest worden. Mijn favoriete testlocatie is de Italiaanse weg in Doorwerth, een oude fietsroute die door de baron van kasteel Doorwerth is aangelegd met haarspeldbochten zodat hij met zijn fiets de Boersberg op kon fietsen. De weg is bestraat met kleine gebakken klinker die heerlijk schots en scheef liggen en voorzien zijn van perfecte kuilen voor een accutest.

Vanuit Doorwerth daal ik de Italiaanse weg af richting kasteel. Het huidige record staat op 5 uitvallen op 1 afdaling… Maar doorgaans komen alle fietsen prima door deze ultieme test. Bijkomend voordeel is dat ik geen last heb van nierstenen.

Een video van de afdaling over de Italiaanse weg: https://youtu.be/neQk_2vCHIQ?t=2666

2 likes

Een leuk verhaal.
Tegelijkertijd een treurig beeld van het gebrek aan expertise van de e-bike fietsenmaker.
Ben je op de genoemde berg ook al eens een Tesla tegen gekomen die op een of ander mankement moest worden getest ?

Van gebrek aan expertise van de fietsenmaker is geen sprake. Juist het tegenovergestelde: hun expertise is zo goed dat problemen opgelost worden waar de fabrikanten nog van kunnen leren. Mede daarom is mijn dealer uitgeroepen tot beste Stromer-dealer wereldwijd.

Een andere dealer zal de E-bike repareren en teruggeven aan de klant, terwijl mijn dealer de fiets eerst aan een grondige test onderwerpt.

Vandaag heb ik een Riese und Müller High Speed getest met Rohloff-naaf. Een versnelling die bijna net zo lekker werkt als de Shimano XTR Di2 op mijn ST5. Maar precies die Rohloff was het probleem… d.w.z. doortrappen bij hoge trapbelasting. De dealer kan een gespecialiseerde versnelling als een een Rohloff of Pinion niet zelf repareren dus opgestuurd naar de fabrikant ter reparatie, terug gemonteerd op de fiets door de dealer en aan mij meegegeven ter controle. En terecht want tot twee maal toe trapte de hoogste versnelling door op een ritje van ongeveer 20 km. De klant heeft ondertussen een gelijkwaardige leenfiets en merkt hier niets van. Veel erger zou het zijn als de fiets met gebrek wordt teruggeleverd aan de klant.

@Lomito, ik meen wel eens op dit forum te hebben gelezen dat je je altijd met de auto hebt verplaatst. En op een gegeven dag bent overgestapt op een Stromer.
En die fiets steevast elke xx kilometer bij de fietsenmaker afgeeft voor preventief onderhoud.

De ebikefietsers die ik ken, zijn fietsers die vanaf een trapfiets zijn overgestapt op een ebike.
Als fietser waren ze al niet gewend om hun fiets te verwennen met preventief onderhoud. Als ebiker vinden ze dat nog steeds niet nodig.

Ik heb in 2017 een Stromer ST2s gekocht om eindelijk eens wat aan lichaamsbeweging te gaan doen. Zo’n supersnelle fiets is dermate aantrekkelijk dat je meer noodzakelijke ritten gaat fietsen maar ook meer niet noodzakelijke ritten gaat maken. Voor 2017 deed ik inderdaad alles met de auto, woon op het platteland en de dichtstbijzijnde steden Wageningen, Arnhem en Nijmegen liggen allemaal zo’n 12-16 km van mijn woonplaats. Net te ver om als verstokte automobilist even de fiets als alternatief te nemen, zelfs niet bij mooi weer.

Hoe anders is dat met een elektrische fiets, je actieradius gaat van 3-5 km naar 30-50 km en door het wegnemen van een groot nadeel (tegenwind) krijg je meer zin om de elektrische fiets te pakken.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik de speed pedelec zo leuk vond dat ik onze tweede auto niet meer gebruikte en verkocht heb. Dat was niet gepland maar het pakte zo uit. We zijn nu ruim 4 jaar verder en nog altijd rij ik met veel plezier op de speed pedelec. Dagelijks ben ik onderweg om klanten en instanties te bezoeken, 's avonds doe ik graag een extra rondje omdat het zo heerlijk is om een uurtje te knallen.
De fiets wordt met enige regelmaat onderhouden door de dealer, ik ben erg lui en laat zelfs de banden oppompen bij de dealer maar die woont dan ook slechts enkele honderden meters van mijn huis. Ketting en derailleur schoonmaken doe ik vrijwel nooit, poets de fiets hooguit op om een beetje toonbaar bij klanten te arriveren.

De elektrische fietsen die ik voor de dealer test zijn van zeer verschillende klanten. Sommigen laten hun fiets inderdaad nooit onderhouden totdat er iets gerepareerd moet worden, dat piept en kraakt dat het een lieve lust is. Maar bij de meeste tests gaat om relatief nieuwe fietsen die al snel na aflevering een gebrek vertonen. Die klanten hebben een flink bedrag betaald voor een nieuwe fiets en verwachten terecht dat dergelijke gebreken snel en adequaat verholpen worden. Een uitgebreide test voorkomt dat een lastig herstelbaar gebrek (bijvoorbeeld ondersteuning is niet optimaal) niet goed verholpen wordt en de klant alsnog moet terugkomen voor reparatie.

Een peperdure Rohloff-naaf die doortrapt is ook zo’n lastig geval, de dealer kan dergelijke complexe systemen niet zelf onderzoeken en repareren, en is daarbij afhankelijk van de technische support van de fabrikant. Als die het product weer teruglevert moet je maar hopen dat het probleem verholpen is. De uitgevoerde test vorige week liet echter zien dat de reparatie niet geslaagd is en de naaf tot twee keer toe doortrapte. Ofwel de naaf is direct weer teruggestuurd naar de fabrikant zodat de klant niet wordt opgezadeld met een herhaling van klachten.

Afgelopen week heb ik drie gerepareerde Stromer-fietsen mogen testen. De eerste is een ST5-2020… een nog relatief jonge fiets met slechts 1.000 km op de teller. Opvallend is dat de fiets nog vrijwel geheel af-fabriek is, alleen het optionele bagagerek verraad een compromis op het prachtige ontwerp van de fiets. De klacht betrof onvoldoende ondersteuning, dit is een veelvoorkomende klacht bij Stromer-fietsen en is meestal te herleiden tot een slecht functionerende krachtsensor.

Aangezien die sensoren zo vaak aanleiding zijn tot klachten is Stromer een nieuw type sensor gaan gebruiken die zo gevoelig is dat dit ook weer tot klachten leidt: de fiets gaat scooteren, ofwel ondersteuning zonder trapkracht. Het advies is dan ook om de sensorgevoeligheid niet maximaal in te stellen.

Op mijn eigen ST5 heb ik dat scooteren ook mogen ervaren. Wellicht is het een mooi vooruitzicht voor de wat minder sportief ingestelde speeder waar ik mezelf ook toe reken maar in de praktijk is het echt vervelend. Denk aan een fiets aan de hand die er al vandoor wil, of je wilt een keer een recreatieve rit maken maar de sensor duwt je fiets ongevraagd naar 45 km/uur…

De vervanging van de krachtsensor is echter geslaagd, tijdens de testrit deed de fiets wat je er van verwacht: goede ondersteuning waar het echt nodig is (tegenwind).

De tweede Stomer betreft een eveneens nieuwe ST2-2020, dus zo’n blauwe met riemaandrijving en Sturmey-Archer versnelling in de achternaaf (IN de hubmotor). Ook hier onregelmatige ondersteuning als klacht. De reparatie is echter geslaagd want de fiets rijdt als een zonnetje. Wel valt me op trajecten met tegenwind op dat de 5 versnellingen te beperkt zijn en dat de stapgrootte van het verzet tussen 4 en 5 te groot is om comfortabel te anticiperen op de toegenomen weerstand. Datzelfde ervaar ik in mindere mate met mijn tandwielverhoudingen en zeker nadat ik op mijn eigen fiets van 11-13-15-17-19 ben overgestapt op 11-12-13-15-17 op de cassette.

Tenslotte een testrit op een ST3-2019… ook hier een ondersteuningsklacht die prima verholpen is. De ST3 is qua ondersteuning vergelijkbaar met het topmodel ST5 maar tijdens een traject met windkracht 4-5 tegen merkte ik het effect van dat laatste stukje vermogen dat de ST5 meer biedt. De ST3 is daarmee de beste Stromer in prijs/kwaliteitverhouding. Een echt werkpaard voor de forens!

Even terzijde:
In augustus heb ik op de nieuwe Klever X 45 Alpha mogen proefrijden (geen testrit!) en dat is een serieuze concurrent voor de ST3 en ST5 van marktleider Stromer… een speed pedelec met een 800 Watt hubmotor, 1200 Wh accu, Pinion C12 versnellingsbak en richtingaanwijzers. Met deze specs heb ik even gedacht dat Klever Stromer zou inhalen maar de proefrit stelde teleur. De ondersteuning met kracht- EN rotatiesensor heeft de bekende vertraging die eigen is aan rotatiesensoren waardoor deze fiets niet kan tippen aan de ST5.